Brzytwodzioby

Brzytwodzioby (Rynchopidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 3 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce brzytwodzioby nie występują.

Najbardziej charakterystyczny dla brzytwodziobów jest dziób o specjalnej konstrukcji. Jego dolna cześć przecina powierzchnię wody podczas lotu. Dziób szczęki dolnej jest dłuższy nawet o 1/3 długości części górnej. Samica jest mniejsza i lżejsza od samca. Upierzenie jest czarno-białe. Dziób kontrastowo czerwony lub pomarańczowy. Samiec i samica są tak samo upierzone. Skrzydła brzytwodziobów 2,5 razy przekraczają długość ciała. Oczy mają pionowe źrenice.

Brzytwodziób afrykańskiBrzytwodziób afrykański

Rynchops flavirostris

Brzytwodziób afrykański (Rynchops flavirostris) to gatunek ptaka z rodziny brzytwodziobów. Ubarwienie pierza czarno-białe. Nogi pomarańczowe. Charakterystyczny dziób jest pomarańczowo-żółty.

Brzytwodziób amerykańskiBrzytwodziób amerykański

Rynchops niger

To przedstawiciel rodziny brzytwodziobów, zamieszkujący obie Ameryki. Wyróżnia go czarne zakończenie dzioba. Ptak ten poluje w niezwykły sposób. Przecina jak brzytwą dziobem powierzchnię wody podczas lotu, szukając w ten sposób ofiary.

• Brzytwodziób indyjski (Rynchops albicollis)

Występują w Ameryce Północnej i Południowej, Afryce oraz południowej części Azji. Ich środowiskiem naturalnym jest morskie wybrzeże, dorzecza wielkich rzek. Preferują wody o spokojnej tafli.

Ptaki te polują w wyjątkowy sposób. Przecinają dziobem powierzchnię wody podczas lotu, szukając w ten sposób ofiary. Ptaki te zwykle polują o zmierzchu i w nocy.

Tworzą duże kolonie lęgowe. Gnieżdżą się na półkach skalnych albo na plaży. Gniazdo stanowi wówczas zagłębienie w piasku. Samice składają zazwyczaj 3-4 jaja. Wysiadywanie trwa 22-24 dni.

Brzytwodzioby odżywiają się głównie rybami, ale zjadają także małe bezkręgowce (np. krewetki).

Brzytwodziób indyjski jest narażony na wyginięcie. Pozostałe gatunki nie są zagrożone.

Ptaki te wykształciły jeden z bardziej niezwykłych sposobów polowania. Przecinają podczas lotu taflę wody długim dziobem, natrafiając na ofiarę. Skuteczność takiego polowania wynosi nawet 2 ryby na minutę!