Rączyca wielka

Rączyca wielka (Tachina grossa) to dość rzadki w naszym kraju gatunek z rodziny rączycowatych. Ciało jest pękate, pokryte włoskami, czarne, głowa jest żółta lub pomarańczowa, podobnie jak nasada skrzydeł. Oczy mają brązowoczerwony kolor. Są dość duże. Jest to gatunek podobny do dużo mniejszej muchy południowej.

Rączyca wielka (Tachina grossa)

© v_blinov - Fotolia.com

Owad ten występuje nielicznie w całym kraju. Zamieszkuje torfowiska, polany leśne, wrzosowiska, brzegi wodnych cieków.

Jest to owad aktywny za dnia. Lot jest podobny do lotu trzmiela. Lubi kwiaty baldaszkowatych, osty oraz ostrożnie.

Rączyca wielka żywi się nektarem kwiatowym, larwy zjadają od środka swoich żywicieli.

Larwy są parazytoidami, rozwijającymi się w ciele gąsienic motyli, najczęściej z rodziny barczatkowatych. Samica składa jedno jajo do żywiciela, który jest pożerany od środka. Przepoczwarzenie zachodzi wewnątrz żywiciela, czasem poza jego ciałem.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest to owad wpisany do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt. Na świecie gatunek ten wykorzystuje się do walki ze szkodnikami leśnymi.

To największy krajowy gatunek rodziny rączycowatych.

Okres lotu rączycy wielkiej.

Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?