Sklep naukowy

Gady Polski

W Polsce żyje tylko 9 gatunków gadów. Są wśród nich przedstawiciele żółwi, jaszczurek i węży. Nie są to gatunki pospolite, najczęściej widujemy jaszczurki i to zaledwie dwa gatunki. Oto wykaz wszystkich rodzimych gatunków:

Żółwie

żół błotnyŻółw błotny
(Emys orbicularis)
Rodzina: żółwie słodkowodne, żółwie błotne

W Polsce żyje tylko jeden przedstawiciel żółwi. Jest to żółw błotny, który obecnie występuje tylko wyspowo w naszym kraju, głównie w rezerwatach przyrody.

Jaszczurki

Jaszczurka zwinkaJaszczurka zwinka
(Lacerta agilis)
Jaszczurka zielonaJaszczurka zielona
(Lacerta viridis)
Jaszczurka żyworodna Jaszczurka żyworodna, żyworódka
(Lacerta vivipara)
Padalec zwyczajnyPadalec zwyczajny
(Anguis fragilis)
Rodzina: padalcowate

W naszym kraju w stanie dzikim żyją 4 gatunki jaszczurek, z czego 3 gatunki jaszczurek właściwych i jeden gatunek z rodziny padalcowatych. Jaszczurki, szczególnie zwinka, to najbardziej pospolite gady naszej fauny.

Jaszczurka zwinka, to najbardziej pospolita w Polsce jaszczurka, pięknie ubarwiona. Grzbiet ma brązowy z rzędem plam, boki są zielone.

Jaszczurka zielona to największa nasza jaszczurka. Samce są zwykle zielone, czasem nakrapiane ciemnymi plamkami, samice mają kolor szaro-zielony z ciemnymi plamami, a wzdłuż grzbietu przebiegają 2 rzędy jasnych linii.

Jaszczurka żyworodna, zwana żyworódką ma ciało brązowe z trzema rzędami plam, które czasem zlewają się ze sobą, tworząc wzdłuż ciała jasne linie.

Padalec zwyczajny mimo, iż nie ma odnóży, to gad należący do jaszczurek. Ma wężowate ciało. Kolor ciała to brąz w różnych odcieniach. Wzdłuż grzbietu czasem biegną dwie ciemne linie. Wyjątkowo spotykana jest odmiana zwana padalcem turkusowym, którego charakteryzują turkusowe plamki na brązowym ciele.

Węże

Gniewosz plamistyGniewosz plamisty
(Coronella austriaca)
Wąż EskulapaWąż Eskulapa
(Elaphe longissima)
zaskroniec zwyczajnyZaskroniec zwyczajny
(Natrix natrix)
Żmija zygzakowataŻmija zygzakowata
(Vipera berus)
Rodzina: żmijowate

W Polsce żyją 4 gatunki węży, z czego 3 z rodziny węży właściwych i jeden z rodziny żmijowatych. Tylko jeden gatunek jest jadowity.

Gniewosz plamisty, zwany miedzianką ma grzbiet brązowy lub rdzawy u samców, u samic szary. Na głowie znajduje się ciemnobrązowa podkowiasta plama. Z boku głowy ma ciemny pasek. Czasem plamy tworzą zygzak, trudno go wtedy odróżnić od żmii zygzakowatej. Różni się od niej okrągłymi źrenicami. Gniewosz nie jest jadowity.

Wąż Eskulapa to rzadki i największy w Polsce wąż z rodziny węży właściwych. Nazwa pochodzi od węży poświęconych w starożytnej Grecji patronowi wiedzy lekarskiej - Eskulapowi.

Zaskroniec zwyczajny to najbardziej pospolity wąż w naszym kraju i jednocześnie w Europie. Ma charakterystyczne żółte plamy po bokach głowy. Samica może osiągnąć długość nawet dwóch metrów.

Żmija zygzakowata to jedyny jadowity wąż z rodziny żmijowatych o zygzakowatym wzorze na grzbiecie. Ubarwienie jest zmienne. Znamy trzy barwne odmiany: srebrzyste, brązowe i czarne. Ukąszenie żmii jest niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka.

Ochrona gadów w Polsce

Wśród ludzi panuje przekonanie, że gady są "wstrętne", co przyczynia się do bezmyślnego tępienia tych zwierząt. Tymczasem są bardzo pożyteczne dla środowiska.

Obecnie wiele gatunków ma reliktowy charakter. Polska jest jednym z pierwszych krajów w Europie, w którym zwierzęta te objęto ochroną prawną. Pod ochroną gatunkową są wszystkie rodzime gady.

Galeria zdjęć i grafik

Quiz - Gady Polski

quiz gady PolskiSprawdź swoje umiejętności w zakresie wiedzy o gadach Polski na poziomie podstawowym.