Bzygowate

Bzygowate (Syrphidae) to rodzina owadów należących do muchówek, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje około 400 gatunków z tej rodziny owadów.

To dość łatwo rozpoznawalne muchówki. Wiele gatunków przypomina błonkówki, najczęściej osy i grzebaczowate. Mają więc na odwłoku bardzo często żółto-czarne pasy. Skrzydła są przeźroczyste. Oczy są duże, mają złożoną budowę. Samce mają oczy połączone ze sobą, samice mają je rozdzielone. Czułki są zwykle dość krótkie. Larwy mają robakowaty kształt. Gatunki wodne mają rurki oddechowe.

Muchówki te można spotkać na terenie całego kraju. Zamieszkują lasy, polany, pola, łąki, ogrody. Larwy żyją na lądzie, w wodzie, ściekach.

Owady te potrafią zawisać nieruchomo w powietrzu na kilkadziesiąt sekund. Lubią latać w ciepłe dni. Są aktywne za dnia.

Cykl życiowy niektórych gatunków może trwać nawet 5 lat.

Imagines żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Larwy mogą być roślinożerne, w tym mogą zjadać próchniejące drewno, zjadają też grzyby, spijają soki roślin. Bywają też gatunki drapieżne, żerujące na mszycach, gąsienicach motyli. Część żyje w ściekach i gnojówce, w gniazdach błonkówek.

To jedne z ważniejszych owadów zapylających kwiaty. Część gatunków jest zagrożona wymarciem.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu bzyga brzęka.
    Okres lotu bzyga prążkowanego.
   Okres lotu gnojki wytrwałej (trutniowatej).
      Okres lotu kwiatówki zmierzchnicowatej.
        Okres lotu trzmielówki łąkowej.

Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?