logo

Srokacze

Srokacze (Cracticidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 14 gatunków w 5 rodzajach.

To ptaki o upierzeniu z elementami szarego, białego i czarnego, czasami występują czerwone elementy.

DzierzbowronDzierzbowron

Gymnorhina tibicen

Dzierzbowron (Gymnorhina tibicen) to gatunek ptaka z rodziny srokaczy o czarno-białym upierzeniu. To najbardziej znany przedstawiciel tej rodziny. Ubarwienie podobne do naszej sroki, ale ptaki te nie mają ze sobą wiele wspólnego.

Kurawonga czarnaKurawonga czarna

Strepera graculina

Kurawonga czarna (Strepera graculina) to ptak z rodziny srokaczy. Oczy są jaskrawo żółte. Dziób ciemny, silny, na końcu haczykowato zagięty w dół. Upierzenie czarne z białymi elementami na skrzydłach i ogonie.

• srokacz kapturowy (Cracticus cassicus)
  • srokacz białorzytny (Cracticus louisiadensis)
  • srokacz czarnogrzbiety (Cracticus mentalis)
  • srokacz czarnogardły (Cracticus nigrogularis)
  • srokacz czarny (Cracticus quoyi)
  • srokacz szary (Cracticus torquatus)
  • kurawonga tasmańska (Strepera fuliginosa)
  • kurawonga zmienna (Strepera versicolor)

Srokacze występują w Australii i na Nowej Gwinei, Borneo, Fidżi oraz Nowej Zelandii. Preferują środowisko leśne oraz tereny trawiaste.

Śpiew srokacza jest głośny i różnorodny.

Ptaki te mają rozmiary od 18 do 53 cm długości ciała i od 60 do 140 g ciężaru.

Srokacz buduje gniazda z patyków. Wyściółkę stanowią trawy. Samica składa od 3 do 5 jaj. Okres inkubacji wynosi 20 dni. Młode pozostają w gnieździe blisko miesiąc.

To ptaki wszystkożerne, chociaż w ich diecie przeważają owady.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

Dzierzbowron używa do budowy gniazda drutu kolczastego.