Liczby

Ten dział niniejszego kursu, będący częścią arytmetyki, zajmuje się liczbami — podstawowym pojęciem w matematyce. W tym miejscu gromadzimy wszelkie tematy związane z liczbami i ich zbiorami.

Co to jest liczba?

Liczba jest podstawowym pojęciem matematycznym. To wynik liczenia.

Zbiory liczbowe


Własności liczb

Pojęcie liczby wiąże się z pewnymi jej własnościami jak podzielność, reprezentacja w postaci zaokrągleń. Niezwykle ciekawe są liczby pierwsze, swego rodzaju atomy w świecie matematyki. Między liczbami określamy także relacje. Wszystkie te zagadnienia omawiamy kolejno w tym rozdziale.


Testy, zadania, ćwiczenia, kalkulatory i inne


Ciekawe linki

GIMPS — poszukiwanie liczb pierwszych
Możesz wziąć udział w programie GIMPS — poszukiwania kolejnych liczb pierwszych poprzez udostępnienie mocy obliczeniowej swojego komputera.

Pytania

Pytania

Ile jest liczb dwucyfrowych?

Liczby dwucyfrowe to liczby z zakresu od 10 do 99, czyli wszystkie sto liczb z przedziału ⟨1,100⟩ z wyjątkiem dziesięciu liczb: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 100. Liczb dwucyfrowych jest więc 90.

Co to jest procent?

Jak zamienić liczbę na procent? Otóż procent to jedna setna część pewnej wielkości. Więcej o procentach przeczytasz w dziale Działania matematyczne.

Cyfra czy liczba?

Jaka jest różnica między cyfrą a liczbą? Co to jest cyfra? Cyfra to znak pisarski, który symbolizuje obiekt matematyczny, który jest elementem ciągu, który reprezentuje liczbę w danym systemie liczbowym. W systemie dziesiętnym mamy 10 cyfr. Są to 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9. Za ich pomocą zapisujemy wszystkie inne liczby w tym systemie. W systemie dwójkowym mamy tylko dwie cyfry. Są to 0 i 1. Za pomocą tylko zer i jedynek możemy zapisać wszystkie inne liczby.



Wybrane karty pracy

ikona - karta pracy

Pismo szkolne — cyfry #1

ikona - karta pracy

Pismo szkolne — cyfry #2

ikona - karta pracy

Pismo szkolne — cyfry #3

ikona - karta pracy

Pismo szkolne — cyfry #4

ikona - karta pracy

Pismo szkolne — cyfry #5

ikona - karta pracy

Pismo szkolne — cyfry #6

ikona - karta pracy

Policz ile...

ikona - karta pracy

Policz ile...

ikona - karta pracy

Policz pinezki.

ikona - karta pracy

Czytanie i zapis liczb

ikona - karta pracy

Czytanie i zapis liczb

ikona - karta pracy

Setki, dziesiątki, jedności

ikona - karta pracy

Krzyżówka tematyczna



Czy liczb całkowitych jest więcej od liczb naturalnych?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że liczb całkowitych jest około dwa razy więcej niż liczb naturalnych. Jest jednak zupełnie inaczej.
Kiedy odkryto liczby ujemne?
Czy liczb ujemnych używano tak samo wcześnie, jak liczb dodatnich? Nie! To zaskakujące, że liczby ujemne znamy od całkiem niedawna (szczególnie w Europie), a pełne zasady arytmetyki opracowano dopiero na początku XIX wieku.

© medianauka.pl, 2016-07-09, A-3204
Data aktualizacji artykułu: 2023-02-19



©® Media Nauka 2008-2023 r.