Bielinek bytomkowiec

Bielinek bytomkowiec (Pieris napi) to jeden z najbardziej pospolitych rodzimych motyli. Gatunek ten charakteryzuje się dużą zmiennością. Skrzydła od wewnętrznej strony są białe z ciemnymi przyprószeniami wzdłuż żyłek. Końce przedniej pary skrzydeł są przyciemnione. Samiec ma na przednich skrzydłach jedną plamkę lub wcale, samica ma dwie plamki. Skrzydła drugiej pary od spodu są żółte, a wzdłuż żyłek występują ciemne przyprószenia. Gąsienica ma zielony kolor z czarnymi plamkami z żółtą obwódką po bokach i jest pokryta włoskami.

Bielinek bytomkowiec (Pieris napi)

Samiec bielinka bytomkowca © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

To owad szeroko rozpowszechniony na świecie, spotykany w Europie, Afryce, Azji i Ameryce Północnej. Motyl ten występuje na terenie całej Polski. Można go spotkać na łąkach, polach i w ogrodach. Motyl ten lubi wilgotne i ukwiecone miejsca.

Motyl ten lata w słoneczne i niesłoneczne dni. Zimuje stadium poczwarki.

Larwy żerują na roślinach z rodziny krzyżowych (rzeżucha łąkowa, czosnaczek pospolity) oraz na kapuście, rzodkwi, burakach, kalarepie. Gąsienica rozpoczyna żerowanie od środka blaszki liściowej.

W ciągu roku, w zależności od miejsca występowania na świecie, pojawiają się 2-4 pokolenia, w Polsce: 2-3 pokolenia. Samica składa jaja od spodu liści, pojedynczo, w cieniu. Gąsienice wylęgają się z nich już po 4-6 dniach. Gąsienica zjada najpierw własne osłonki jaj, a potem przystępuje do żerowania na roślinie żywicielce. Gąsienica linieje 4 razy. Jej rozwój trwa do 3 tygodni. Stadium poczwarki trwa tydzień lub 10 miesięcy (gdy zimuje). Osobniki z różnych pokoleń wyglądają inaczej.

Motyl ten licznie występuje w całej Polsce. Nie jest zagrożony wymarciem.

To jeden z naszych najbardziej pospolitych motyli.

Podgatunki:
A. n. segonzaci,
A. n. maura,
A. n. atlantis,
A. n. adolwinda,
A. n. flavescens.

Obserwujemy postać dorosłą bielinka bytomkowca - pierwsze pokolenie.
          Obserwujemy postać dorosłą bielinka bytomkowca - drugie pokolenie.

Motyle dzienne Polski — quiz