Żuraw zwyczajny, żuraw

Żuraw zwyczajny, żuraw (Grus grus) to niezwykle piękny ptak, większy od bociana, nieliczny lęgowy w naszym kraju. Ma elegancką sylwetkę, długie nogi, średniej długości dziób, smukłą szyję. Upierzenie jest szare z brązowym odcieniem. Szyja i głowa są czarno-białe. Na czubku głowy występuje czerwona czapeczka. Młode głowę i szyję mają szarobrązową. Ogon tworzy piękny pióropusz, w rzeczywistości jest to zestaw piór wyrastających z obszaru łokci.

Żuraw zwyczajny, żuraw (Grus grus)

© arenysam - Fotolia.com

Występuje w Europie, dużej części Azji. Na zimowiska odlatuje do Afryki, a także południowej części Azji. Preferuje bagna, torfowiska, tereny podmokłe, polany i pola uprawne.

To ptak wędrowny, choć niektóre osobniki pozostają na zimę. Podczas migracji tworzą duże stada. Raz na 2-4 lata żurawie pierzą się. Ma to miejsce pod koniec maja i w czerwcu. Na 5 tygodni ptaki tracą zdolność lotu. Podczas migracji w powietrzu tworzą klucze.

W locie szyja jest wyciągnięta do przodu i wyprostowana. Skrzydła w locie są palczasto zakończone. Lot jest aktywny.

Głos żurawi jest bardzo charakterystyczny, nazywany jest klangorem. Przypomina trąbienie.

Zjada pokarm pochodzenia roślinnego oraz drobne zwierzęta. Odżywia się korzeniami, liśćmi, nasionami, owocami, owadami, dżdżownicami, drobnymi ssakami, płazami i gadami. Czasem zjadaj ryby, jaja ptasie oraz pisklęta.

Samiec i samica łączy się w parę na całe życie. Na zakończenie zimy żurawie odbywają wspaniały taniec godowy, podczas którego podskakują, stroszą się, kłaniają. W roku ma miejsce tylko jeden lęg. Gniazdo budowane jest na ziemi lub w płytkiej wodzie, ma kształt sterty o wysokości nawet 50 cm i średnicy 1 m. Samica jaja składa w marcu, kwietniu w liczbie od 1 do 3, zwykle 2. Wysiaduje samiec i samica przez 28-35 dni. Już po kilku dniach rodzice wodzą za sobą pisklęta. Młode potrafią latać po 9-10 tygodniach życia. Jeszcze kilka miesięcy przebywają z rodzicami i razem z nimi odlatują na zimowisko. Młode stają się zdolne do rozrodu po 4 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten znajduje się pod ścisłą ochroną.

Kiedy odlatują żurawie?

Żurawie odlatują na zimowiska od października do listopada.

Kiedy przylatują żurawie?

Żurawie przylatują do Polski już w marcu.

Czy żurawie odlatują do ciepłych krajów?

Nie wszystkie. Część żurawi zimuje w Hiszpanii i Portugalii. Część zimuje w Turcji, jeszcze inne lecą do Iraku i Iranu. Najdalsze miejsca zimowania to Egipt, Sudan i Etiopia w Afryce.

Filmy

Żuraw składa w tym czasie jaja.
          Żuraw pierzy się w tym okresie raz na 2-4 lata.
          Odbywają się przeloty żurawi na zimowiska.
          Przylatują do kraju żurawie.