NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary.

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?

Czy ryby widzą dobrze w wodzie?

Podczas nurkowania w wodzie z otwartymi oczami obraz wydaje się być mocno zamazany, niewyraźny. Czy ryby też widzą źle w wodzie?

Największy wąż świata

Jaki jest największy wąż na świecie? Czy jest niebezpieczny dla człowieka? Gdzie można go spotkać?

Nasze atlasy

Oto nasze najbardziej popularne atlasy.

atlas zwierząt
atlas roslin
atlas grzybów
atlas minerałów

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Proporczkowiec z Kap LopezProporczkowiec z Kap Lopez

Aphyosemion australe

Proporczykowiec z Kap Lopez (Aphyosemion australe) to gatunek słodkowodnej ryby z rodziny szczupieńczykowatych. Ubarwienie pomarańczowe z czerwonymi plamami w kształcie pikseli, bardziej zagęszczonymi w przednie części ciała.

Pielęgniczka dwupasaPielęgniczka dwupasa

Apistogramma bitaeniata

Pielęgniczka dwupasa (Apistogramma bitaeniata) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnicowatych. Przez bok ciała biegną dwie jasne pręgi. Płetwa grzbietowa imponująca, bardzo długa, ciemniejsza u nasady.

BerylBeryl

Beryl jest to minerał zaliczany do krzemianów. Tworzy kryształy słupkowe, czasem tabliczkowe, czasem ogromnych rozmiarów.

Żwawik paragwajskiŻwawik paragwajski

Aphyocharax paraguayensis

Żwawik paragwajski (Aphyocharax paraguayensis) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny kąsaczowatych. Ubarwienie srebrzysto-żółtawe, lśniące. Płetwy przeźroczyste, u nasady płetwy ogonowej ciemna plama w otoczeniu dwóch białych.

Antennatus nummiferAntennatus nummifer

Antennatus nummifer

Antennatus nummifer to gatunek ryby morskiej z rodziny antennicowatych, o pomarańczowo-żółtawym ubarwieniu, z wieloma wypustkami.

Raja promienistaRaja promienista

Amblyraja radiata

Raja promienista (Amblyraja radiata) to gatunek ryby z rodziny rajowatych. Z wierzchu u starszych osobników widoczne w rzędach kolce w liczbie od 12 do 19. Ich podstawa ma kształt gwiazdy.

Luszczyk wirgińskiLuszczyk wirgiński

Anisotremus virginicus

Luszczyk wirgiński (Anisotremus virginicus) to gatunek ryby z rodziny luszczowatych. Płetwy żółte, czoło żółte, przez oko biegnie pionowa, czarna pręga, druga stanowi swoisty kołnierz.

Zębacz wschodniZębacz wschodni

Anarhichas orientalis

Zębacz wschodni (Anarhichas orientalis) to gatunek ryby morskiej z rodziny zębaczowatych. Głowa bardzo duża z dużym, uzębionym otworem gębowym. ciało masywne, zwężające się ku końcowi.

AkwamarynAkwamaryn

Akwamaryn jest to minerał zaliczany do krzemianów. Jest to odmiana berylu o barwie niebieskiej lub zielononiebieskiej, morskiej wody.

BehawiorBehawior

Behawior jest to wrodzone zachowanie się organizmów w warunkach naturalnych, będące reakcją na czynniki środowiskowe jak i związane z samym funkcjonowaniem organizmu.

Ambloplites rupestrisAmbloplites rupestris

Ambloplites rupestris

Ambloplites rupestris to gatunek ryby z rodziny bassowatych o żółtym ubarwieniu, jasnym od spodu, z ciemnymi plamkami na łuskach. Oczy intensywnie czerwone.

Alektys afrykańskiAlektys afrykański

Alectis ciliaris

Alektys afrykański (Alectis ciliaris) to gatunek ryby z rodziny ostrobokowatych. Ciało silnie bocznie spłaszczone, srebrzyste, w zarysie w kształcie rombu. Płetwa ogonowa wcięta.

Alepa złotopłetwaAlepa złotopłetwa

Alepes djedaba

Alepa złotopłetwa (Alepes djedaba) to gatunek ryby z rodziny ostrobokowatych. Płetwa ogonowa wcięta. Płetwa ogonowa, odbytowa i grzbietowa mają żółtawy kolor.

Aeoliscus strigatusAeoliscus strigatus

Aeoliscus strigatus

Aeoliscus strigatus to gatunek ryby z rodziny brzytewnikowatych. Ubarwienie srebrzyste z ciemną smugą biegnącą wzdłuż całego ciała. Ciało smukłe. Ma bardzo ostrą krawędź brzucha.

Najnowsze Quizy

Quiz

Filmy

Ostatnio dodane filmy.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR