Drzewołaz plamisty

Drzewołaz plamisty, drzewołaz malowany (Dendrobates tinctorius) to gatunek płaza bezogonowego z rodziny drzewołazowatych. Jest to piękna żabka, jeden z większych przedstawicieli tej rodziny płazów. Spód ciała niebieski z bardzo ciemnymi i licznymi plamami, wierzch ciała czarny z żółtymi pasami/plamami. Skóra jest cienka i błyszcząca. Ubarwienie jest zmienne i część odmian barwnych nie występuje w naturze, została stworzona w hodowlach. Kończyny są delikatne i średniej długości. Pysk ma trójkątny kształt. Oczy są ciemne, niezbyt wystające. Samiec wyraźnie mniejszy od samicy.

Palce kończyn nie posiadają błon pławnych. Na ich końcach znajdują się przylgi, które ułatwiają wspinanie się po liściach drzew. Wewnętrzny palec kończyn przednich i drugi zewnętrzny u kończyn tylnych są palcami najdłuższymi. U samców podczas godów na palcach pojawiają się modzele godowe.

Drzewołaz plamisty (Dendrobates tinctorius)

Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Ameryka Południowa. Surinam na granicy z Gujaną i Brazylią. Drzewołaz ten zamieszkuje podłoże lasu deszczowego. Prowadzi naziemny tryb życia.

Drzewołaz ten prowadzi naziemny tryb życia. Aktywny jest w dzień. Bardzo dobrze się wspina na rośliny i skały. W odróżnieniu od większości płazów aktywnie poluje. Samice przejawiają zachowania terytorialne. Walczą o swój teren siłując się z innymi płazami swojego gatunku.

Owady i małe bezkręgowce. Zjada mrówki i pająki, z organizmów których pozyskuje toksyny.

Okres godów przypada na porę deszczową. Samiec wydaje ciche odgłosy godowe. Samica składa w małych zagłębieniach z wodą na podłożu pakiety po 4-12 jaj. Jajami opiekuje się samiec przez 2 tygodnie. Gdy z jaj wylęgają się kijanki samiec przenosi je do zbiorników z wodą. Tam przechodzą przeobrażenie po 3-4 miesiącach i wychodzą na ląd. Młode dojrzewają 2 lata.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten jest jednym z najpopularniejszych gatunków drzewołazowatych trzymanych w domowych terrariach.

Indianie wykorzystują wydzielinę skóry tej żaby do zatruwania strzał, za pomocą których polują na niewielkie zwierzęta.

Największa żaba na świecie
Jak się nazywa największa żaba na świecie? Jakie ma rozmiary, gdzie żyje? Oto garść ciekawostek ze świata płazów.
Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?

Płazy Polski — quiz