Pazurkowce

Pazurkowce (Callithricidae) to rodzina ssaków naczelnych, która liczy dziś 44 gatunki. Czasem takson ten występuje w randze podrodziny w rodzinie płaksowatych.

Są to małe, często najmniejsze małpy. Mają gęste i miękkie futerko, często zdobione w różny sposób, nagą twarz, ogon, który nie ma funkcji chwytnej. Kciuk kończyny przedniej nie jest przeciwstawny, pierwszy palec stopy jest przeciwstawny i wyposażony w paznokieć, pozostałe palce wyposażone w pazury.

Pazurkowce są spotykane w Ameryce Południowej i Panamie. Zamieszkują lasy tropikalne.

Zwykle prowadzą nadrzewny tryb życia, poruszają się podobnie jak wiewiórki. Aktywne w dzień, w nocy śpią w dziuplach. Żyją w grupach rodzinnych.

Długość ciała wynosi od 14 cm do 37 cm, ogona od 15 cm do 42 cm. Ciężar ciała wynosi od 125 g do 1 kg.

Ciąża trwa 130-150 dni. Samice (za wyjątkiem Callimico rodzą zazwyczaj bliźnięta. Młode pozostają z rodzicami nawet gdy stają się dorosłe, pomagając w wychowaniu następnych pokoleń. Młodymi opiekuje się głównie ojciec. Nosi je, a także bawi się z nimi. Matka tylko karmi młode.

Są wszystkożerne. Większe gatunki żywią się głównie owocami, mniejsze małpki zjadają owady. Wiele gatunków żywi się żywicą drzew i nektarem.

Do tej rodziny należą najmniejsze małpy świata.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

• IUCN — Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, ISSN 2307-8235 https://www.iucnredlist.org
  • Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska-Jurgiel, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz — Polskie nazewnictwo ssaków świata, 978-83-88147-15-9, Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2015

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?