Biologia

Biologia to nauka o świecie ożywionym. Bada organizmy żywe, ich budowę, zachowania i pochodzenie i procesy zachodzące w tym świecie. Nasz zachwyt dla świata zwierząt i roślin, jego różnorodności i piękna, a także troska o środowisko naturalne przerodziły się w niniejszą publikację. Staramy się tradycyjne artykuły wzbogacać treściami multimedialnymi, zgodnie z misją naszego serwisu - edukacja poprzez media informatyczne. Biologia w ostatnim czasie przechodzi niezwykłą transformację. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby prezentowane treści były zgodne z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Zapraszamy do naszego portalu.

Świat roślin i zwierząt

Ta część naszego serwisu to atlasy zwierząt i roślin, jedne z najbogatszych w polskim Internecie. Zgromadziliśmy tutaj ponad 12 850 gatunków zwierząt i 2880 gatunków roślin, z czego blisko 2000 gatunków zostało dokładnie opisanych i zilustrowanych zdjęciami. Prawie każdego dnia dodajemy nowe zdjęcia i opisy gatunków. Wszystkie gatunki zostały sklasyfikowane w ujęciu systematycznym w 1370 rodzinach, a te w blisko 200 rzędach.

Ssaki - ikona Ptaki - ikona Gady - ikona Płazy - ikona Ryby - ikona Owady - ikona Bezkręgowce - ikona Rośliny - ikona

Tablice interaktywne

Ta część naszego serwisu to tablice interaktywne, dzięki którym w atrakcyjny sposób można uczyć się anatomii człowieka i zwierząt. Tablice te to pomoce dydaktyczne, które każdy nauczyciel biologii może wykorzystywać na swoich lekcjach w sali komputerowej, czy z wykorzystaniem szkolnej tablicy interaktywnej. Każdy uczeń może dodatkowo poćwiczyć sam w domu. Każda tablica ma wbudowany tryb testu. To świetne przygotowanie do sprawdzianu, czy egzaminu.

Inne moduły

Przedstawiamy tutaj przydatne treści i moduły, uzupełniające nasze atlasy, tablice interakcyjne i opublikowane artykuły.

KLUCZ - GADY
rozpoznawanie gadów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków gadów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek gada spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

KLUCZ - PŁAZY
rozpoznawanie płazów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków płazów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek płaza spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

CIEKAWE MIEJSCA
Ciekawe miejsca w Polsce

Wykaz ciekawych miejsc w Polsce związanych z nauką, w tym z biologią. Znajdziesz tu parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody, muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne i botaniczne.

Pierwotniaki

(Protozoa)

Pytajnik

Czy mleko krowy, która zjadła trujące rośliny jest zdrowe?

Na łące można znaleźć wiele trujących roślin. Czy zwierzęta, które je zjadły mogą się zatruć? Czy mleko od krów, które jedzą takie rośliny jest bezpieczne? Okazuje się, że nie zawsze.

Jak mrówki nawigują i co mają z tym wspólnego wektory?

Istnieje pewien rodzaj mrówek, który posługuje się specyficznym sposobem orientowania się w przestrzeni. Czy ma to coś wspólnego z wektorami? Otóż okazuje się, że tak!

Gdzie jest więcej białka w jajku?

Czy białko ma więcej białka w jajku niż żółtko? Sprawdzimy to, licząc zawartość białka w jajku oraz w 100 gramach białka i żółtka.

Czy istnieją jadowite ssaki?

Każdy wie o jadowitych wężach, skorpionach, pająkach, żabach, rybach, owadach. A co z ssakami? Czy ssaki bywają jadowite i czy ich jad jest niebezpieczny dla człowieka?

Ile oczu ma pająk?

Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?

Quizy

Quiz

Najnowsze karty atlasu roślin

Wierzba WimmeraWierzba Wimmera G

Salix ×wimmeriana

Wierzba Wimmera (Salix ×wimmeriana) to gatunek drzewa z rodziny wierzbowatych.

Zawciągowiec zwyczajnyZawciągowiec zwyczajny

Ceratostigma plumbaginoides

Zawciągowiec zwyczajny (Ceratostigma plumbaginoides) to gatunek byliny z rodziny ołownicowatych. Tworzy kobierce.

Zadrzewnia krótkoogonkowaZadrzewnia krótkoogonkowa

Diervilla sessilifolia

Zadrzewnia krótkoogonkowa (Diervilla sessilifolia) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Gatunek pochodzi z USA.

Żurawka drobnokwiatowaŻurawka drobnokwiatowa

Heuchera micrantha

Żurawka drobnokwiatowa (Heuchera micrantha) to bylina z rodziny skalnicowatych. Spotykana w uprawach jako roślina ozdobna.

Żurawka - formy mieszańcoweŻurawka - formy mieszańcowe G

Heuchera hybr.

Żurawka (Heuchera hybr.) to forma mieszańcowa o wielu odmianach, uprawiana jako roślina ozdobna. Formy mieszańcowe żurawki spotykane są w ogrodach.

Najnowsze karty atlasu zwierząt

Anolis sagreiAnolis sagrei

Anolis sagrei

Anolis sagrei to gatunek gada z rodziny Dactyloidae. Ubarwienie brązowe. U samców (na zdjęciu) widoczne charakterystyczne, tarczowate podgardle w jaskrawym, żółto-czerwonym kolorze.

Niemrawiec pospolityNiemrawiec pospolity

Bungarus fasciatus

Niemrawiec pospolity (Bungarus fasciatus) to gatunek jadowitego węża z rodziny zdradnicowatych. Ma piękne ubarwienie. Ciało pokryte jest czarno-żółtymi prążkami.

Kanczyl srebrnogrzbietyKanczyl srebrnogrzbiety

Tragulus versicolor

Kanczyl srebrnogrzbiety (Tragulus versicolor) to wyjątkowo rzadki gatunek ssaka z rodziny kanczyli. Ubarwienie grzbietu jest szarawe. Przód jest brązowy. Białe pasy biegną od podbródka w kierunku pachwin.

Anolis hendersoniAnolis hendersoni

Anolis hendersoni

Anolis hendersoni to gatunek gada z rodziny Dactyloidae. Ma piękne, jaskrawe ubarwienie. Wierzch brązowy, po bokach żółtawy pas, przechodzący w marmurkowy, żółtawo-brązowy wzór na spodzie. Gardziel zielonkawa.

Agama mwanzaeAgama mwanzae

Agama mwanzae

Agama mwanzae to gatunek jaszczurki z rodziny agam, bardzo podobny do agamy czerwonogłowej (Agama agama). Samiec ma wspaniałe, jaskrawe ubarwienie. Cały przód jest różowy. Reszta wraz z ogonem jest niebieska.

Wsparcie

Nasze treści udostępniamy bez żadnych opłat. Jeżeli podobają Ci się nasze materiały, wesprzyj nas poprzez dodanie linka na swojej stronie lub stronie swojej szkoły. W ten sposób przyczynisz się do rozwoju tego portalu, a swoim odbiorcom udostępnisz ciekawe treści.

Możesz skopiować gotowy kod linku tekstowego tutaj.