Logo Media Nauka

Kurs JavaScript

JavaScript to język programowania, dzięki któremu strona internetowa może zostać wzbogacona o elementy interakcyjne, atrakcyjne animacje, umożliwia generowanie informacji zwrotnych bez konieczności przeładowania strony. Daje możliwość budowania wspaniałych interfejsów. Strona internetowa napisana w JavaScript przypomina bardziej aplikację natywną. Zresztą umiejętność programowania w JavaScript przyda Ci się także przy obsłudze Adobe Animate i innych produktów tej firmy, programowaniu gier w Unity, a nawet aplikacji natywnych na PC lub urządzenia mobilne. Do znakomitych przykładów wykorzystania JavaScript należą Google Maps! Z JavaScript wiążą się także takie technologie jak Ajax, jQuery, HTML5 Canvas i inne. Będziemy o nich także pisać.

Czego JavaScript nie potrafi?

Nie uda Ci się zapisać za pomocą JavaScript, ani odczytać, żadnych plików po stronie klienta. No cóż, osobiście bałbym się takiego rozwiązania, gdyż każdy mógłby wówczas przeglądać zawartość mojego komputera! Na szczęście (tu zdania są podzielone) są ciasteczka (cookies), o czym będzie mowa w kursie.

JavaScript nie zapisuje także danych po stronie serwera. Z tym też można sobie jednak poradzić przy pomocą innych technologii.

I na koniec, skrypt nie może zamknąć okna, którego sam nie otworzył, co również wydaje się dość oczywiste.

Spis treści

Niniejszy kurs podzielono na części:

Wiadomości wstępne

ikonaWymagania
ikonaPodstawowe informacje
ikonaWstawianie skryptu na stronę
ikonaPierwszy program
ikonaKomentarze

Zmienne i operatory

ikonaZmienne
ikonaTypy zmiennych
ikonaOperatory

Podstawy programowania

ikonaInstrukcje warunkowe
ikonaPętle
ikonaFunkcje
ikonaTablice
ikonaObliczenia matematyczne
ikonaLiczby losowe
ikonaOkna dialogowe
ikonaString - praca z tekstem
ikonaWyrażenia regularne
ikonaData i czas

Interakcja z elementami strony

ikonaDocument Object Model - DOM
ikonaPobieranie elementów strony
ikonaRelacje między elementami strony
ikonaTworzenie i usuwanie węzłów
ikonaModyfikowanie węzłów

Obiekty, moduły i zdarzenia

ikonaObiekty
ikonaModuły
ikonaZdarzenia predefiniowane
ikonaObsługa zdarzeń
ikonaObsługa myszy

Grafika

ikonaGrafika
ikonaHTML5 Canvas
ikonaHTML5 Canvas - Tekst
ikonaHTML5 Canvas - Ścieżki
ikonaHTML5 Canvas - Kształty
ikonaHTML5 Canvas - Style wypełnienia
ikonaHTML5 Canvas - Przeźroczystość
ikonaHTML5 Canvas - Wyświetlanie obrazu
ikonaHTML5 Canvas - Postać URL rysunku
ikonaHTML5 Canvas - Operacje na pikselach
ikonaHTML5 Canvas - Przesuwanie kontekstu płótna
ikonaHTML5 Canvas - Obrót
ikonaHTML5 Canvas - Skalowanie
ikonaHTML5 Canvas - Macierz przekształceń
ikonaHTML5 Canvas - Stos przekształceń

Inne

ikonaCiasteczka (cookies)
ikonaStorage
ikonaOkna (obiekt Window)
ikonaFormularze
ikonaFunkcje wywoływane czasowo
ikonaSłownik pojęć

Historia

JavaScript powstał w 1995 roku w firmie Netscape jako LiveScript. Początki były skromne. Dzięki temu językowi można było dodać do treści strony gadżety o wątpliwej przydatności. Na dodatek często w różnych przeglądarkach efekt działania tych skryptów był bardzo różny, włączając w to awarie strony. Aby zainteresować językiem szersze grono zmieniono nazwę LiveScript na JavaScript, korzystając z ogromnej popularności Javy. Do dziś wiele osób kojarzy ze sobą te produkty, choć nie mają one ze sobą absolutnie nic wspólnego: Javascript to nie Java!

© medianauka.pl, 2016-10-29, ART-3211
Data aktualizacji artykułu: 2017-01-21





 




© Media Nauka 2008-2018 r.