Biologia

Biologia to nauka o świecie ożywionym. Bada organizmy żywe, ich budowę, zachowania i pochodzenie i procesy zachodzące w tym świecie. Nasz zachwyt dla świata zwierząt i roślin, jego różnorodności i piękna, a także troska o środowisko naturalne przerodziły się w niniejszą publikację. Staramy się tradycyjne artykuły wzbogacać treściami multimedialnymi, zgodnie z misją naszego serwisu - edukacja poprzez media informatyczne. Biologia w ostatnim czasie przechodzi niezwykłą transformację. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby prezentowane treści były zgodne z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Zapraszamy do naszego portalu.

Świat organizmów żywych i nie tylko

Ta część naszego serwisu to atlasy zwierząt i roślin, jedne z najbogatszych w polskim Internecie. Zgromadziliśmy tutaj ponad 12 850 gatunków zwierząt i 2880 gatunków roślin, z czego blisko 2000 gatunków zostało dokładnie opisanych i zilustrowanych zdjęciami. Prawie każdego dnia dodajemy nowe zdjęcia i opisy gatunków. Wszystkie gatunki zostały sklasyfikowane w ujęciu systematycznym w 1370 rodzinach, a te w blisko 200 rzędach.

Wirusy - ikona Bakterie - ikona Protisty - ikona Grzyby - ikona Zwierzęta - ikona Rośliny - ikona
Ssaki - ikona Ptaki - ikona Gady - ikona Płazy - ikona Ryby - ikona Owady - ikona Bezkręgowce - ikona

Tablice interaktywne

Ta część naszego serwisu to tablice interaktywne, dzięki którym w atrakcyjny sposób można uczyć się anatomii człowieka i zwierząt. Tablice te to pomoce dydaktyczne, które każdy nauczyciel biologii może wykorzystywać na swoich lekcjach w sali komputerowej, czy z wykorzystaniem szkolnej tablicy interaktywnej. Każdy uczeń może dodatkowo poćwiczyć sam w domu. Każda tablica ma wbudowany tryb testu. To świetne przygotowanie do sprawdzianu, czy egzaminu.

Inne moduły

Przedstawiamy tutaj przydatne treści i moduły, uzupełniające nasze atlasy, tablice interakcyjne i opublikowane artykuły.

ISTOTA ŻYWA
organizm istota żywa

Czym zajmuje się biologia? Zajmuje się istotami żywymi, czyli organizmami? Co wyróżnia istotę żywą? Jakie warunki trzeba spełnić, aby mówić o życiu? Jak klasyfikujemy organizmy żywe?

KLUCZ - GADY
rozpoznawanie gadów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków gadów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek gada spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

KLUCZ - PŁAZY
rozpoznawanie płazów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków płazów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek płaza spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

CIEKAWE MIEJSCA
Ciekawe miejsca w Polsce

Wykaz ciekawych miejsc w Polsce związanych z nauką, w tym z biologią. Znajdziesz tu parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody i inne.

TESTY Z BIOLOGII
Testy z biologii

Rozwiązuj testy z matematyki. Testy są podsumowaniem kolejnych lekcji, publikowanych w ramach niniejszego kursu matematyki.

ĆWICZENIA Z BIOLOGII
Ćwiczenia z biologii

Interakcyjne ćwiczenia i zadania z biologii, będące podsumowaniem materiału i świetnie przygotowują do lekcji, matury i egzaminów.

SŁOWNIK
Słownik biologiczny

Słownik biologiczny, który zawiera spis wszystkich pojęć biologicznych, jakie są omawiane w naszym kursie biologii.

Pytajnik

Jak postępować przy zatruciu grzybami?

Zatrucie grzybami może bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia. Jak postępować w takim przypadku? Jak udzielić choremu pomocy?

Co to jest huba? Czy jest jadalna?

Czy huby to wyodrębniony takson z królestwa grzybów? Czy to grzyby jadalne, czy też trujące? Do czego wykorzystuje się huby?

Największe jaja na świecie

Jaki ptak znosi największe jaja na świecie, a jaki najmniejsze? Ile jaj kurzych mieści się w takim jaju. Czy takie jajo jest jadalne?

Jak zbierać grzyby?

Czy przy grzybobraniu należy się kierować jakimiś zasadami? Czy wykręcać grzyby, czy też ścinać je nożykiem? Używać kosza czy reklamówki? Oto garść porad dla grzybiarzy.

Jak powstają perły?

W jaki sposób powstaje perła? Czy jest to wytwór sztuczny, czy naturalny? Czy w Polsce można znaleźć perłę?

Jaki ptak najszybciej pływa?

Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najszybciej pływa?

Quizy

Quiz

Najnowsze karty atlasu roślin

Kalia etiopskaKalia etiopska

Zantedeschia aethiopica

Kalia etiopska, cantedeskie etiopska (Zantedeschia aethiopica) to roślina z rodziny obrazkowatych. To ozdobna roślina doniczkowa.

Pandan pachnącyPandan pachnący

Pandanus tectorius

Pandan pachnący (Pandanus tectorius) to gatunek jadalnej rośliny z rodziny pandanowatych, rzadko u nas spotykana ozdobna roślina doniczkowa.

Kamelia japońskaKamelia japońska

Camellia japonica

Kamelia japońska (Camellia japonica) to gatunek rośliny, krzewu z rodziny herbatowatych. To u nas ozdobna roślina doniczkowa.

Kalatea żółtokwiatowa Kalatea żółtokwiatowa

Calathea crocata

Kalatea żółtokwiatowa (Calathea crocata) to gatunek rośliny z rodziny marantowatych. To ozdobna roślina doniczkowa.

Kalatea MakoyanaKalatea Makoyana

Calathea makoyana

Kalatea Makoyana (Calathea makoyana) to gatunek rośliny z rodziny marantowatych. To ozdobna roślina doniczkowa.

Najnowsze karty atlasu zwierząt

KoskorobaKoskoroba

Coscoroba coscoroba

Koskoroba (Coscoroba coscoroba) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do plemienia łabędzi wraz z rodzajem Cygnus. Wyglądem przypomina gęś o białym upierzeniu, różowych nogach i dziobie.

Kaczka piżmowa, piżmówkaKaczka piżmowa, piżmówka

Cairina moschata

Kaczka piżmowa, kaczka francuska (Cairina moschata) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Nazwa gatunkowa dzikich ptaków to piżmówka amerykańska, udomowionej prawdopodobnie przez Inków i sprowadzonej do Europy około 1600 roku.

CudokaczkaCudokaczka

Callonetta leucophrys

Cudokaczka (Callonetta leucophrys) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. dymorfizm płciowy bardzo wyraźny. Samiec niezwykle barwny. Głowa szaro-kremowa z ciemną czapeczką i obrożą na szyi. Pierś jasnobrązowa z ciemnymi plamkami. Spód szaro-biały-drobno

Głowienka długodziobaGłowienka długodzioba

Aythya valisineria

Głowienka długodzioba, głowienka wielkodzioba (Aythya valisineria) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych o wyraźnym dymorfizmie płciowym. Samiec ma głowę czarno-brązową z rozjaśnioną szyją i bokami głowy. Wierzch białawy.

Podgorzałka zielonogłowaPodgorzałka zielonogłowa

Aythya baeri

Podgorzałka zielonogłowa (Aythya baeri) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma ciemnozieloną głowę. Wierzch brązowy, pierś rdzawobrązowa. Boki rdzawo-białe. Spód białawy. Samica ma nieco ciemniejszą głowę, czerwoną nasadę dzioba.

Wsparcie

Nasze treści udostępniamy bez żadnych opłat. Jeżeli podobają Ci się nasze materiały, wesprzyj nas poprzez dodanie linka na swojej stronie lub stronie swojej szkoły. W ten sposób przyczynisz się do rozwoju tego portalu, a swoim odbiorcom udostępnisz ciekawe treści.

Możesz skopiować gotowy kod linku tekstowego tutaj.