Fizyka

Fizyka jest jedną z najtrudniejszych nauk. Wymaga znajomości matematyki, która sama w sobie jest trudna. Fizyk to wytrawny matematyk, doskonały obserwator, filozof i człowiek z wyobraźnią, który opisuje materię i jej zachowanie, czyli zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie. Fizyka próbuje zrozumieć na czym polega mechanizm otaczającego nas świata i opisać go za językiem matematyki.

Moduły

Kalkulator jednostek

Przeliczanie jednostek fizycznych z użyciem kalkulatorów jednostek. To przydatne narzędzia w nauce.

Tablice fizyczne

Tablice fizyczne, które zawierają podstawowe stałe fizyczne i wzory przydatne w całym kursie fizyki.

Słownik
Słownik fizyczny

Słownik pojęć fizycznych, który zawiera spis wszystkich terminów fizycznych, jakie są omawiane w naszym kursie.

Symulacje z fizyki

Gaz doskonały
gaz doskonały - symulacja

Symulacja gazu doskonałego, pomiar liczby zderzeń cząsteczek gazu ze ściankami naczynia.

Droga swobodna
droga swobodna - symulacja

Symulacja wyznaczania drogi swobodnej w zależności od liczby cząstek, średnicy cząsteczek gazu i ich prędkości.

Dyfuzja
dyfuzja - symulacja

Symulacja zjawiska dyfuzji, tempa jej zachodzenia w zależności od różnych parametrów gazu.

Ciśnienie gazu doskonałego
dyfuzja - symulacja

Symulacja pomiaru ciśnienia gazu w zamkniętym naczyniu.

Temperatura
temperatura - symulacja

Symulacja pomiaru temperatury gazu w zamkniętym naczyniu.

Prawo odbicia i załamania
temperatura - symulacja

Symulacja biegu promienia światła na granicy dwóch ośrodków optycznych.

Rozszerzanie się Wszechświata
temperatura - symulacja

Symulacja rozszerzającego się Wszechświata i pomiar prędkości odległych obiektów.

Pytajnik

Czy można spowolnić fotony?

Fotony są składnikiem światła. Wiemy że poruszają się ze stałą prędkością światła, która jest uniwersalną stałą fizyczną. Czy istnieje możliwość spowolnienia fotonów?

Czy jesteśmy w centrum Wszechświata?

Z prawa Hubble'a wynika, że wszystkie galaktyki oddalają się od nas i to tym szybciej, im dalej się od nas znajdują. Czy to oznacza, że znajdujemy się w centrum Wszechświata?

Jaką temperaturę ma próżnia?

Jaka jest temperatura próżni, skoro nie ma w niej cząstek? Czy istnieje w naturze zero absolutne? Czy istnieje idealna próżnia?

Jaka siła utrzymuje zamek z piasku?

Suchy piasek jest sypki, piasek w zbiorniku wody również nie nadaje się do budowy jakichkolwiek konstrukcji. Dlaczego więc lekko wilgotny piasek nadaje się do budowy zamków z piasku? Co spaja te czasem wyrafinowane budowle?

Dlaczego komety mają warkocze?

Skoro kometa porusza się w próżni i nie napotyka żadnego oporu, dlaczego więc ciągnie się za sobą obłok pyłu w postaci warkocza? Co hamuje cząsteczki pyłu w kosmosie?

Czy baletnica zawisa w powietrzu podczas tańca?

Gdy obserwuje się baletnicę podczas tańca, to wydaje się, że podczas skoku zdaje się ona zawisać na chwilę w powietrzu lub przebywać w podskoku nienaturalnie długo? Jak to się dzieje?

Najnowsze artykuły z fizyki

Prawo Hubble'aPrawo Hubble'a

Sformułowano prawo, nazywane dzisiaj prawem Hubblea: prędkości radialne oddalających się obiektów są proporcjonalne do ich odległości r.

AstronomiaAstronomia

Astronomia – to dziedzina nauki, zajmująca się badaniem ciał niebieskich takich jak gwiazdy, planety, mgławice, galaktyki, komety, asteroidy itp. oraz zjawisk, które zachodzą w kosmosie.

Prawo odbicia i załamania światłaPrawo odbicia i załamania światła

Poniższa symulacja umożliwia prześledzić jak zachowuje się promień światła na granicy dwóch ośrodków optycznych. Jest to ilustracja prawa odbicia i załamania światła.

TemperaturaTemperatura

Temperatura jest to jedna z podstawowych wielkości fizycznych, która jest określana dla stanów równowagi termodynamicznej. Ciała znajdują się w równowadze termodynamicznej jeżeli mają takie same temperatury.

Ciśnienie gazuCiśnienie gazu

Jeżeli przeanalizujemy zachowanie się cząsteczek gazu doskonałego w zamkniętym naczyniu, to możemy w dość prosty sposób wyprowadzić wzór na ciśnienie, jakie wywierają cząsteczki tego gazu na ścianki naczynia.

DyfuzjaDyfuzja

Dyfuzja jest to fizyczny proces wyrównywania się stężenia składników w mieszaninie płynów na skutek bezładnego ruchu cząsteczek gazu lub cieczy.

Droga swobodnaDroga swobodna

Droga swobodna jest to średnia odległość, jaką pokonuje cząsteczka gazu pomiędzy kolejnymi zderzeniami z innymi cząsteczkami gazu.

Wsparcie

Nasze treści udostępniamy bez żadnych opłat. Jeżeli podobają Ci się nasze materiały, wesprzyj nas poprzez dodanie linka na swojej stronie lub stronie swojej szkoły. W ten sposób przyczynisz się do rozwoju tego portalu, a swoim odbiorcom udostępnisz ciekawe treści.

Możesz skopiować gotowy kod linku tekstowego tutaj.