Łuskowce

Łuskowce to rząd ssaków, który liczy dziś 7 gatunków w 1 rodzinie. W Polsce nie żyją żadne gatunki łuskowców w naturalnym środowisku.

Pangoliny (Manidae)

Pangoliny (Manidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 7 gatunków w 2 rodzajach: pangoliny azjatyckie (Manis) i pangoliny afrykańskie (Phataginus). W Azji żyją 3, w Afryce 4 gatunki.

Łuskowiec nadrzewnyŁuskowiec nadrzewny

Phataginus tricuspis

Łuskowiec nadrzewny, łuskowiec białobrzuchy (Phataginus tricuspis) to ssak z rodziny łuskowców. Posiada pancerz złożony z rogowych łusek, zachodzących na siebie szyszkowato. Ogon bardzo długi.

Pangolin olbrzymiPangolin olbrzymi

Smutsia gigantea

Pangolin olbrzymi to największy przedstawiciel rzędu łuskowców. Prawie całe jego ciało za wyjątkiem brzucha i głowy pokryte jest dużymi, tępo zakończonymi łuskami.

• Pangolin gruboogonowy (Manis crassicaudata)
  • Manis culionensis
  • Pangolin pięciopalczasty (Manis pentadactyla)
  • Łuskowiec stepowy (Phataginus temminckii)
  • Phataginus tetradactyla

Zamieszkują tropikalne obszary Afryki i Azji.

Łuskowce stale wędrują. Żyją samotnie. Prowadzą naziemny lub nadrzewny tryb życia.

Zwykle mają długi ogon (jego długość sięga 2/3 długości całego ciała), gruby u nasady. Brak wyraźnej granicy między tułowiem i ogonem. Ogon może być ruchliwy i chwytny. Całe ciało, poza brzuszną stroną, pokryte jest łuskami zachodzącymi na siebie jak dachówki. Mają bardzo długi, robakowaty język, przystosowany do łapania mrówek i termitów. Nie posiadają zębów. Pomiędzy łuskami i w części nie pokrytej nimi występują włosy. Mają silne pazury, którymi rozgrzebują gniazda owadów. Samce są znacznie większe od samic.

Pangoliny nie posiadają zębów. Silnie umięśniony żołądek o zrogowaciałych ściankach rozdrabnia pokarm. Język może mieć długość 70 cm. Zwinięty jest w rulonik.

Samice rodzą jedno młode, pokryte miękkimi łuskami, które po dwóch dniach twardnieją. Młode są noszone na plecach, a w razie niebezpieczeństwa samica zwija się w kulę, chroniąc młode w środku.

Ich pokarmem są głównie mrówki i termity.

Pangoliny nie są zagrożone wyginięciem. Afrykańskie łuskowce są zabijane dla smacznego mięsa.

Samiec pangolina indyjskiego może być o 90% cięższy od samicy.