NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?

Czy ryby widzą dobrze w wodzie?

Podczas nurkowania w wodzie z otwartymi oczami obraz wydaje się być mocno zamazany, niewyraźny. Czy ryby też widzą źle w wodzie?

Największy wąż świata

Jaki jest największy wąż na świecie? Czy jest niebezpieczny dla człowieka? Gdzie można go spotkać?

Zderzenie czołowe

Od czego zależą skutki zderzenia czołowego pojazdów? Co zwiększa szanse na przeżycie takiego wypadku?

Czy w igloo jest ciepło?

Lód, śnieg kojarzą się z zimnem. Skąd zatem brało się ciepło w niewielkich domkach budowanych niegdyś przez Eskimosów, zwanych igloo?

Fakir - jak on to robi?

Wystarczy mocniej nacisnąć na ostrze gwoździa, aby się dotkliwie zranić. Niejednemu z nas udało się stanąć na desce z gwoździem i dotkliwie poranić. Dlaczego fakirowi nic się nie dzieje, gdy kładzie się na łożu z ostrzy?

Ile koni mechanicznych ma koń?

Co oznacza pojęcie konia mechanicznego? Czy między koniem zwyczajnym a mechanicznym zachodzi jakaś zależność? Dlaczego moc silnika podajemy w koniach mechanicznych?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Zębiełek myszatyZębiełek myszaty

Crocidura russula

Zębiełek myszaty (Crocidura russula) to gatunek ssaka z rodziny ryjówkowatych. Widoczny dość długi ryjek, różowawy. Poza tym ubarwienie brązowe, jaśniejsze od spodu. Wyraźnie widać uszy.

Chomiczak pręgowanyChomiczak pręgowany

Cricetulus barabensis

Chomiczak pręgowany (Cricetulus barabensis) to gatunek ssaka z rodziny chomikowatych. Wierzch brązowawy z ciemną pręgą wzdłuż grzbietu. spód jasny. Oczy duże.

Koczkodan rzecznyKoczkodan rzeczny

Cercopithecus mona

Koczkodan rzeczny (Cercopithecus mona), dawniej koczkodan mona, to małpa z rodziny koczkodanowatych. Wierzch oliwkowoszary, spód biały z czarnymi końcami i kończyn. Na pośladkach biały pas.

Koczkodan mnisiKoczkodan mnisi

Cercopithecus roloway

Koczkodan mnisi (Cercopithecus roloway) to małpa z rodziny koczkodanowatych. Część twarzowa naga, czarna, nad brwiami jasna przepaska, wierzch głowy czarny. Broda, bokobrody, pierś i ramiona białe.

Kotawiec sawannowyKotawiec sawannowy

Chlorocebus pygerythrus

Kotawiec sawannowy (Chlorocebus pygerythrus) to gatunek ssaka z rodziny koczkodanowatych. Ubarwienie jasnobrązowe z wierzchu, jaśniejsze od spodu.

Gnu brunatneGnu brunatne

Connochaetes gnou

Gnu brunatne (Connochaetes gnou) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. U tej antylopy rogi zakrzywiają się ku dołowi i do przodu, a następnie w górę. U starych samców nasada rogów pokrywa większość tylnej części głowy.

Pochewnik afrykańskiPochewnik afrykański

Coleura afra

Pochewnik afrykański (Coleura afra) to gatunek nietoperza z rodziny upiorowatych.

Koczkodan sowiogłowyKoczkodan sowiogłowy

Cercopithecus hamlyni

Koczkodan sowiogłowy (Cercopithecus hamlyni) to małpa z rodziny koczkodanowatych. Wierzch oliwkowoszary, spód czarniawy, pośladki i część ud - niebieskie. Wokół nagiej twarzy długie włosy, jakby szlara.

Golec piaskowyGolec piaskowy

Heterocephalus glaber

Golec to niewielki ssak z rodziny kretoszczurów żyjący w Afryce. Przebywa cały czas pod ziemią. Tworzą kolonie złożone z 40 lub większej liczby osobników. W kolonii golców praca dzielona jest między różne osobniki.

Koczkodan liberyjskiKoczkodan liberyjski

Cercopithecus campbelli

Koczkodan liberyjski (Cercopithecus campbelli), dawniej koczkodan Campbella to gatunek małpy z rodziny koczkodanowatych. Twarz naga, ciemna, pysk cielisty. Bokobrody obfite, żółtawe, żółtawy jest także pas nad oczami.

Koczkodan dianyKoczkodan diany

Cercopithecus diana

Koczkodan diany (Cercopithecus diana), dawniej diana lub koczkodan diana, to gatunek małpy z rodziny koczkodanowatych. Ubarwienie ciemne z wierzchu, z brązowym odcieniem i brązową lub białawą, wewnętrzną stroną ud.

Gepard grzywiastyGepard grzywiasty

Acinonyx jubatus

Gepard to piękny ssak z rodziny kotów o niezwykle smukłej sylwetce. Jest typowym zwierzęciem stepowym. Żyje samotnie lub łączy się w małe stada. Prowadzi dzienny tryb życia.

Antylopa indyjskaAntylopa indyjska

Antilope cervicapra

Antylopa indyjska to antylopa z rodziny krętorogich pochodząca z otwartych terenów Półwyspu Indyjskiego. Samce mają piękne, masywne, świdrowate rogi, mające nawet 5 skrętów.

Gaur indyjskiGaur indyjski

Bos gaurus

Gaur to ssak z rodziny krętorogich. Ma masywne ciało pokryte krótką, czarno-brunatną sierścią. Nogi od połowy w dół są białe. Żyje w Indiach. Zarówno samiec i samica mają masywne, zakrzywione ku górze i ku sobie rogi.

Najnowsze Quizy

Quiz

Filmy

Ostatnio dodane filmy.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR