Żółwie

Żółwie (Testudines) to rząd gadów, który liczy dziś 245 gatunków w 87 rodzajach, 13 rodzinach i 2 podrzędy. W Polsce żyje 1 gatunek z tego rzędu gadów. Żółwie pojawiły się 200 milionów lat temu i są starsze od dinozaurów. Żółwie dzielimy na dwa podrzędy: skrytoszyjne (Cryptodira) oraz bokoszyjne (Pleurodira). Te pierwsze potrafią esowato wyginać szyję i chować ją do pancerza. Należą tu żółwie morskie i część lądowych. Te drugie chowają głowę pod boczną krawędź pancerza.

Rodziny

Inne rodziny

• Żółwie mułowe (Kinosternidae)
  • Platysternidae

Są obecne w wodach i na lądach całego świata w strefie tropikalnej i umiarkowanej. Przystosowały się do życia w różnych środowiskach. Zasiedlają pustynie, sawanny, równiny, łąki, lasy, góry, oceany i morza, wody śródlądowe.

Cechy charakterystyczne żółwi to pancerz złożony z dwóch warstw: zewnętrznej utworzonej z tarcz rogowych i wewnętrznej utworzonej z przekształconych kości kręgosłupa i żeber. Grzbietowa część to karapaks, brzuszna to plastron. Obie części łączą się za pomocą mostu, który bywa ruchomy, twardy lub miękki. Żółwie posiadają zawsze ogon i odnóża w kształcie słupów u żółwi lądowych i wioseł u żółwi wodnych. Żółwie lądowe potrafią chować kończyny do pancerza.

Żółwie nie posiadają zębów, zamiast nich są rogowe listwy. Obecne są ruchome powieki i są one rozdzielone, nie występują otwory uszne i ucho środkowe. Otwór kloakalny ustawiony jest wzdłużnie.

Żółwie są jajorodne. Zawsze samica składa jaja na lądzie w piasku. Ani samiec ani samica nie opiekują się młodymi. Młode instynktownie radzą sobie same. Zapłodnienie jest wewnętrzne. Okres inkubacji trwa 1-3 miesiące, choć u jednego gatunku trwa nawet 1,5 roku. Gady te nie są zbyt płodne. Najczęściej samica składa zaledwie kilka jaj. Wiele młodych ginie w pierwszych chwilach życia po wykluciu. Duże osobniki składają do 150 jaj.

Podstawę pokarmu stanowią rośliny, wiele gatunków jest mięsożernych.

Aż 79 gatunków żółwi wodnych i lądowych jest zagrożonych wyginięciem i znajduje się w Czerwonej Księdze IUCN zwierząt zagrożonych.