Ogniczek większy

Ogniczek większy (Pyrochroa coccinea) to pospolity u nas chrząszcz o czerwonym kolorze pokryw skrzydłowych oraz przedpleczu. Głowa, spód, odnóża i piłkowane czułki są czarne. Ciało jest spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Larwa jest spłaszczona, żółtawa, z dwoma czarnymi wyrostkami na końcu odwłoka.

Podobny ogniczek piłkoczułki (Pyrochroa serraticornis) ma czerwoną głowę.

Ogniczek większy (Pyrochroa coccinea)

© S.R.Miller - Fotolia.com

Występuje na terenie całego kraju w lasach, na ich obrzeżach, polanach.

Chrząszcze te są drapieżnikami. Polują na larwy innych owadów, głównie żyjących w drewnie. Podczas niedostatku pokarmu dochodzi do kanibalizmu.

Samce odbywają w okresie godowym tańce przed swoją partnerką na liściu drzewa. Samiec podczas godów przekazuje także samicy kantarydynę. Samica wykorzystuje ten zapas i zaopatruje w toksynę jaja, które składa w korze drzew. Rozwój trwa 2-3 lata. Przepoczwarzenie zachodzi pod korą.

To dość pospolity chrząszcz w Polsce.

Owad ten jest wyposażony w broń chemiczną. Kantarydyna - toksyczna substancja, którą nie wiadomo jak owad pozyskuje, czyni go niejadalnym dla owadożerców.

Okres występowania postaci dorosłej ogniczka większego.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?