Co nowego?

Co u nas słychać? Przeczytasz tutaj o dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, wiadomościach, testach, quizach i ćwiczeniach, filmach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Najnowsze artykuły

Oto wykaz ostatnio dodanych lub zmodyfikowanych dwudziestu artykułów.

Najnowsze karty atlasu roślin

Rezeda białaRezeda biała OB

Reseda alba

Rezeda biała (Reseda alba) to gatunek wieloletniej rocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny rezedowatych.

Rezeda żółtaRezeda żółta PL

Reseda lutea

Rezeda żółta (Reseda lutea) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny rezedowatych.

Żankiel zwyczajny, rannikŻankiel zwyczajny, rannik PL

Sanicula europaea

Żankiel zwyczajny, rannik (Sanicula europaea) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych.

Gorysz błotnyGorysz błotny PL

Peucedanum palustre

Gorysz błotny (Peucedanum palustre) to wieloletnia lub dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych.

Najnowsze karty atlasu zwierząt

Kiściec srebrzystyKiściec srebrzysty

Lophura nycthemera

Kiściec srebrzysty, bażant srebrzysty (Lophura nycthemera) to gatunek ptaka z rodziny kurowatych. Samiec ma biały wierzch i ogon, a na nim czarne kreski. Spód spód i czub na głowie czarny.

Żaba moczarowaŻaba moczarowa PL

Rana arvalis

Żaba moczarowa to przedstawiciel żabowatych spotykany w naszych lasach i na naszych łąkach. Jest bardzo podobna do żaby trawnej. Oczy są duże i wystające. Tęczówki są złociste, a owalne źrenice są poziome. Nie występują parotydy.

Ślimak Military helmetŚlimak Military helmet

Neritina pulligera

Neritina pulligera to ślimak słodkowodny, spotykany w akwariach jako świetny czyściciel. W sklepach akwarystycznych występuje pod nazwą Military Helmet.

Kałamarnica zwyczajna, kalmar pospolityKałamarnica zwyczajna, kalmar pospolity PL

Loligo vulgaris

Kalmar pospolity, kałamarnica zwyczajna, loligo, płetwik (Loligo vulgaris) to gatunek głowonoga z rodziny Loliginidae. Ciało nagie, torpedowate, zaostrzone, z płetwami, czerwonawe.

Macroctopus maorumMacroctopus maorum

Macroctopus maorum

Macroctopus maorum to gatunek ośmiornicy z rodziny Octopodidae.

Żaby brunatne
W Polsce obok żab zielonych (żaba śmieszka, żaba jeziorkowa i wodna) występują dość pospolicie żaby brunatne takie, jak żaba trawna, podobna do niej żaba moczarowa i żaba dalmatyńska.
Hektokotylus
Hektokotylus jest to narząd kopulacyjny niektórych głowonogów.
Polidaktylia
Polidaktylia jest wrodzoną wadą, która objawia się obecnością większą niż normalnie liczby palców.
Polifag
Polifag lub wszystkożerca jest to organizm żywiący się wieloma rodzajami pokarmów.
Monofag
Monofag jest to organizm żywiący się jednym rodzajem pokarmu — zwykle tylko jednego gatunku rośliny lub zwierzęcia.
Fitofag
Fitofag jest to organizm, który odżywia się roślinami lub ich częściami (w tym nasionami, owocami). Fitofagi są więc organizmami roślinożernymi.
Sozologia
Sozologia jest to nauka, której przedmiotem zainteresowań jest czynna ochrona środowiska naturalnego, zmiany jakie wynikają z rozwoju cywilizacji oraz sposoby zapobiegania i łagodzenia skutków tych zmian.
Mezohyl
Mezohyl jest to bezpostaciowa substancja występująca u gąbek między komórkami okrywającymi a warstwą choanodermy.
Mezoglea
Mezoglea jest to bezkomórkowy, koloidalny żel zalegający pomiędzy warstwą okrywającą (epidermalną) i wewnętrzną (gastroderma) u niektórych parzydełkowców.
Podręcznik do psychologii
Najnowocześniejszy i najbardziej wszechstronny podręcznik do psychologii. Najpopularniejszy w Stanach Zjednoczonych.
Łańcuch pokarmowy
Łańcuch pokarmowy, zwany także łańcuchem troficznym, jest to zespół zależności pokarmowych pomiędzy przedstawicielami różnych poziomów, przez które przepływa energia zawarta w pożywieniu.
Detrytus
Detrytus, detryt jest to ogół szczątków pochodzenia organicznego, który powstał z obumarłych organizmów na dnie zbiorników wodnych i w toni wodnej, a także na powierzchni gleby.
Czynniki abiotyczne
Czynniki abiotyczne są to czynniki fizykochemiczne, które wpływają na ożywioną i nieożywioną przyrodę.
Larwa
Larwa jest to młodociane stadium w rozwoju pozazarodkowym niektórych zwierząt, występujące powszechnie i bezkręgowców (w tym owadów), ryb i płazów.
Imago
Imago, z łaciny — imagines, to postać dorosła owada, zdolna do rozrodu.
Poczwarka
Poczwarka ( stadium spoczynkowe) jest to stadium rozwoju owadów o przeobrażeniu zupełnym, które poprzedza przekształcenie owada w postać imago.
Fotoreceptory
Fotoreceptory są to receptory, które są w stanie odbierać bodźce świetlne i wywoływać u zwierząt odpowiednie reakcje.
Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?
Oko ciemieniowe
Oko ciemieniowe to ciemieniowy narząd (narząd parietalny) to trzecie oko, które występuje u niektórych kręgowców.

Wiadomości

Przywracamy podgorzałki naturze
Zoo Wrocław wraz z Uniwersytetem Wrocławskim odtwarza dolnośląską populację niewielkiej, nurkującej kaczki – podgorzałki (Aythya nyroca). 22 ptaki zostały wypuszczone na Stawy Milickie (kompleksy Stawno i Ruda Sułowska). Zasilą one lokalną populację lęgową i jest szansa, że przystąpią do lęgów w dolinie Baryczy jeszcze w tym roku.
ZOO ratuje zagrożone gatunki
Od początku 2021 r. we wrocławskim zoo na świat przyszło prawie pół tysiąca maluchów. Wielu to przedstawiciele gatunków, którym grozi wymarcie. Ale Wrocław jest ważnym punktem w światowym systemie ratowania zagrożonych gatunków. Maluchy urodzone w naszym mieście zasilają hodowle zachowawcze na całym globie.
Mamy małego myszojelenia!
To nie udało się jeszcze nikomu. We wrocławskim zoo przyszedł na świat kanczyl filipiński, jeden z gatunków myszojeleni, a pracownikom udało się nagrać jego narodziny. To bardzo ważne wydarzenie, bo narodzin tego rzadkiego zwierzęcia jeszcze nikt nie uwiecznił. Teraz z kolei wszyscy trzymają kciuki, aby maluch okazał się chłopcem, bo wśród 12 osobników w Europie jest tylko jeden samiec!
Szerokostopek - nowy mieszkaniec ZOO Wrocław
Kolejny, nowy i egzotyczny, gatunek zawitał do ZOO we Wrocławiu. To owocożerny nadrzewny szczur białoogonowy czyli szerokostopek. Występuje na Madagaskarze i w zoo zamieszkał w pawilonie o tej nazwie.
Raport WWF
Musimy połączyć wszelkie siły ludzi dobrej woli, żeby zapewnić przetrwanie jak największej liczbie gatunków zwierząt. Najnowszy raport WWF „Living Planet” pokazuje, że Ziemia zmierza ku katastrofie. Od 1970 r. wygięło na Ziemi 68% gatunków ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Zoo Wrocław i Fundacja Dodo wspierają ponad 30 projektów na całym świecie, które chronią dziko żyjące zwierzęta.
ZOO Wrocław ratuje z sukcesem zagrożony gatunek na Jawie
Słyszeliście o kopi luwak? To gatunek kawy, wytwarzany z ziaren, które wydobywane są z odchodów małego zwierzęcia z rodziny łaszowatych. Ta fanaberia powoduje, że te małe drapieżniki zamiast 30 lat, żyją pół roku i jest ich coraz mniej. Ale ZOO Wrocław ruszyło tym pięknym i rzadkim zwierzętom na pomoc. Są pierwsze efekty. Właśnie przyszedł na świat pierwszy łaskunek jawajski, urodzony w stacji hodowlano-badawczej.
Nocne śpiewy latającego łosia
Nowy gatunek zamieszkał w Afrykarium. To największy nietoperz Czarnego Lądu o nietuzinkowym wyglądzie i ciekawym rytuale godowym. Dziesięć osobników młotogłowa wielkogłowego, można będzie zobaczyć w strefie Kongo, kiedy tylko zoo zostanie otwarte. Już teraz można kupić #biletnaprzyszłość i planować wizytę, tworząc trasę zwiedzania z mobilną mapą.
Zając bielak pod ścisłą ochroną
Mało kto wie, że w Polsce występują dwa gatunki zajęcy – szarak i bielak. Szarak jest oficjalnie gatunkiem łownym, choć polowania są dozwolone jedynie w listopadzie i grudniu. Bielak podlega ścisłej ochronie gatunkowej, gdyż jego liczebność w naszym kraju nie jest zbyt wielka.
Odnaleziony ponownie po 100 latach!
Mamy kolejną sensację. Po niemal 100 latach odnaleziono mundżaka Roosvelta.
Po 30 latach odnaleziono go.
Wiadomość potwierdzająca ponowne odkrycie gatunku, uznanego za wymarły, zelektryzowała świat nauki, a zwłaszcza biologów na całym świecie. To oznacza szansę na ocalenie i poznanie tego gatunku. To również nadzieja, że uda się odnaleźć więcej „zaginionych gatunków” zwierząt i roślin, których jest już ok. 1 200. Sukces ten jest udziałem Polaków i Wrocławia. Projekt wspiera wrocławskie zoo i jego szef Radosław Ratajszczak.

Ostatnio dodane filmy

Ostatnio dodane filmy w naszym serwisie.