logo

Czubiki

Czubiki (Hemiprocnidae) to rodzina ptaków z rzędu krótkonogich, do której należą 4 gatunki. W Polsce nie występują żadne gatunki czubików.

Ogon jest głęboko wcięty. Upierzenie szare lub brązowe, często z białymi paskami w okolicach głowy. Na głowie występuje czubek.

Czubik koroniastyCzubik koroniasty

Hemiprocne coronata

Czubik koroniasty, jerzyk drzewny (Hemiprocne coronata) to gatunek ptaka z rodziny czubików. Upierzenie szaroniebieskawe z wierzchu, jasne od spodu. Przez oko biegnie czarny pasek ograniczony białą kreską. Na głowie czubek.

Czubik małyCzubik mały

Hemiprocne comata

Czubik mały (Hemiprocne comata) to gatunek ptaka z rodziny czubików. Upierzenie brązowe, skrzydła i głowa niebieskie. Nad i pod okiem biegną białe pasy, policzek jest rdzawy.

• czubik rudolicy (Hemiprocne longipennis)
  • czubik wąsaty (Hemiprocne mystacea)

Czubiki żyją w Azji Południowej i Indonezji. Zamieszkują lasy i sawanny.

Długość ciała wynosi od 17 do 33 cm, ciężar od 70 do 120 g.

Gniazdo ma tylko około 2,5 cm średnicy i zmieści się w nim tylko jedno jajo. Ptak śliną przykleja jajo do dna gniazda.

Poluje na latające owady.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.