Krzewinki

Krzewinki to rośliny drzewiaste. Od krzewów odróżniają się wysokością, która wynosi do 50-60 cm. Czasem są to rośliny płożące i pokłądające się. Krzewinki nie stanowią odrębnej grupy systematycznej. To umowna kategoria roślin.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Bażyna czarnaBażyna czarna PL

(Empetrum nigrum)

Bażyna czarna (Empetrum nigrum) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny bażynowatych, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Roślina rzadko owocująca, owocem smaczna i jadalna jagoda. Gatunek bardzo podobny to bażyna obupłciowa.

Borówka bagienna, pijanica, łochyniaBorówka bagienna, pijanica, łochynia PL

(Vaccinium uliginosum)

Borówka bagienna, borówka pijanica, łochynia (Vaccinium uliginosum) to gatunek krzewinki lub krzewu z rodziny wrzosowatych, podobna do borówki halnej (Vaccinium gaultheroides).

Borówka brusznicaBorówka brusznica PL

(Vaccinium vitis-idaea)

Borówka brusznica, borówka czerwona (Vaccinium vitis-idaea) to gatunek rośliny, krzewinki z rodziny wrzosowatych o jadalnych owocach. Zwykle tworzy kępy, rzadko całe łany.

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Gruszyczka mniejszaGruszyczka mniejsza PL

(Pyrola minor)

Gruszyczka mniejsza (Pyrola minor) to roślina z rodziny gruszyczkowatych, zimozielona krzewinka, mylona czasem z konwalią.

Janowiec barwierski, żółcidłoJanowiec barwierski, żółcidło PL

(Genista tinctoria)

Janowiec barwierski, żółcidło (Genista tinctoria) to krzew lub krzewinka z rodziny bobowatych, niegdyś stosowana w barwierstwie. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Pędy są miotlasto rozgałęzione.

Macierzanka piaskowaMacierzanka piaskowa PL

(Thymus serpyllum)

Macierzanka piaskowa (Thymus serpyllum) to roślina przyprawowa z rodziny wargowych, krzewinka lub półkrzew o zmiennym wyglądzie. Jest zimozielony. Tworzy zwarte darnie. Wydziela intensywny aromat. Inne nazwy tej rośliny to: cząberek, tymianek wąskolistny.

Macierzanka tymianek, tymianekMacierzanka tymianek, tymianek

(Thymus vulgaris)

Macierzanka tymianek, tymianek, tymianek pospolity (Thymus vulgaris) to roślina z rodziny jasnotowatych. To krzewinka o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa, stosowana do dań mięsnych i rybnych.

Macierzanka zwyczajnaMacierzanka zwyczajna PL

(Thymus pulegioides)

Macierzanka zwyczajna (Thymus pulegioides) to gatunek rośliny z rodziny jasnotowatych. To półkrzewinka. Posiada lecznicze właściwości ze względu na zawartość olejków eterycznych.

Modrzewnica zwyczajnaModrzewnica zwyczajna PL

(Andromeda polifolia)

Modrzewnica zwyczajna (Andromeda polifolia) to gatunek rośliny z rodziny wrzosowatych. To zimozielona krzewinka o trujących właściwościach. W Polsce spotykana lokalnie w całym kraju.

Runianka japońskaRunianka japońska

(Pachysandra terminalis)

Runianka japońska (Pachysandra terminalis) to zimozielona krzewinka, uprawiana u nas jako ozdobna roślina okrywowa. Runianka japońska rośnie chętnie w miejscach, w których nie chcą się rozwijać inne gatunki roślin.

Szałwia lekarskaSzałwia lekarska

(Salvia officinalis)

Szałwia lekarska (Salvia officinalis) to gatunek leczniczej rośliny z rodziny jasnotowatych. Jest to krzew lub krzewinka.

Ubiorek wiecznie zielonyUbiorek wiecznie zielony

(Iberis sempervirens)

Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny kapustowatych, spotykany także w ogrodach jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w groniaste kwiatostany, są białe.

Wrzos zwyczajnyWrzos zwyczajny PL

(Calluna vulgaris)

Wrzos zwyczajny, wrzos pospolity (Calluna vulgaris) to roślina, zimozielona krzewinka z rodziny wrzosowatych. Ma lecznicze właściwości. Tworzy zbiorowiska wrzosowisk. Jest także uprawiany jako roślina ozdobna.

Żurawina błotnaŻurawina błotna PL

(Vaccinium oxycoccos)

Żurawina błotna (Vaccinium oxycoccos) to krzewinka z rodziny wrzosowatych, tworząca luźne i niskie darnie na skrajach przejściowych torfowisk o kwaśnych i jadalnych jagodach.

Żurawina wielkoowocowaŻurawina wielkoowocowa

(Vaccinium macrocarpon)

Żurawina wielkoowocowa (Vaccinium macrocarpon) to roślina wieloletnia, krzewinka z rodziny wrzosowatych, roślina uprawna. W uprawie stosowana jest odmiana Early Black. Jagody żurawiny mogą być spożywane na surowo lub w przetworach.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 17

© Media Nauka 2008-2020 r.