Pustułka (zwyczajna)

Pustułka (Falco tinnunculus) to najliczniejszy sokół w naszym kraju. Ma dość wąskie, zaokrąglone na końcach skrzydła. Ogon jest bardzo długi. Samiec ma niebieską głowę i charakterystyczny wąs. Na końcu niebieskawego ogona znajduje się czarna przepaska. Grzbiet i pokrywy skrzydłowe są brązowawe z czarnym kreskowaniem. Samica jest brązowa, a ogon jest prążkowany. U samca i samicy spód ciała jest kremowy, ciemno kreskowany. Młode ptaki są podobne do samicy. Mają jednak jaśniejsze barwy i gęstsze kreskowanie. Nogi są jaskrawo żółte z czarnymi, długimi szponami. To ptak drapieżny podobny do sokoła.

Pustułka (zwyczajna) (Falco tinnunculus)

© Wolfgang Kruck - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji i Afryce. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Lubi obszary rolnicze, tereny zabudowane i góry.

Ptak ten wypatruje ofiary zawisając w powietrzu i charakterystycznie trzepocząc skrzydłami lub przesiadując na różnych stanowiskach obserwacyjnych. Na swoje ofiary spada z powietrza lub łapią je w locie. Czasem zbiera ofiary z ziemi (na przykład szarańczaki). Poluje na otwartych terenach. Prowadzi częściowo osiadły tryb życia. Wędrówki podejmują osobniki z północnego obszaru występowania oraz ptaki młode. Poza lęgami żyją samotnie.

Podstawą ich diety są gryzonie. Czasem polują na ptaki i owady, jeszcze rzadziej na jaszczurki.

Pustułki są monogamiczne. Czasem samce związują się z dwiema samicami. Jaja samica składa w dziuplach, skalnych szczelinach, na wieżach kościelnych, wyłomach w murach, a także w gniazdach krukowatych i budkach lęgowych. Nie buduje gniazda. Gniazdowanie może się odbywać w koloniach. Samica składa zwykle od 3 do 6 jaj, wyjątkowo do 9. Jaja pojawiają się w odstępach 1-2 dni. Okres inkubacji trwa 27-29 dni. Samiec dostarcza do gniazda pożywienie. Po miesiącu młode są już zdolne do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce sokół pustułka znajduje się pod ścisłą ochroną.

To najczęściej występujący przedstawiciel sokołów w Polsce.

Okres występowania pustułki w Polsce.