JavaScript - wymagania

Potrzebne Ci są przede wszystkim dobre chęci. Poza tym przyda się podstawowa znajomość pisania stron internetowych w HTML z ożyciem kaskadowych arkuszy stylów CSS. Potrzebujesz dowolnego edytora tekstu do pisania kodu i na koniec dostęp do dowolnej przeglądarki internetowej. To wszystko!

Przeglądarka internetowa

Możesz wykorzystywać podczas tworzenia swoich programów dowolną współczesną przeglądarkę internetową. W zasadzie wszystkie będą się zachowywać tak samo wobec instrukcji zawartych w kodzie programu. Osobiście polecam Chrome z uwagi na szybkość działania i bardzo dobry debugger. Dobry debugger znajdziesz też w przeglądarce Opera oraz Firefox.

Debugger

Praktycznie w każdej przeglądarce można uruchomić debugger za pomocą klawisza F12 lub kombinacji klawiszy SHIFT+CTRL+I.

Poniższy zrzut ekranu pokazuje gdzie w debuggerze znajdziemy informacje o strukturze DOM dokumentu HTML (będzie o tym jeszcze mowa). Osobiście dość często korzystam z tej funkcjonalności.

Na poniższym zrzucie ekranu widać gdzie znajduje się konsola, która służy do wyświetlania komunikatów i wartości zmiennych.

Okno debuggera w przeglądarce Chrome - konsola

Aby wyświetlić tekst w konsoli należy użyć w kodzie komendy console.log(wartość). Oto dwa przykłady użycia tej komendy.

Przykład Przykład

console.log('Witaj'); // w zakładce Console debuggera pojawi się tekst 'Witaj!'
console.log(zmienna); //w zakładce Console wypisze obiekt zmienna (a w zasadzie jego zawartość)

Narzędzia

Potrzebujesz jeszcze edytor tekstu, aby pisać kod programu. Chociaż teoretycznie można używać do tego celu Notatnika z systemu Windows, zdecydowanie polecam lepsze rozwiązania, tym bardziej, że na rynku nie brakuje darmowych i świetnych narzędzi. Jeśli Cię stać na narzędzia komercyjne, również polecam takie rozwiązanie.

Oto kilka narzędzi, które polecam:

Notepad++

Notepad++ jest darmowy. Do jego zalet należy kolorowanie składni, jest powszechny i znany, ma wbudowaną opcję makr, obsługuje skróty klawiaturowe. Link do strony domowej programu: https://notepad-plus-plus.org. Edytor ten działa w środowisku Windows.

TextWrangler jest uboższą, ale darmową wersją BBEdit, znanego użytkownikom komputerów Mac. Link do strony domowej programu: http://www.barebones.com/products/TextWrangler/. Działa w środowisku Mac.

Eclipse

Eclipse jest całym środowiskiem programistycznym, bardzo popularnym wśród programistów różnych platform, najczęściej Javy. Specjalna wersja programu dla JavaScript znajduje się pod adresem: http://www.eclipse.org/downloads/packages/eclipse-ide-javascript-web-developers/indigor. Działa w środowisku Mac, Linux i Windows.

Dreamweaver

Dreamweaver jest komercyjnym programem dedykowanym dla webdesignerów. Jest to graficzny edytor stron WWW. Działa w środowisku Windows i Mac. Środowisku temu poświęcimy osobny kurs.



© medianauka.pl, 2016-10-29, ART-3214


Inne zagadnienia z tej lekcji

JavaScript - podstawowe informacjeJavaScript - podstawowe informacje
JavaScript - komunikacja z serwerem i obiektowość języka. Kilka zagadnień, które nie zostały poruszone we wstępie, a których znajomość jest bardzo przydatna na każdym etapie nauki języka programowania.
Wstawianie skryptu na stronęWstawianie skryptu na stronę
JavaScript - jak wstawić skrypt na stronę? Jak dodać skrypt umieszczany bezpośrednio na stronie, umieszczanie skryptów w oddzielnym pliku oraz ścieżki dostępu, URL do skryptu?
Pierwszy program w JavaScriptPierwszy program w JavaScript
Kurs JavaScript - pierwszy program. Omówienie kolejno kod programu, nowych instrukcji i prezentowanie kodu programu. Kod zawsze można pobrać z naszej strony.
Komentarze w JavaScriptKomentarze w JavaScript
Jak stosować komentarze w kodzie JavaScript? Stosowanie komentarzy jest bardzo dobrym zwyczajem. Podczas pisania kodu wydaje się on nam jasny.




Niektóre treści nie są dostosowane do Twojego profilu. Jeżeli jesteś pełnoletni możesz wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. W ten sposób będziesz miał także wpływ na rozwój naszego serwisu.
© Media Nauka 2008-2019 r.