Kapibary

Kapibary (Hydrochoeridae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 4 gatunki. Szczątki kopalne pochodzą z pliocenu (5 milionów lat temu).

To masywne gryzonie o krępej budowie ciała, pozbawione długiego ogona, o dużej głowie, pokryte brązowawym futrem. Nozdrza, oczy i uszy są wysoko osadzone.

KapibaraKapibara

Hydrochoerus hydrochaeris

Kapibara wielka to największy na świecie z gryzoni, żyjący w stadach na podmokłych terenach Ameryki Południowej, nieporadny na lądzie, sprawny w wodzie. Kapibara jest największym gryzoniem świata.

• kapibara mała (Hydrochoerus isthmius)
  • moko zwinny (Kerodon acrobata)
  • moko skalny (Kerodon rupestris)

Żyją w Ameryce Południowej. Występują na wschód od Andów. Zajmują obszary bagniste w pobliżu rzek.

Prowadzą częściowo wodny tryb życia. Nie kopią nor. Żyją w niewielkich grupach do 15 osobników.

Ciąża trwa 165-170 dni. Samica rodzi 3-4 młode, które są w pełni rozwinięte. Samica karmi młode przez 2-4 miesiące.

Ich pokarm stanowią zielone części roślin, zdobywane nad brzegami zbiorników wodnych.

Na kapibary poluje się dla mięsa i skóry.

Są to największe z żyjących dziś gryzoni.

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?