Biologia

Biologia to nauka o świecie ożywionym. Bada organizmy żywe, ich budowę, zachowania i pochodzenie i procesy zachodzące w tym świecie. Nasz zachwyt dla świata zwierząt i roślin, jego różnorodności i piękna, a także troska o środowisko naturalne przerodziły się w niniejszą publikację. Staramy się tradycyjne artykuły wzbogacać treściami multimedialnymi, zgodnie z misją naszego serwisu - edukacja poprzez media informatyczne. Biologia w ostatnim czasie przechodzi niezwykłą transformację. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby prezentowane treści były zgodne z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Zapraszamy do naszego portalu.

Świat roślin i zwierząt

Ta część naszego serwisu to atlasy zwierząt i roślin, jedne z najbogatszych w polskim Internecie. Zgromadziliśmy tutaj ponad 12 850 gatunków zwierząt i 2880 gatunków roślin, z czego blisko 2000 gatunków zostało dokładnie opisanych i zilustrowanych zdjęciami. Prawie każdego dnia dodajemy nowe zdjęcia i opisy gatunków. Wszystkie gatunki zostały sklasyfikowane w ujęciu systematycznym w 1370 rodzinach, a te w blisko 200 rzędach.

Ssaki - ikona Ptaki - ikona Gady - ikona Płazy - ikona Ryby - ikona Owady - ikona Bezkręgowce - ikona Rośliny - ikona

Tablice interaktywne

Ta część naszego serwisu to tablice interaktywne, dzięki którym w atrakcyjny sposób można uczyć się anatomii człowieka i zwierząt. Tablice te to pomoce dydaktyczne, które każdy nauczyciel biologii może wykorzystywać na swoich lekcjach w sali komputerowej, czy z wykorzystaniem szkolnej tablicy interaktywnej. Każdy uczeń może dodatkowo poćwiczyć sam w domu. Każda tablica ma wbudowany tryb testu. To świetne przygotowanie do sprawdzianu, czy egzaminu.

Inne moduły

Przedstawiamy tutaj przydatne treści i moduły, uzupełniające nasze atlasy, tablice interakcyjne i opublikowane artykuły.

KLUCZ - GADY
rozpoznawanie gadów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków gadów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek gada spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

KLUCZ - PŁAZY
rozpoznawanie płazów

Prezentujemy klucz do oznaczania gatunków płazów. Rozpoznawanie gatunków w oparciu o klucz jest dużo łatwiejsze. Szybko określisz jaki gatunek płaza spotkałeś lub widziałeś na zdjęciu.

CIEKAWE MIEJSCA
Ciekawe miejsca w Polsce

Wykaz ciekawych miejsc w Polsce związanych z nauką, w tym z biologią. Znajdziesz tu parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody, muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne i botaniczne.

Pierwotniaki

(Protozoa)

Pytajnik

Czy ryby śpią?

Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jeśli tak, to jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?

Czy istnieją rośliny bez liści i korzeni?

Rośliny aby żyć potrzebują pobierać wodę i związki organiczne z podłoża, do czego służą im korzenie. Dzięki liściom rośliny, wykorzystując światło i dwutlenek węgla w procesie fotosyntezy, produkją związki pokarmowe. Czy istnieją rośliny, które nie mają tych organów?

Czy mleko krowy, która zjadła trujące rośliny jest zdrowe?

Na łące można znaleźć wiele trujących roślin. Czy zwierzęta, które je zjadły mogą się zatruć? Czy mleko od krów, które jedzą takie rośliny jest bezpieczne? Okazuje się, że nie zawsze.

Jak mrówki nawigują i co mają z tym wspólnego wektory?

Istnieje pewien rodzaj mrówek, który posługuje się specyficznym sposobem orientowania się w przestrzeni. Czy ma to coś wspólnego z wektorami? Otóż okazuje się, że tak!

Quizy

Quiz

Najnowsze karty atlasu roślin

Budleja DavidaBudleja Davida G

Buddleja davidii

Budleja Davida, omżyn Davida (Buddleja davidii) to gatunek rośliny, krzewu z rodziny omżynowatych, spotykany w uprawach ozdobnych, przejściowo dziczejący.

Sorgo zwyczajne, sorgo dwubarwneSorgo zwyczajne, sorgo dwubarwne OB

Sorghum bicolor

Sorgo zwyczajne, sorgo dwubarwne (Sorghum bicolor) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, jedno ze zbóż najważniejszy gatunek z rodzaju sorga.

Włośnica ber, czumizaWłośnica ber, czumiza OB

Setaria italica

Włośnica ber, czumiza (Setaria italica) to to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, zaliczany do zbóż.

Ryż siewnyRyż siewny G

Oryza sativa

Ryż siewny (Oryza sativa) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, trawa, uprawiana na całym świecie w strefie tropikalnej i subtropikalnej jako zboże. Ryżem żywi się1/3 ludzkości.

Proso zwyczajneProso zwyczajne OB

Panicum miliaceum

Proso zwyczajne (Panicum miliaceum) to gatunek jednorocznej trawy z rodziny wiechlinowatych, uprawiane jako zboże od niepamiętnych czasów.

Najnowsze karty atlasu zwierząt

Ćma bukszpanowaĆma bukszpanowa

Cydalima perspectalis

Cydalima perspectalis to gatunek ćmy z rodziny Crambidae, zawleczony do Polski wraz z bukszpanem. Popularna nazwa tego gatunku to ćma bukszpanowa. To poważny szkodnik upraw bukszpanu. To obecnie największy przedstawiciel rodziny w naszym kraju.

Anthaxia hungaricaAnthaxia hungarica PL

Anthaxia hungarica

Anthaxia hungarica to gatunek chrząszcza z rodziny bogatkowatych. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec jest zielony. Na przedpleczu dwa ciemniejsze paski. Ma szerokie uda. Samica jest mniejsza, bardziej smukła i bardziej kolorowa.

Anthaxia lucensAnthaxia lucens

Anthaxia lucens

Anthaxia lucens to gatunek chrząszcza z rodziny bogatkowatych. Ma piękne ubarwienie. Głowa i przedplecze zielonkawe z dwoma ciemnymi pasami. Pokrywy skrzydłowe zielono-czerwonawo-czarne.

Xenox tigrinusXenox tigrinus

Xenox tigrinus

Xenox tigrinus to gatunek muchówki z rodziny bujankowatych. Ma ciemne ubarwienie. Skrzydła w skomplikowany wzór. Na odwłoku poprzeczne jasne kreski.

Toxophora amphiteaToxophora amphitea

Toxophora amphitea

Toxophora amphitea to gatunek muchówki z rodziny bujankowatych. To pasożyt larw os. Ma zgarbioną sylwetkę, długie odnóża, żółto-biało-czarny odwłok, duże oczy i długie czułki.

Wsparcie

Nasze treści udostępniamy bez żadnych opłat. Jeżeli podobają Ci się nasze materiały, wesprzyj nas poprzez dodanie linka na swojej stronie lub stronie swojej szkoły. W ten sposób przyczynisz się do rozwoju tego portalu, a swoim odbiorcom udostępnisz ciekawe treści.

Możesz skopiować gotowy kod linku tekstowego tutaj.

© Media Nauka 2008-2020 r.