Takin złoty

Takin (Budorcas taxicolor) to ssak z rodziny krętorogich, krewniak piżmowołu, o masywnej budowie ciała. Zarówno samiec jak i samica ma rogi o długości do 63 cm. Ma silnie rozwinięte racice boczne. Ubarwienie od żółtobiałego do brązowoszarego, na grzbiecie występuje ciemna pręga. Zagrożony wyginięciem. Na wolności żyje tylko kilkaset sztuk.

Takin złoty (Budorcas taxicolor)

Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Wschodnia część Himalajów oraz sąsiednie pasma gór Indii, Półwyspu Indochińskiego i Chin. Zamieszkuje gęste zarośla. Występuje na wysokości od 2400 do 4250 m n.p.m.

Latem gromadzi się w stada, które zimą się rozpraszają. Aktywny o zmierzchu i nocą. W dzień jest aktywny tylko w pochmurne dni. Lubi odwiedzać gorące źródła mineralne. Jest bardzo agresywny. Potrafi zaatakować nawet człowieka nawet wtedy, gdy nie jest prowokowany.

Trawy i inne rośliny, zimą zjada wierzbowe pędy, bambusy.

Okres godowy przypada na lipiec-sierpień. Byki są wówczas bardzo agresywne. W marcu lub kwietniu samica rodzi zwykle jedno młode. Po trzech dniach młode samodzielnie podąża za matką.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Wybrane podgatunki:
B. t. bedfordi
B. t. taxicolor
B. t. tibetana
B. t. whitei

Wiadomości

Nowy wybieg dla takinów i jeleni Alfreda

Wrocławskie zoo zmienia się nieustannie, dba o dobrostan zwierząt. W tym tygodniu został udostępniony nowy wybieg dla takinów złocistych, a chwilę wcześniej dla jeleni Alfreda. Wybiegi po remoncie i przebudowie są bliskie środowisku naturalnemu, przestronne i przystosowane na potrzeby hodowli tych wspaniałych zwierząt.

Bezpieczna przystań dla zagrożonych gatunków

Naukowcy biją na alarm. Już co piąty gatunek jest zagrożony wyginięciem. Bez zdecydowanych działań w tym tempie do końca wieku może wyginąć nawet połowa zwierząt i roślin. Na ratunek przychodzą im ogrody zoologiczne. Choć 50 lat temu było to nie do pomyślenia, zmieniają swoją funkcję, stając się enklawami dla przetrwania zagrożonych wyginięciem gatunków. Pod tym względem w Polsce mamy być z czego dumni. Wrocławskie zoo to chwalebny przykład ogrodu zaangażowanego w liczne programy ochrony gatunkowej.

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Ssaki Polski — quiz