Logo Serwisu Media Nauka
fizyka logo

Fizyka

Fizyka jest jedną z najtrudniejszych nauk. Wymaga znajomości matematyki, która sama w sobie jest trudna. Fizyk to wytrawny matematyk, doskonały obserwator, filozof i człowiek z wyobraźnią, który opisuje materię i jej zachowanie, czyli zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie. Fizyka próbuje zrozumieć na czym polega mechanizm otaczającego nas świata i opisać go za językiem matematyki.

Kurs fizyki

Logika i zbiory

Wstęp

Logika i zbiory

Mechanika

Optyka

Poniżej znajdują się linki do rozdziałów, tematów i artykułów z dziedziny fizyki. Materiały te są przygotowane tak, aby uczeń szkoły średniej nie miał problemu z ich zrozumieniem. Powinny one też być przydatne dla studentów różnych kierunków studiów. Materiały dla nich przeznaczone wyróżnione zostały specjalną sekcją graficzną.

Wstep do fizyki

W tym miejscu gromadzimy wszelkie materiały niezbędne w nauce fizyki niezależnie od działu, jakim się aktualnie zajmujemy. Są tu omówione podstawowe pojęcia i jednostki, a także narzędzi opisu fizyki. Każdy kurs fizyki należy zacząć od podstawowych pojęć takich jak wektory, wielkości fizyczne, jednostki, oznaczenia. Należy tez nauczyć się przekształcać wyrażenia algebraiczne. Są to absolutne podstawy dla każdego fizyka.

Mechanika

Mechanika jest to dział fizyki, który zajmuje się badaniem ruch ciał fizycznych oraz wpływu innych ciał fizycznych na ruch, czyli bada w tym zakresie oddziaływania. Mechanikę dzielimy przede wszystkim na mechanikę klasyczną i kwantową. Pierwsza z nich bada ruch cząstek makroskopowych i jest omawiana na kursach fizyki w szkołach podstawowych i średnich. Druga dotyczy świata cząstek elementarnych, z uwagi na bardzo skomplikowany aparat matematyczny i dotyczy w większym stopniu studiów wyższych.

Spis treści

Optyka

Optyka jest to dział fizyki, który zajmuje się badaniem wszelkich zjawisk związanych ze światłem. Opisuje prawa emisji, rozchodzenia się promieni świetlnych w różnych ośrodkach, oddziaływaniem z materią oraz pochłanianiem światła. Tu poznamy też zasadę działania różnego rodzaju przyrządów optycznych, w tym także poznamy budowę ludzkiego oka.

Spis treści
budowa oka
Budowa oka

Tablica interaktywna

Matura z fizyki

Logo CKE
Klikając na logo Centralnej Komisji Egzaminacyjnej można zapoznać się ze wszystkimi niezbędnymi informacjami na temat matury, nie tylko z fizyki. Jest to najlepsza baza wiedzy na temat zeszłych jak i przyszłych egzaminów maturalnych. Poniżej prezentujemy linki do najbardziej przydatnych informacji.

Moduły

Kalkulator jednostek
kalkulator jednostek

Program on-line, który wspomaga przeliczanie podstawowych jednostek fizycznych z uwzględnieniem przedrostków.

Tablice fizyczne
tablice fizyczne

Tablice fizyczne, w tym tablice podstawowych stałych fizycznych, wzorów i wartości pomiarów.

afizyka