Żółwie lądowe

Żółwie lądowe (Testudinidae) to rodzina gadów z podrzędu żółwi skrytoszyjnych, która liczy dziś ponad 50 żyjących gatunków. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny gadów.

Karapaks jest zwykle mocno wysklepiony. Odnóża są słupowate, służą do przemieszczanie się. Niektóre gatunki mogą całkowicie schować się w swojej skorupie.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Obszar występowania to: Europa, Afryka, Azja, Ameryka Północna i Ameryka Południowa. Są związane ze środowiskiem lądowym. Najwięcej żółwi lądowych występuje w Afryce.

Żółwie lądowe pewien czas spędzają zagrzebane w ziemi w odrętwieniu. Przeczekują tak porę suchą. Największą aktywność przejawiają zwykle o świcie i o zmroku.

Są jajorodne. Jaja wszystkich żółwi lądowych mają wapienne skorupy, które chronią je przed wysychaniem. Samice kopią zwykle komory lęgowe w twardym gruncie. Zmiękczają go moczem i wodą, którą przechowują w worku analnym. Okres inkubacji jednego z gatunków wynosi aż 460 dni.

W zasadzie żółw lądowy jest roślinożerny. Dietę uzupełnia czasem bezkręgowcami, padliną i odchodami zwierząt kopytnych.

Od złożenia jaj do wyklucia się młodych żółwi w przypadku żółwia lamparciego (Geochelone pardalis) może upłynąć nawet 460 dni!

Okres składania jaj u żółwia greckiego.

Gady Polski — quiz

Jaki jest największy żółw na świecie?
Który z żółwi jest rekordzistą pod względem rozmiarów i ciężaru? Gdzie można spotkać największego żółwia świata?