NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Czy ryby widzą dobrze w wodzie?

Podczas nurkowania w wodzie z otwartymi oczami obraz wydaje się być mocno zamazany, niewyraźny. Czy ryby też widzą źle w wodzie?

Największy wąż świata

Jaki jest największy wąż na świecie? Czy jest niebezpieczny dla człowieka? Gdzie można go spotkać?

Zderzenie czołowe

Od czego zależą skutki zderzenia czołowego pojazdów? Co zwiększa szanse na przeżycie takiego wypadku?

Czy w igloo jest ciepło?

Lód, śnieg kojarzą się z zimnem. Skąd zatem brało się ciepło w niewielkich domkach budowanych niegdyś przez Eskimosów, zwanych igloo?

Fakir - jak on to robi?

Wystarczy mocniej nacisnąć na ostrze gwoździa, aby się dotkliwie zranić. Niejednemu z nas udało się stanąć na desce z gwoździem i dotkliwie poranić. Dlaczego fakirowi nic się nie dzieje, gdy kładzie się na łożu z ostrzy?

Ile koni mechanicznych ma koń?

Co oznacza pojęcie konia mechanicznego? Czy między koniem zwyczajnym a mechanicznym zachodzi jakaś zależność? Dlaczego moc silnika podajemy w koniach mechanicznych?

Najbardziej cuchnące ssaki świata

Człowiek nie ma dobrego węchu. Są jednak zwierzęta, które człowiek wyczuje po zapachu z odległości nawet kilkuset metrów.

Jak powstaje korek na autostradzie?

Czasem na autostradzie tworzy się korek wydawałoby się bez wyraźnej przyczyny. Czy rzeczywiście korek może być wywołany samoistnie?

Od czego zależy skala zniszczeń podczas trzęsienia ziemi?

Od czego to zależy skala zniszczeń budowli na terenie objętym trzęsieniem ziemi? Czy tylko od jego siły?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

ZoisytZoisyt

Zoisyt, zoizyt jest to minerał zaliczany do krzemianów. Tworzy kryształy w kształcie słupków, igieł, prętów, układających się często równolegle lub w wiązki.

Czapla gwiżdżącaCzapla gwiżdżąca

Syrigma sibilatrix

Czapla gwiżdżąca (Syrigma sibilatrix) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie rdzawo-brązowe z ciemniejszym wierzchem, ogonem i skrzydłami. Na skrzydłach charakterystyczne, łuskowate pióra. Wierzch głowy szaro-niebieskawy.

Szponnik rudobrewySzponnik rudobrewy

Macronyx capensis

Szponnik rudobrewy (Macronyx capensis) to gatunek ptaka z rodziny pliszkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowawe w ciemne plamy. Nad okiem jasna, rdzawo-żółtawa brew. Gardło pomarańczowe w czarnej obwódce.

Ogończyk rudogłowyOgończyk rudogłowy

Synallaxis ruficapilla

Ogończyk rudogłowy (Synallaxis ruficapilla) to gatunek ptaka z rodziny garncarzowatych. Na głowie rdzawa czapeczka, kark, wierzch brązowawy. Skrzydła i ogon rdzawe. Reszta upierzenia szarawa.

Szponnik różowogardłySzponnik różowogardły

Macronyx ameliae

Szponnik różowogardły (Macronyx ameliae) to gatunek ptaka z rodziny pliszkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowawe w ciemne plamy. Nad okiem jasna brew. Gardło różowoczerwone.

Pokrzewka czarnogardłaPokrzewka czarnogardła

Curruca ruppeli

Pokrzewka czarnogardła (Curruca ruppeli) to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny pokrzewkowatych. Upierzenie szare, jaśniejsze od spodu. Gardło i wierzch głowy czarne. Od nasady dzioba biegnie biały wąs.

Pokrzewka cypryjskaPokrzewka cypryjska

Curruca melanothorax

Pokrzewka cypryjska (Curruca melanothorax) to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny pokrzewkowatych. Głowa dość duża, czarna, z czubem. Gardło białawe z szaro-czarnymi elementami.

Pokrzewka okularowaPokrzewka okularowa

Curruca conspicillata

Pokrzewka okularowa (Curruca conspicillata) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych, podobny do cierniówki. Samica ma rdzawy odcień skrzydła. Samiec szarą głowę z lekkim czubem, ciemny kantarek, białawe gardło.

lutniczka zachodnialutniczka zachodnia

Curruca hortensis

Lutniczka zachodnia (Curruca hortensis) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych. Upierzenie z wierzchu brązowawe, głowa do połowy z wierzchu niemalże czarna, od połowy - biaława. spód płowy.

Delfinowiec  białonosyDelfinowiec białonosy

Lagenorhynchus albirostris

Delfinowiec białonosy, delfin białonosy (Lagenorhynchus albirostris) to gatunek ssaka morskiego z rodziny delfinowatych. Charakterystyczny jest biały, wyraźnie widoczny dość krótki dziób, jasne smugi, pręgi po bokach ciała. Wierzch ciemny, spód białawy.

Delfinek pręgobokiDelfinek pręgoboki

Stenella coeruleoalba

Delfin pręgoboki (Stenella coeruleoalba) to ssak z rodziny delfinowatych, podobny do butlonosa. Głowa zakończona krótkim dziobem, Płetwy piersiowe są dość długie, wygięte ku tyłowi, ostro zakończone.

Szpak jednobarwnySzpak jednobarwny

Sturnus unicolor

Szpak jednobarwny (Sturnus unicolor) to gatunek szpaka o czarnym upierzeniu z fioletowawo-zielonym połyskiem. Jest podobny do naszego szpaka, jednakże w okresie wiosenno-letnim pozbawiony kropkowania.

JadeitJadeit

Jadeit jest to minerał zaliczany do krzemianów, z grupy piroksenów. Tworzy ziarniste, zbite masy, bardzo rzadko kryształy słupkowe.

Kuna domowaKuna domowa

Martes foina

Kuna domowa, kamionka (Martes foina) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny łasicowatych, blisko spokrewniony z kuną leśną. Futro jest brązowe, złożone z włosów ościstych i wełnistych.

Najnowsze Quizy

Quiz

Filmy

Ostatnio dodane filmy.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR