Biologia

Biologia to nauka o świecie ożywionym. Bada organizmy żywe, ich budowę, zachowania i pochodzenie i procesy zachodzące w tym świecie. Nasz zachwyt dla świata zwierząt i roślin, jego różnorodności i piękna, a także troska o środowisko naturalne przerodziły się w niniejszą publikację. Staramy się tradycyjne artykuły wzbogacać treściami multimedialnymi, zgodnie z misją naszego serwisu - edukacja poprzez media informatyczne. Biologia w ostatnim czasie przechodzi niezwykłą transformację. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby prezentowane treści były zgodne z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Zapraszamy do naszego portalu.

Świat roślin i zwierząt

Ta część naszego serwisu to atlasy zwierząt i roślin, jedne z najbogatszych w polskim Internecie. Zgromadziliśmy tutaj ponad 12 850 gatunków zwierząt i 2880 gatunków roślin, z czego blisko 2000 gatunków zostało dokładnie opisanych i zilustrowanych zdjęciami. Prawie każdego dnia dodajemy nowe zdjęcia i opisy gatunków. Wszystkie gatunki zostały sklasyfikowane w ujęciu systematycznym w 1370 rodzinach, a te w blisko 200 rzędach.

Ssaki - ikona Ptaki - ikona Gady - ikona Płazy - ikona Ryby - ikona Owady - ikona Bezkręgowce - ikona Rośliny - ikona

Tablice interaktywne

Ta część naszego serwisu to tablice interaktywne, dzięki którym w atrakcyjny sposób można uczyć się anatomii człowieka i zwierząt. Tablice te to pomoce dydaktyczne, które każdy nauczyciel biologii może wykorzystywać na swoich lekcjach w sali komputerowej, czy z wykorzystaniem szkolnej tablicy interaktywnej. Każdy uczeń może dodatkowo poćwiczyć sam w domu. Każda tablica ma wbudowany tryb testu. To świetne przygotowanie do sprawdzianu, czy egzaminu.

Inne moduły

Przedstawiamy tutaj przydatne treści i moduły, uzupełniające nasze atlasy, tablice interakcyjne i opublikowane artykuły.

KLUCZ - GADY
rozpoznawanie gadów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków gadów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek gada spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

KLUCZ - PŁAZY
rozpoznawanie płazów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków płazów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek płaza spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

CIEKAWE MIEJSCA
Ciekawe miejsca w Polsce

Wykaz ciekawych miejsc w Polsce związanych z nauką, w tym z biologią. Znajdziesz tu parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody, muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne i botaniczne.

Pierwotniaki

(Protozoa)

Pytajnik

Czy ryby śpią?

Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jeśli tak, to jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?

Czy istnieją rośliny bez liści i korzeni?

Rośliny aby żyć potrzebują pobierać wodę i związki organiczne z podłoża, do czego służą im korzenie. Dzięki liściom rośliny, wykorzystując światło i dwutlenek węgla w procesie fotosyntezy, produkją związki pokarmowe. Czy istnieją rośliny, które nie mają tych organów?

Czy mleko krowy, która zjadła trujące rośliny jest zdrowe?

Na łące można znaleźć wiele trujących roślin. Czy zwierzęta, które je zjadły mogą się zatruć? Czy mleko od krów, które jedzą takie rośliny jest bezpieczne? Okazuje się, że nie zawsze.

Quizy

Quiz

Najnowsze karty atlasu roślin

AwokadoAwokado

Persea americana

Awokado, smaczliwka wdzięczna, sasafrzan, smaczlin, smaczliwka właściwa (Persea americana) to gatunek rośliny z rodziny wawrzynowatych.

Przywrotnik pospolityPrzywrotnik pospolity PL

Alchemilla vulgaris

Przywrotnik pospolity (Alchemilla vulgaris) to gatunek byliny z rodziny różowatych, gatunek zbiorowy dla wielu drobnych gatunków europejskich.

StewiaStewia G

Stevia rebaudiana

Stewia (Stevia rebaudiana) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. To niski, wieloletni krzew. W Polsce to roślina jednoroczna. Jest bardzo słodka i jest stosowana jako zamiennik cukru.

Budleja DavidaBudleja Davida G

Buddleja davidii

Budleja Davida, omżyn Davida (Buddleja davidii) to gatunek rośliny, krzewu z rodziny omżynowatych, spotykany w uprawach ozdobnych, przejściowo dziczejący.

Sorgo zwyczajne, sorgo dwubarwneSorgo zwyczajne, sorgo dwubarwne OB

Sorghum bicolor

Sorgo zwyczajne, sorgo dwubarwne (Sorghum bicolor) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, jedno ze zbóż najważniejszy gatunek z rodzaju sorga.

Najnowsze karty atlasu zwierząt

Niekreślanka zielonkaNiekreślanka zielonka PL

Earias clorana

Niekreślanka zielonka (Earias clorana) to gatunek motyla z rodziny rezeliowatych. Ubarwienie ciała białawe, skrzydeł przedniej pary zielone, drugiej pary - białe.

Widłogonka widlicaWidłogonka widlica PL

Furcula furcula

Widłogonka widlica (Furcula furcula) to gatunek motyla z rodziny garbatkowatych. Ciało szaro-białe z żółtawymi plamkami na tułowiu. Skrzydła pierwszej pary biało-szare z czarnymi kropkami, przepaskami.

Przeplatka maturnaPrzeplatka maturna PL

Euphydryas maturna

Przeplatka maturna (Euphydryas maturna) to gatunek motyla z rodziny rusałkowatych. Samiec jest mniejszy od samicy. Ubarwienie jasnoczerwone z jaśniejszymi polami z czarnym deseniem.

Przeplatka auriniaPrzeplatka aurinia PL

Euphydryas aurinia

Przeplatka aurinia (Euphydryas aurinia) to gatunek motyla z rodziny rusałkowatych. Skrzydła rude ze zmiennym rysunkiem pomarańczowych obszarów, czarnych plam i przepasek.

Górówka medeaGórówka medea PL

Erebia aethiops

Górówka medea (Erebia aethiops) to gatunek dziennego motyla z rodziny rusałkowatych. Skrzydła z wierzchu ciemnobrunatne. Przez zewnętrze skrzydła przedniego biegnie rdzawa przepaska z trzema okami.

Wsparcie

Nasze treści udostępniamy bez żadnych opłat. Jeżeli podobają Ci się nasze materiały, wesprzyj nas poprzez dodanie linka na swojej stronie lub stronie swojej szkoły. W ten sposób przyczynisz się do rozwoju tego portalu, a swoim odbiorcom udostępnisz ciekawe treści.

Możesz skopiować gotowy kod linku tekstowego tutaj.