Żółw śródziemnomorski

Żółw śródziemnomorski (Testudo graeca) to gatunek żółwia lądowego, podobny do żółwia greckiego, od którego różni się nie podzieloną tarczką nadogonową, zrogowaceniami na zewnętrznej powierzchni tylnych kończyn i brakiem na końcu ogona kolca. Karapaks jeż żółty albo oliwkowy z prawie czarnymi obszarami.

Tworzy podgatunki:

• Testudo graeca ssp. graeca - podgatunek nominatywny.
  • Testudo graeca ssp. ibera - żółw iberyjski,największy gatunek żółwia śródziemnomorskiego o największym zasięgu (na zdjęciu), żyjący u wybrzeży Morza Czarnego;
  • Testudo graeca ssp. nikolskii.

Żółw śródziemnomorski(Testudo graeca)
Zdjęcie okazu w ZOO we Wrocławiu - żółw iberyjski © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Gatunek występuje w Hiszpanii, północnej części Afryki, w Azji Mniejszej, na Kaukazie, w Iranie. Zasiedla tereny ciepłe, suche, dobrze nasłonecznione.

To żółw o dziennej aktywności.

Karapaks osiąga długość do 30 cm.

Jest roślinożerny. Zjada soczyste części roślin, owoce. Roślinną dietę uzupełnia owadami, ślimakami.

Podczas wiosennych godów tworzy pary. Samiec gryzie samicę po nogach. Podczas kopulacji wydaje charakterystyczne odgłosy. Samica składa około 16 jaj.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.