Żółwie wężoszyjne

Żółwie wężoszyjne (Chelidae) to rodzina gadów z podrzędu żółwi bokoszyjnych, która liczy dziś około 40 gatunków w 11 rodzajach.

Szyja tych żółwi jest długa i wężowata, co pozwala wystawiać z wody jedynie głowę.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Żółw matamataŻółw matamata

Chelus fimbriatus

Żółw mamamata to żółw z Ameryki Południowej z charakterystycznym rurkowatym zakończeniem pyska, na końcu którego znajdują się nozdrza. Zwierzę może oddychać będąc w prawie całkowitym zanurzeniu.

Żółw wężoszyi McCordaŻółw wężoszyi McCorda

Chelodina mccordi

Żółw wężoszyi McCorda to endemiczny gatunek żółwia z wyspy Roti. To żółw z rodziny wężoszyjnych o niewielkich rozmiarach, z długą, wężowatą szyją, nisko wysklepionym karapaksem.

Żółw zuliaŻółw zulia

Mesoclemmys zuliae

Żółw zulia to endemiczny gatunek żyjący tylko na zachodnim wybrzeżu jeziora Maracaibo w Wenezueli. To gad z rodziny żółwi wężoszyjnych. Ma dość dużą głowę. Występuje jedynie na zachodnim brzegu jeziora Maracaibo.

• Acanthochelys pallidipectoris
  • Chelodina expansa
  • Chelodina longicollis
  • Phrynops geoffroyanus
  • Phrynops hillarii
  • Platemys platycephala
  • Pseudemydura umbrina
  • Żółw białooki (Rheodytes leukops)

Żyją w środowisku wodnym i lądowym. Żyją w Australii, Nowej Gwinei i Ameryce Południowej. Zamieszkują wody śródlądowe.

Niektóre gatunki podczas suszy zapadają w stan estywacji (snu letniego) zagrzebane w ziemi. Między zbiornikami przemieszczają się w nocy. Rankiem część gatunków lubi wygrzewać się na brzegach wód na słońcu.

Są wyposażone w worek analny, w którym przechowują wodę.

Są jajorodne. Samica składa jaja do komory lęgowej, wykopanej w piasku nad brzegami wód. Nie opiekuje się jajami ani młodymi.

Zjadają przede wszystkim wodne owady, ich larwy, skorupiaki, kijanki, żaby, małe ryby. Część gatunków żywi się roślinami, w tym owocami spadającymi do wody z drzew.

Pseudemydura umbrina to prawdopodobnie najbardziej zagrożony wyginięciem żółw świata. Na początku XXI w. było ich zaledwie 20 sztuk w naturalnym środowisku. W ZOO w Perth udaje się odtwarzać populację tego żółwia.