Płatkonogi

Płatkonogi (Phalaropodidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 3 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce notowano 2 gatunki.

To niewielkie ptaki. Palce stóp mają płatki skórne, które ułatwiają tym ptakom pływanie. Stąd też pochodzi nazwa tej rodziny. Występuje tu dymorfizm sezonowy, wiekowy i płciowy. Samice mają większe rozmiary od samców, w szacie godowej są bardziej kolorowe. To bardzo lekkie ptaki. Wiatr czasami utrudnia utrzymanie im się na wodzie. Upierzenie godowe pojawia się późną wiosną i bardzo szybko zanika. Na głowie występują zwykle białe, czarne i czerwone plamy. Mają czarny kuper i białą pręgę na skrzydle z wyjątkiem płatkonoga trójbarwnego, u którego pręga nie występuje, a kuper jest biały.

Płatkonóg szydłodziobyPłatkonóg szydłodzioby PL

Phalaropus lobatus

Płatkonóg szydłodzioby to bardzo rzadko w Polsce spotykany tylko podczas przelotów. Najczęściej można go spotkać nad morzem. Ruchem obrotowym na wodzie wytwarza małe wiry wodne, które wyciągają małe organizmy wodne na jej powierzchnię.

Płatkonóg trójbarwnyPłatkonóg trójbarwny

Phalaropus tricolor

Płatkonóg trójbarwny (Phalaropus tricolor) to gatunek ptaka z rodziny płatkonogów. Upierzenie w szacie godowej szare na wierzchu głowy, białe na spodzie, na szyi i piersi rdzawy nalot. Przez oko biegnie ciemny pasek.

Zamieszkują głównie półkulę północną, najliczniej w rejonach polarnych. Jeden z gatunków zamieszkuje Amerykę. Zimują w strefie tropikalnej półkuli południowej. To ptaki związane z wodnym środowiskiem.

Świetnie pływają po powierzchni wody. Są do tego najlepiej przystosowane ze wszystkich siewkowatych. Ptaki te żerują w charakterystyczny sposób, zawsze na płytkiej wodzie. Wykonują szybkie obroty, tworzące wir wodny, nagle zatrzymują się i chwytają zdobycz, która dzięki takiemu działaniu wypływa na powierzchnię. Ze względu na swoją wagę ptakom tym trudno się lata przy silnym wietrze.

Tokują samice. Miejsce na gniazdo wybiera samica, samiec buduje je pośród przybrzeżnej roślinności na ziemi. Jedna samica kopuluje z kilkoma samcami. Po zniesieniu jaj przestają się interesować potomstwem. W zniesieniu najczęściej 4 jaja. Dalszą opiekę nad jajami i pisklętami podejmuje samiec. Wysiadywanie trwa 16-24 dni. Pisklęta są dość samodzielnie tuż po wylęgu. Potrafią od razu pływać. Po 14-20 dniach młode stają się samodzielne.

Głównie owady (ochotki, komary), także ślimaki, chrząszcze, chruściki, plankton (małe rybki, meduzy, skorupiaki). Płatkonóg płaskodzioby czyści skórę waleni z pasożytów.

Nie są to ptaki zagrożone wymarciem.

Płatkonóg płaskodzioby czyści skórę waleni z pasożytów.

Ptaki te żerują w zadziwiający sposób. Wykonują szybkie ruchy obrotowe, tworzące wir wodny. Nagle zatrzymują się i chwytają zdobycz, która dzięki takiemu działaniu wypływa na powierzchnię.

Płatkonóg szydłodzioby

Okres przelotu płatkodzioba szydłodziobego w Polsce.

Najdogodniejszy okres do obserwacji w Polsce płatkodzioba szydłodziobego.