Owadożerne

Owadożerne (Insectivora) jest to najbardziej prymitywny rząd niewielkich ssaków łożyskowych, który liczy dziś 400 gatunków w 6 rodzinach i 60 rodzajach. W Polsce żyje 9 gatunków z tego rzędu ssaków. Zwierzęta te są znane od kredy na podstawie wykopalisk. Pod względem liczebności gatunków, to trzeci rząd z gromady ssaków. Klasyfikacja wielu gatunków jest dyskusyjna.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Filtry

Użyj poszczególnych filtrów, aby ustalić odpowiednią kolejność wyświetlania rodzin.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Żyją w Eurazji, obu Amerykach, Afryce. Zajmują najróżniejsze środowiska.

Prowadzą zwykle nocny tryb życia. Są na ogół dość ruchliwymi zwierzętami. Prowadzą zwykle naziemny tryb życia. Niektóre gatunki prowadzą ziemno-wodny, inne podziemny i nadrzewny tryb życia.

Rozmiary tych zwierząt są niewielkie, najmniejsze z nich są równocześnie najmniejszymi znanymi dziś ssakami, największy gatunek ma 50 cm długości głowy i tułowia. U niektórych gatunków wykształciły się kolce. Z wyglądu większość gatunków jest podobna do myszy. Zwykle głowa jest zakończona wydłużonym ryjkiem. Owadożerne mają krótkie kończyny, długi ogon (poza gatunkami żyjącymi pod ziemią).

Zęby są zaopatrzone w małe guzki. Mózg jest gładki i mały, z silnie rozwiniętymi ośrodkami węchowymi. Mają dwudrożną macicę. Liczba zębów: 44-28.

Zwykle są dość płodne. Najbardziej płodne są tenreki (rekord wśród ssaków).

Jak nazwa wskazuje, pokarm stanowią głównie owady. U niektórych gatunków w ślinie znajduje się jad. Są bardzo wrażliwe na brak pokarmu. Bez niego bardzo szybko giną. Czasem dietę uzupełniają pokarmem roślinnym.

W Polsce owadożerne są gatunkami chronionymi. Najbardziej zagrożone są gatunki z rodzaju Solenodon. Chrysospalax trevelyani jest krytycznie zagrożony, wiele innych gatunków jest zagrożonych lub narażonych na wyginięcie.

(wszystkie opisane w serwisie gatunki rzędu)