Pelomeduzowate

Pelomeduzowate (Pelomedusidae) to rodzina żółwi z podrzędu żółwi bokoszyjnych, która liczy dziś co najmniej 10 gatunków. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny gadów.

Pelomeduzowate to żółwie o niezbyt wysklepionym karapaksie. Czasem w okolicach głowy występują barwne plamy.

Pelusios carinatusPelusios carinatus

Pelusios carinatus

Pelusios carinatus to pelomeduza zamieszkująca tropikalne rejony Afryki.Zapada w sen letni, jest podczas suszy zagrzebana w mule. Jest aktywny zarówno za dnia jak i w nocy. Jest wszystkożerny.

Pelomeduza czarnaPelomeduza czarna

Pelusios niger

Pelomeduza czarna zamieszkuje zachodnie tereny Afryki. Karapaks jest czarny lub czerwono-brunatny. Żyje zarówno w wodach stojących jak i płynących.

Pelomeduza madagaskarskaPelomeduza madagaskarska

Pelusios subniger

Jest to żółw żyjący w wodach słodkich na zachodnim Madagaskarze. Jest żółwiem słodkowodnym. Żyje w bagnach, strumieniach i na polach ryżowych.

• Pelomedusa galeata
  • Pelomedusa subrufa
  • Pelusios broadleyi
  • Pelusios castanoides
  • Pelusios rhodesianus
  • Pelusios seychellensis †
  • Pelusios upembae
  • Arrau (Podocnemis expansa)

Są to żółwie związane ze środowiskiem wodnym rzek i zbiorników z wodą stojącą. Pochodzą z Ameryki Południowej i Afryki wraz z Madagaskarem. Są bardzo pospolite w Ameryce Południowej.

Podczas suszy niektóre gatunki wpadają w odrętwienie.

Niektóre gatunki z rodzaju Pelusios posiadają gruczoły piżmowe, których wydzielina odstrasza napastników swoim fetorem.

Samice składają jaja na piaszczystych brzegach rzek.

Odżywiają się pokarmem roślinnym. Zjadają także pokarm zwierzęcy: mięczaki, pierścienice, owady, ryby.