Kurs JavaScript
JavaScript to język programowania, dzięki któremu strona internetowa może zostać wzbogacona o elementy interakcyjne, atrakcyjne animacje, umożliwia generowanie informacji zwrotnych bez konieczności przeładowania strony. Daje możliwość budowania wspaniałych interfejsów. Strona internetowa napisana w JavaScript przypomina bardziej aplikację natywną. Zresztą umiejętność programowania w JavaScript przyda Ci się także przy obsłudze Adobe Animate i innych produktów tej firmy, programowaniu gier w Unity, a nawet aplikacji natywnych na PC lub urządzenia mobilne. Do znakomitych przykładów wykorzystania JavaScript należą Google Maps! Z JavaScript wiążą się także takie technologie jak Ajax, jQuery, HTML5 Canvas i inne. Będziemy o nich także pisać.
Czego JavaScript nie potrafi?
Nie uda Ci się zapisać za pomocą JavaScript, ani odczytać, żadnych plików po stronie klienta. No cóż, osobiście bałbym się takiego rozwiązania, gdyż każdy mógłby wówczas przeglądać zawartość mojego komputera! Na szczęście (tu zdania są podzielone) są ciasteczka (cookies), o czym będzie mowa w kursie.
JavaScript nie zapisuje także danych po stronie serwera. Z tym też można sobie jednak poradzić przy pomocą innych technologii.
I na koniec, skrypt nie może zamknąć okna, którego sam nie otworzył, co również wydaje się dość oczywiste.
Spis treści
Niniejszy kurs podzielono na części:
Wiadomości wstępne
Wymagania
Podstawowe informacje
Wstawianie skryptu na stronę
Pierwszy program
Komentarze
Zmienne i operatory
Zmienne
Typy zmiennych
Operatory
Podstawy programowania
Instrukcje warunkowe
Pętle
Funkcje
Tablice
Obliczenia matematyczne
Liczby losowe
Okna dialogowe
String - praca z tekstem
Wyrażenia regularne
Data i czas
Interakcja z elementami strony
Document Object Model - DOM
Pobieranie elementów strony
Relacje między elementami strony
Tworzenie i usuwanie węzłów
Modyfikowanie węzłów
Obiekty, moduły i zdarzenia
Obiekty
Moduły
Zdarzenia predefiniowane
Obsługa zdarzeń
Obsługa myszy
Grafika
Grafika
HTML5 Canvas
HTML5 Canvas - Tekst
HTML5 Canvas - Ścieżki
HTML5 Canvas - Kształty
HTML5 Canvas - Style wypełnienia
HTML5 Canvas - Przeźroczystość
HTML5 Canvas - Wyświetlanie obrazu
HTML5 Canvas - Postać URL rysunku
HTML5 Canvas - Operacje na pikselach
HTML5 Canvas - Przesuwanie kontekstu płótna
HTML5 Canvas - Obrót
HTML5 Canvas - Skalowanie
HTML5 Canvas - Macierz przekształceń
HTML5 Canvas - Stos przekształceń
Inne
Ciasteczka (cookies)
Storage
Okna (obiekt Window)
Formularze
Funkcje wywoływane czasowo
Słownik pojęć
Historia
JavaScript powstał w 1995 roku w firmie Netscape jako LiveScript. Początki były skromne. Dzięki temu językowi można było dodać do treści strony gadżety o wątpliwej przydatności. Na dodatek często w różnych przeglądarkach efekt działania tych skryptów był bardzo różny, włączając w to awarie strony. Aby zainteresować językiem szersze grono zmieniono nazwę LiveScript na JavaScript, korzystając z ogromnej popularności Javy. Do dziś wiele osób kojarzy ze sobą te produkty, choć nie mają one ze sobą absolutnie nic wspólnego: Javascript to nie Java!
© medianauka.pl, 2016-10-29, ART-3211
Data aktualizacji artykułu: 2017-01-21