NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Największe jaja na świecie
Jak powstają perły?
Jaki ptak najszybciej pływa?
Jaki ptak najgłębiej nurkuje?
Które ptaki gniazdują najdalej?
Czy wirusy to istoty żywe?
Jakie zwierzęta są najbardziej wytrzymałe?
Czy można żyć wiecznie?
Biec czy iść w deszczu?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

SporowceSporowce

Sporowce, apikompleksy (Apicomplexa) to typ organizmów jednokomórkowych, zaliczanych do protistów.

BruzdniceBruzdnice

Bruzdnice (Dinoflagellata) to typ organizmów zaliczanych do protistów.

KorzenionóżkiKorzenionóżki

Korzenionóżki (Rhizopoda) to typ organizmów zaliczanych do protistów.

OtworniceOtwornice

Otwornice (Foraminifera) to typ organizmów jednokomórkowych, pierwotniaków, zaliczanych do królestwa protistów.

GrzybyGrzyby

Grzyby (Fungi) to królestwo organizmów żywych, zaliczane do eukariontów, zróżnicowane pod względem budowy i przystosowania do środowiska. Poza drożdżami to organizmy wielokomórkowe. Część gatunków jest jadalnych, wiele gatunków zawiera silne trucizny, corocznie powodujące śmiertelne zatrucia ludzi.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.