Żółwiaki

Żółwiaki, żółwie trójpazurzaste to rodzina gadów z podrzędu żółwi skrytoszyjnych, która liczy dziś 26 gatunków w 15 rodzajach. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny gadów.

Pancerz pokrywa gruba, miękka skóra. Pancerz kostny jest silnie zredukowany, a połączenie plastronu i karapaksu jest luźne. Szczęka i żuchwa nie posiadają rogowych listew, posiadają mięsiste wargi, tworzące ryjek, na końcu którego są otwory nosowe. Kończyny mają kształt wioseł, palce połączone błoną, 3 środkowe palce zakończone pazurami.

Nie występują w Australii, Ameryce Środkowej i Południowej. Są silnie związane ze środowiskiem wodnym. Największa różnorodność żółwiaków występuje w Azji.

Dzięki pełnieniu funkcji oddechowej przez błonę śluzową gardzieli żółwiaki mogą przebywać pod wodą nawet 15 godzin. Przebywają głównie na dnie. Są aktywne o zmierzchu i w nocy. Gatunki żyjące na północy wychodzą na ląd wygrzewać się na słońcu.

Samice składają jaja na lądzie i od razu wracają do wody.

Prawie wszystkie są mięsożerne. Zjadają wodne owady, mięczaki, skorupiaki, pierścienice, żaby, ryby. Niektóre gatunki dietę uzupełniają pokarmem roślinnym.

Żółwiaki są cenionym źródłem mięsa na obszarach ich występowania.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Gady Polski — quiz

Jaki jest największy żółw na świecie?
Który z żółwi jest rekordzistą pod względem rozmiarów i ciężaru? Gdzie można spotkać największego żółwia świata?