Gady

Witaj na stronie poświęconej gadom. Znajdziesz tutaj dużo ciekawych informacji o tych zwierzętach, a przede wszystkim wiele opisów gatunków, w tym wszystkich gatunków rodzimych.

Gady (Reptilia) to kręgowce, które opanowały środowisko wodne i lądowe. Dzisiaj żyją zaledwie 4 rzędy gadów, ich pozostałe znane linie ewolucyjne wymarły. Dziś żyje na świecie około 6000 gatunków gadów, w Polsce tylko 9 gatunków.

Atlas gadów

W naszym atlasie gadów można znaleźć wszystkie opisane w tym portalu gatunki. Wiele filtrów wyszukiwania pozwala zawęzić wyniki. To dobre narzędzie do oznaczania gatunków gadów z całego świata.

atlas gadów

Rzędy gadów

Nazwa rzędu Nazwa łacińska Czy występuje w Polsce? Liczba rodzin Szacunkowa liczba gatunków
hatterieRhynchocephalianie12
łuskonośne
jaszczurki, węże i amfisbeny
Squamatatak345700
krokodyle Crocodylianie323
żółwie Testudinestak14245

Informacje dodatkowe

Wszystkie gatunki gadów w niniejszym atlasie zostały przypisane do odpowiednich katalogów zgodnie z taksonomią gadów. Opisy zawierają zdjęcia, wygląd, cechy gatunkowe, informacje o występowaniu, sposobie rozmnażania, specyficznych zachowaniach oraz różnego rodzaju ciekawostki. Gatunki występujące w Polsce zostały oznaczone ikoną ikona pol.

Do gadów zaliczamy najliczniejszy rząd gadów łuskonośne, łuskoskóre (Squamata) z 5700 gatunkami. To 96% wszystkich żyjących dziś gadów. Zaliczamy do nich:

Dalej pośród gadów klasyfikujemy rząd krokodyli (Crocodylia), który liczy dziś 23 gatunki w 3 rodzinach i 8 rodzajach oraz rząd żółwi (Testudines), który liczy dziś 245 gatunków w 87 rodzajach, 13 rodzinach i 2 podrzędach.

CHARAKTERYSTYKA
Gady (Reptilia)
Europa, Azja, Australia, Afryka, Ameryka Północna, Ameryka Południowa
około 6000
Liczba ganków w Polsce
Największy gatunek
Krokodyl różańcowy (Crocodylus porosus)
Najmniejszy gatunek
Kameleon z rodzaju Brookesia
Quizy
Quiz - gady Polski
Quiz - Gady Polski - poziom podstawowy - 20 pytań

W niniejszej tabeli przedstawiono systematykę gadów.

Jednostka systematycznaNazwa polskaNazwa łacińska
Gromada gady Reptilia
TypstrunowceChordata
PodkrólestwotkankowceEumetazoa
KrólestwozwierzętaAnimalia
Domena eukariontyEucaryota

W artykule systematyka gadów zawarta została szczegółowa taksonomia gadów.

Występowanie gadów

Gady występują na całym świecie poza Antarktydą i obszarami kontynentów, gdzie panuje niska temperatura (obszary polarne i wysokogórskie).

Mapa występowania gadów na świecie

Najliczniej występują w klimacie gorącym i ciepłym. Występują także w morzach i oceanach (kolor żółty).

Cechy charakterystyczne gadów

budowa neuronu
Budowa neuronu

Tablica interaktywna

Ewolucja gadów

Najstarsze skamieniałości, które nauka uznaje za szczątki gadów, to liczące 340 milionów lat skamieniałości ze Szkocji.

Pierwsze znane gady to kotylozaury, z których wywodzą się dzisiejsze żółwie.

Historię gadów dzielimy na trzy okresy:

1. Okres powstawania gadów w dolnym karbonie aż do uzyskania statusu dominującej grupy kręgowców w paleozoiku. W tym czasie były już obecne wszystkie linie rodowe gadów. Około 250 lat temu gady masowo wymierały.
  2. Okres rozkwitu gadów w mezozoiku (245-66 milionów lat temu), potem ponowne wymieranie masowe (górna kreda). Jura i kreda były erą dinozaurów.
  3. Do trzeciorzędu dotrwała niewielka grupa gadów, z których część przetrwała do dziś.

Znaczenie gadów

Znaczenie gadów jest prawdopodobnie niewielkie. W Polsce jaszczurki zjadają znaczne ilości owadów, natomiast żmija zygzakowata tępi znaczne ilości gryzoni.

Ochrona płazów w Polsce

W Polsce wszystkie gatunki rodzimych gadów podlegają całkowitej ochronie prawnej. Oznacza to, że gadami rodzimymi w naszym kraju nie można handlować, nie można ich przetrzymywać w domu, ranić i zabijać. Za łamanie prawa w tym zakresie można odpowiadać przed Sądem Grodzkim.

Płaz czy gad?

Jest to pytanie, które bardzo często się pojawia w sieci i przy różnych okazjach. Mimo że wydaje się, że płazy i gady są łatwe do odróżnienia, wiele ludzi ma z problem z klasyfikacją poszczególnych gatunków czy rodzajów. Poniższy artykuł zawiera zestawienie najczęściej pojawiających się pytań i odpowiada na nie w postaci tablicy. Przejdź do artykułu: Płaz czy gad?

Artykuły powiązane

Ćwiczenia

Ćwiczenia interakcyjne pomogą przygotować się na sprawdzian, test, egzamin, a ponadto usystematyzują wiedzę z danej dziedziny. To także świetny trening do matury. Wiele ćwiczeń to dobre zadania maturalne.

Gady Polski — quiz

Grzechotniki — fascynujące węże
Grzechotniki to węże budzące powszechny strach. Czym zasłużyły na swoją złą reputację? Czy rzeczywiście są groźne?
Sejmuria — przodek gadów
Sejmuria (Seymouria) to rodzaj płazów uważany za przodka współcześnie żyjących gadów. Sejmuria w swojej budowie ma cechy płazów i gadów.
Największy wąż świata
Jaki jest największy wąż na świecie? Czy jest niebezpieczny dla człowieka? Gdzie można go spotkać?
Czym się różni krokodyl od aligatora?
Czy krokodyl i aligator to synonimy? Czy łatwo je odróżnić od siebie? Jakie cechy charakteryzują te zwierzęta?
Gdzie żyją krokodyle?
Czy krokodyle żyją tylko w Nilu i prowadzą tylko wodny tryb życia? Czy można spotkać krokodyla w Polsce?