Biologia

Biologia to nauka o świecie ożywionym. Bada organizmy żywe, ich budowę, zachowania i pochodzenie i procesy zachodzące w tym świecie. Nasz zachwyt dla świata zwierząt i roślin, jego różnorodności i piękna, a także troska o środowisko naturalne przerodziły się w niniejszą publikację. Staramy się tradycyjne artykuły wzbogacać treściami multimedialnymi, zgodnie z misją naszego serwisu - edukacja poprzez media informatyczne. Biologia w ostatnim czasie przechodzi niezwykłą transformację. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby prezentowane treści były zgodne z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Zapraszamy do naszego portalu.

Świat roślin i zwierząt

Ta część naszego serwisu to atlasy zwierząt i roślin, jedne z najbogatszych w polskim Internecie. Zgromadziliśmy tutaj ponad 12 850 gatunków zwierząt i 2880 gatunków roślin, z czego blisko 2000 gatunków zostało dokładnie opisanych i zilustrowanych zdjęciami. Prawie każdego dnia dodajemy nowe zdjęcia i opisy gatunków. Wszystkie gatunki zostały sklasyfikowane w ujęciu systematycznym w 1370 rodzinach, a te w blisko 200 rzędach.

Ssaki - ikona Ptaki - ikona Gady - ikona Płazy - ikona Ryby - ikona Owady - ikona Bezkręgowce - ikona Rośliny - ikona

Tablice interaktywne

Ta część naszego serwisu to tablice interaktywne, dzięki którym w atrakcyjny sposób można uczyć się anatomii człowieka i zwierząt. Tablice te to pomoce dydaktyczne, które każdy nauczyciel biologii może wykorzystywać na swoich lekcjach w sali komputerowej, czy z wykorzystaniem szkolnej tablicy interaktywnej. Każdy uczeń może dodatkowo poćwiczyć sam w domu. Każda tablica ma wbudowany tryb testu. To świetne przygotowanie do sprawdzianu, czy egzaminu.

Inne moduły

Przedstawiamy tutaj przydatne treści i moduły, uzupełniające nasze atlasy, tablice interakcyjne i opublikowane artykuły.

KLUCZ - GADY
rozpoznawanie gadów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków gadów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek gada spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

KLUCZ - PŁAZY
rozpoznawanie płazów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków płazów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek płaza spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

CIEKAWE MIEJSCA
Ciekawe miejsca w Polsce

Wykaz ciekawych miejsc w Polsce związanych z nauką, w tym z biologią. Znajdziesz tu parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody, muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne i botaniczne.

Pierwotniaki

(Protozoa)

Pytajnik

Jak mrówki nawigują i co mają z tym wspólnego wektory?

Istnieje pewien rodzaj mrówek, który posługuje się specyficznym sposobem orientowania się w przestrzeni. Czy ma to coś wspólnego z wektorami? Otóż okazuje się, że tak!

Gdzie jest więcej białka w jajku?

Czy białko ma więcej białka w jajku niż żółtko? Sprawdzimy to, licząc zawartość białka w jajku oraz w 100 gramach białka i żółtka.

Czy istnieją jadowite ssaki?

Każdy wie o jadowitych wężach, skorpionach, pająkach, żabach, rybach, owadach. A co z ssakami? Czy ssaki bywają jadowite i czy ich jad jest niebezpieczny dla człowieka?

Ile oczu ma pająk?

Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?

Dlaczego koty spadają na cztery łapy?

Nauka stwierdza wysoką przeżywalność kotów podczas upadków z dużych wysokości i rzeczywiście koty instynktownie podczas upadku obracają się w powietrzu tak, aby spaść na cztery łapy.

Quizy

Quiz

Najnowsze karty atlasu roślin

Jabłoń dzika, płonkaJabłoń dzika, płonka PL

Malus sylvestris

Jabłoń dzika, płonka, jabłoń rajska (Malus sylvestris) to drzewo lub krzew owocowy z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Jest często mylona ze zdziczałymi formami uprawnymi jabłoni domowej.

Jabłoń purpurowaJabłoń purpurowa G

Malus ×purpurea

Jabłoń purpurowa (Malus ×purpurea) to gatunek owocowego drzewa lub krzewu - mieszańca innych jabłoni. Jabłoń ta jest uprawiana jako roślina ozdobna.

Gryka zwyczajnaGryka zwyczajna OB

Fagopyrum esculentum

Gryka zwyczajna (Fagopyrum esculentum) to jednoroczna roślina uprawna, o leczniczych właściwościach z rodziny rdestowatych, przejściowo dziczejąca.

Grzybienie północneGrzybienie północne PL

Nymphaea candida

Grzybienie północne, grzybienie zapoznane (Nymphaea candida) to gatunek trującej rośliny wodnej o leczniczych właściwościach z rodziny grzybieniowatych.

Kokorycz pełnaKokorycz pełna PL

Corydalis solida

Kokorycz pełna (Corydalis solida) to gatunek rośliny wieloletniej, trującej z rodziny dymnicowatych. Roślina w części nadziemnej usycha zaraz po zaowocowaniu.

Najnowsze karty atlasu zwierząt

Szympans karłowatySzympans karłowaty

Pan paniscus

Szympans karłowaty, bonobo (Pan paniscus) to ssak naczelny z rodziny człowiekowatych. Jest mniejszy od szympansa, ma czarną twarz oraz węższą klatkę piersiową i dłuższe kończyny.

Tapeti, królak brazylijskiTapeti, królak brazylijski

Sylvilagus brasiliensis

Tapeti, królak brazylijski (Sylvilagus brasiliensis) to gatunek ssaka z rodziny zającowatych. Sierść jest szarobrunatna, ogon i spód szarożółtawy.

Smużka leśna, smużkaSmużka leśna, smużka PL

Sicista betulina

Smużka leśna, smużka (Sicista betulina) to gatunek gryzonia z rodziny skoczkowatych. Jest podobny do myszy polnej, od której odróżniają go większe uszy i silniej wydłużony pyszczek. Uszy krótkie, ciemne.

Tchórz stepowyTchórz stepowy PL

Mustela eversmanii

Tchórz stepowy (Mustela eversmanii) to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych, podobny do tchórza zwyczajnego, od którego odróżnia go jaśniejsze ubarwienie sierści, żółtawe boki i jasno ubarwiona nasada ogona.

Nocek NattereraNocek Natterera PL

Myotis nattereri

Nocek Natterera (Myotis nattereri) to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych. Uszy dość duże, pysk wąski. Błona ogonowa jest zgrubiała i owłosiona na brzegach.

Wsparcie

Nasze treści udostępniamy bez żadnych opłat. Jeżeli podobają Ci się nasze materiały, wesprzyj nas poprzez dodanie linka na swojej stronie lub stronie swojej szkoły. W ten sposób przyczynisz się do rozwoju tego portalu, a swoim odbiorcom udostępnisz ciekawe treści.

Możesz skopiować gotowy kod linku tekstowego tutaj.