Albatrosy

Albatrosy (Diomedeidae) to rodzina ptaków z rzędu rurkonosych. Rodzina ta liczy dziś 15 gatunków. Nad Bałtyk albatrosy nie zalatują.

Albatrosy mają krępą budowę ciała, dużą głowę z potężnym, zakończonym hakowato dziobem. Nozdrza zewnętrzne usytuowane są po bokach nasady dzioba i nie łączą się ze sobą. Palce stóp są spięte błonami pławnymi. Charakterystyczne są wąskie i bardzo długie skrzydła oraz obecność specjalnych ścięgien, które blokują skrzydła w rozpostartej pozycji. Najczęściej kolor upierzenia jest biały, także brązowy z niewielkimi domieszkami czerni.

Ptaki te żyją na otwartym oceanie głównie wód półkuli południowej od strefy podzwrotnikowej po Antarktydę. Kilka gatunków żyje na północnym Pacyfiku.

Są świetnymi lotnikami. Ich lot to szybowanie z szeroko i nieruchomo rozpostartymi skrzydłami. Wydaje się, że ptaki te w ogóle nie potrzebują poruszać skrzydłami, aby unosić się w powietrzu. Ptaki te nierzadko podążają za statkami. Są także świetnymi pływakami, czasem nurkują na niewielką głębokość.

Wystraszone pisklęta zwracają treść żołądka, tak zwany tran żołądkowy.

To jedne z najdłużej żyjących ptaków. Dożywają nawet 30 lat.

Pisklę potrafi oddalić się od gniazda w poszukiwaniu cienia, ale gdy spostrzeże rodzica, biegnie do gniazda po pokarm.

Gniazdowanie ma miejsce na odległych wyspach oceanicznych zazwyczaj w koloniach, choć niektóre gatunki gnieżdżą się samotnie. Gniazdo to na ogół zwykły kopiec utworzony z mułu, wysłany piórami i trawami. Odbywają toki. Ptaki niektórych gatunków łączą się w pary na całe życie. Samica znosi tylko jedno jajo, które samiec i samica na zmianę wysiaduje przez 2-3 miesiące. Pisklęta długo się rozwijają. Czasem dopiero po roku osiągają zdolność lotu. W takim przypadku lęgi nie odbywają się każdego roku.

Albatrosy polują przede wszystkim na mątwy, ryby, skorupiaki. Podążając za statkami zjadają też różnego rodzaju odpadki organiczne. Młode karmione są częściowo strawionym pokarmem, zwracanym przez rodziców.

Mimo izolacji tych ptaków od miejsc zaludnionych, kilku gatunkom grozi wymarcie na skutek działalności człowieka. Dużym zagrożeniem jest połów ryb za pomocą sieci haczykowych, który potrafi rocznie zabić przy okazji ponad 40 000 ptaków! Niegdyś masowo zabijano te ptaki dla pierza. Dwa gatunki są krytycznie zagrożone, dwa kolejne zagrożone wymarciem, 13 gatunków jest narażonych na wymarcie.

Albatrosy to jedne z najbardziej długowiecznych ptaków.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

• IUCN — Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, ISSN 2307-8235 https://www.iucnredlist.org
  • Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek — Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Jaki ptak najgłębiej nurkuje?
Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najgłębiej nurkuje?
Jaki ptak najszybciej pływa?
Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najszybciej pływa?
Które ptaki gniazdują najdalej?
Bieguny to rejony o ekstremalnych warunkach pogodowych. Jak daleko w tych warunkach ptaki mogą się rozmnażać i wysiadywać jaja?