Żabka złota, mantella złocista

Żabka złota, mantella złocista (Mantella aurantiaca) to płaz bezogonowy z rodziny mantellowatych, niegdyś zaliczany do żabowatych. To jedna z najmniejszych żabek świata. Samce są mniejsze od samic. Ubarwienie ciała jest złote, pomarańczowe lub czerwone, w zgięciach kolanowych pojawia się czerwień. Oczy wystają z głowy, są całe czarne. Grzbiet jest wąski, ciało wysoko wysklepione. Skóra ma lekką ziarnistość.

Błony bębenkowe nie są dobrze widoczne. Palce są pozbawione błon pławnych.

Żabka złota, mantella złocista (Mantella aurantiaca)

© Eric Isselée - Fotolia.com

Zamieszkuje wilgotne lasy tropikalne Madagaskaru. Pionowy zasięg występowania to 1200 m n.p.m.

Prowadzi naziemny tryb życia, choć nieźle się wspina na niskopienną roślinność. Szybko się porusza, skacząc lub biegając. Nie lubi jaskrawego światła słonecznego. Dobrze znosi niższe temperatury (nawet 10 °C). Żyje w koloniach.

Zjada głównie owady o długości do 6 mm, głównie termity i mrówki.

Podczas pory godowej samce wabią samice odgłosem przypominającym odgłos świerszcza. Pośród liści w ściółce w pobliżu wody samica składa około 50 białych jajeczek. Po tygodniu z jaj wylęgają się kijanki, które wraz z deszczem są spłukiwane do zbiorników wodnych. Po 3 miesiącach młode przechodzą przeobrażenie zupełne. Młode żabki mają brązowy kolor. Młode stają się dojrzałe płciowo po roku.

Ochrona i zagrożenia CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Hodowla – informacje dla hodowców

Parametry i informacjeOpis
Rodzaj terrarium i wyposażenieTerrarium dżunglowe o wymiarach co najmniej 50×40×40 cm. Dno lekko opadają z płytek torfowych przykrytych liśćmi dębu. Należy zapewnić wiele kryjówek. W terrarium musi się znaleźć część wodna. Roślinność w terrarium: figowiec pnący i scindapsus złoty.
Inne warunki chowu Chowamy całą grupę.
TemperaturaDzienna temperatura: 24°C, nocna - pokojowa.
Temperatura wody: 22°C. Zimą może być niższa temperatura.
WilgotnośćW dzień - 80-90%, w nocy - prawie 100% (zraszamy terrarium obficie każdego wieczora).
PokarmMałe owady o długości do 6 mm. Podajemy pokarm żywy.
RozmnażaniePrzed przystąpieniem do rozrodu żabki zimujemy w niższej temperaturze (15-20°C) i niższej wilgotności. Inkubacja najlepiej w temperaturze 20-22°C. Kijanki karmimy sproszkowanym pokarmem i pokarmem dla ryb.
Ograniczenia prawneWymagana jest rejestracja; zwierzę jest wymienione w dodatku B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.

Największa żaba na świecie
Jak się nazywa największa żaba na świecie? Jakie ma rozmiary, gdzie żyje? Oto garść ciekawostek ze świata płazów.
Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?

Płazy Polski — quiz