Mechanika

Mechanika to dział fizyki, który bada ruch ciał fizycznych. Ruch oznacza zmianę stanu ciała w ujęciu zmiany położenia, orientacji w przestrzeni, energii i innych wielkości fizycznych. Mechanika bada także wpływ innych ciał fizycznych na ruch, czyli bada w tym zakresie oddziaływania.

Mechanikę dzielimy na klasyczną i kwantową. Pierwsza z nich bada ruch cząstek makroskopowych, druga dotyczy świata cząstek elementarnych. Istnieją dalsze podziały, które znajdą swoje odzwierciedlenie w układzie niniejszego spisu treści.

Kinematyka

Przejdź do działu o kinematyce, zajmującej się badaniem ruchu ciał bez podawania przyczyny powstawania ruchu, a także z pominięciem cech fizycznych tych ciał.

Dynamika

Przejdź do działu o dynamice, czyli nauki, która bada przyczyny ruchu i jego zmiany pod wpływem sił.

Grawitacja

Przejdź do działu o grawitacji. Poznaj prawo powszechnego ciążenia.

Mechanika płynów

Przejdź do działu o mechanice płynów, zajmujących się cieczami i gazami, najdujących się w spoczynku lub w ruchu i oddziaływaniu ich z zanurzonymi w nich ciałami stałymi.

Teoria względności

Elementy teorii względności alberta Einsteina.

Mechanika kwantowa

Przejdź do działu o mechanice kwantowej, która zaczęła uwzględniać w opisywaniu świata efekty, które pojawiają się w przypadku badania niezmiernie małych obiektów.

Fakir - jak on to robi?
Wystarczy mocniej nacisnąć na ostrze gwoździa, aby się dotkliwie zranić. Niejednemu z nas udało się stanąć na desce z gwoździem i dotkliwie poranić. Dlaczego fakirowi nic się nie dzieje, gdy kładzie się na łożu z ostrzy?
Biec czy iść w deszczu?
To klasyczne pytanie: czy aby mniej zmoknąć trzeba biec, czy spokojnie iść? Jak to jest na prawdę?
Czy w spadającej windzie wchodzimy w stan nieważkości?
Gdy winda zerwie się nagle i zacznie spadać razem z nami będziemy podczas spadania w stanie nieważkości? Czy aby zminimalizować obrażenia należy podskoczyć tuż przed uderzeniem o podłoże?
Dlaczego w boksie używa się rękawic?
Do czego służą rękawice bokserskie? Czy chronią one wystarczająco przed urazami głowy? Czy dochodzi mimo ich używania do wypadków?
Czy galaktyka może się obracać z dowolną prędkością?
Galaktyki obracają się wokół własnej osi. Czy okres obrotu jest dowolny?
Jak daleko jest horyzont?
Czy odległość do horyzontu można zmierzyć? Jaka odległość dzieli obserwatora od horyzontu i od czego zależy ta odległość? Czy ma ona związek z krzywizną Ziemi?
Winda kosmiczna - czy da się ją zbudować?
Czy z satelity krążącego po orbicie geostacjonarnej dałoby się spuścić linę i transportować nią w kosmos przedmioty czy ludzi? Czy można w ten sposób zbudować windę kosmiczną?
Czy baletnica zawisa w powietrzu podczas tańca?
Gdy obserwuje się baletnicę podczas tańca, to wydaje się, że podczas skoku zdaje się ona zawisać na chwilę w powietrzu lub przebywać w podskoku nienaturalnie długo? Jak to się dzieje?
Jaka siła utrzymuje zamek z piasku?
Suchy piasek jest sypki, piasek w zbiorniku wody również nie nadaje się do budowy jakichkolwiek konstrukcji. Dlaczego więc lekko wilgotny piasek nadaje się do budowy zamków z piasku? Co spaja te czasem wyrafinowane budowle?