Logo Media Nauka

JavaScript - wymagania

Potrzebne Ci są przede wszystkim dobre chęci. Poza tym przyda się podstawowa znajomość pisania stron internetowych w HTML z ożyciem kaskadowych arkuszy stylów CSS. Potrzebujesz dowolnego edytora tekstu do pisania kodu i na koniec dostęp do dowolnej przeglądarki internetowej. To wszystko!

Przeglądarka internetowa

Możesz wykorzystywać podczas tworzenia swoich programów dowolną współczesną przeglądarkę internetową. W zasadzie wszystkie będą się zachowywać tak samo wobec instrukcji zawartych w kodzie programu. Osobiście polecam Chrome z uwagi na szybkość działania i bardzo dobry debugger. Dobry debugger znajdziesz też w przeglądarce Opera oraz Firefox.

Debugger

Praktycznie w każdej przeglądarce można uruchomić debugger za pomocą klawisza F12 lub kombinacji klawiszy SHIFT+CTRL+I.

Poniższy zrzut ekranu pokazuje gdzie w debuggerze znajdziemy informacje o strukturze DOM dokumentu HTML (będzie o tym jeszcze mowa). Osobiście dość często korzystam z tej funkcjonalności.

Na poniższym zrzucie ekranu widać gdzie znajduje się konsola, która służy do wyświetlania komunikatów i wartości zmiennych.

Okno debuggera w przeglądarce Chrome - konsola

Aby wyświetlić tekst w konsoli należy użyć w kodzie komendy console.log(wartość). Oto dwa przykłady użycia tej komendy.

Przykład Przykład

console.log('Witaj'); // w zakładce Console debuggera pojawi się tekst 'Witaj!'
console.log(zmienna); //w zakładce Console wypisze obiekt zmienna (a w zasadzie jego zawartość)

Narzędzia

Potrzebujesz jeszcze edytor tekstu, aby pisać kod programu. Chociaż teoretycznie można używać do tego celu Notatnika z systemu Windows, zdecydowanie polecam lepsze rozwiązania, tym bardziej, że na rynku nie brakuje darmowych i świetnych narzędzi. Jeśli Cię stać na narzędzia komercyjne, również polecam takie rozwiązanie.

Oto kilka narzędzi, które polecam:

Notepad++

Notepad++ jest darmowy. Do jego zalet należy kolorowanie składni, jest powszechny i znany, ma wbudowaną opcję makr, obsługuje skróty klawiaturowe. Link do strony domowej programu: https://notepad-plus-plus.org. Edytor ten działa w środowisku Windows.

TextWrangler jest uboższą, ale darmową wersją BBEdit, znanego użytkownikom komputerów Mac. Link do strony domowej programu: http://www.barebones.com/products/TextWrangler/. Działa w środowisku Mac.

Eclipse

Eclipse jest całym środowiskiem programistycznym, bardzo popularnym wśród programistów różnych platform, najczęściej Javy. Specjalna wersja programu dla JavaScript znajduje się pod adresem: http://www.eclipse.org/downloads/packages/eclipse-ide-javascript-web-developers/indigor. Działa w środowisku Mac, Linux i Windows.

Dreamweaver

Dreamweaver jest komercyjnym programem dedykowanym dla webdesignerów. Jest to graficzny edytor stron WWW. Działa w środowisku Windows i Mac. Środowisku temu poświęcimy osobny kurs.


© medianauka.pl, 2016-10-29, ART-3214





Inne zagadnienia z tej lekcji

JavaScript - podstawowe informacjeJavaScript - podstawowe informacje
JavaScript - komunikacja z serwerem i obiektowość języka. Kilka zagadnień, które nie zostały poruszone we wstępie, a których znajomość jest bardzo przydatna na każdym etapie nauki języka programowania.
Wstawianie skryptu na stronęWstawianie skryptu na stronę
JavaScript - jak wstawić skrypt na stronę? Jak dodać skrypt umieszczany bezpośrednio na stronie, umieszczanie skryptów w oddzielnym pliku oraz ścieżki dostępu, URL do skryptu?
Pierwszy program w JavaScriptPierwszy program w JavaScript
Kurs JavaScript - pierwszy program. Omówienie kolejno kod programu, nowych instrukcji i prezentowanie kodu programu. Kod zawsze można pobrać z naszej strony.
Komentarze w JavaScriptKomentarze w JavaScript
Jak stosować komentarze w kodzie JavaScript? Stosowanie komentarzy jest bardzo dobrym zwyczajem. Podczas pisania kodu wydaje się on nam jasny.



© Media Nauka 2008-2018 r.