Rośliny ogrodowe

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które są wykorzystywane w naszych ogrodach naturalistycznych, skalnych i innych, a które nie są roślinami uprawnymi.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Aksamitka rozpierzchłaAksamitka rozpierzchła

(Tagetes patula)

Aksamitka rozpierzchła (Tagetes patula) to roślina roczna z rodziny astrowatych, o intensywnym zapachu, uprawiana jako roślina ozdobna rabatowa. Znanych jest około 50 odmian tego gatunku.

Aralia japońskaAralia japońska

(Aralia elata)

Aralia japońska (Aralia elata) to wysoki krzew lub niskie drzewo z rodziny araliowatych, u nas uprawiana jako krzew ozdobny o egzotycznym wyglądzie. Korona jest mocno rozrzedzona, gałęzie dość grube. Na pniu i pędach znajdują się kolce.

Araukaria chilijskaAraukaria chilijska

(Araucaria araucana)

Araukaria chilijska (Araucaria araucana) to zimozielone drzewo - żywa skamielina - z rodziny araukariowatych. Szyszki są walcowate, grube, krótkie, brązowiejące. Nasiona są jadalne, długie, brązowe.

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Berberys ottawskiBerberys ottawski

(Berberis ×ottawensis)

Berberys ottawski (Berberis ×ottawensis) to krzyżówka berberysu Thunberga i berberysu pospolitego o czerwonych liściach. Kwiaty są żółte, małe, zebrane w grona. Są miododajne. Krzew ten nadaje się na żywopłoty.

Berberys ThunbergaBerberys Thunberga

(Berberis thunbergii)

Berberys Thunberga (Berberis thunbergii) to gatunek krzewu ozdobnego z rodziny berberysowatych o kulistym pokroju. Uprawianych jest wiele odmian. To najczęściej sadzony krzew ozdobny w Polsce.

Berberys zwyczajnyBerberys zwyczajny PL

(Berberis vulgaris)

Berberys zwyczajny (Berberis vulgaris) to krzew ciernisty z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna w ogrodach oraz roślina lecznicza. Kwiaty wydzielają nieprzyjemny zapach. Owoce są jadalne.

BergeniaBergenia

(Hybr.)

Bergenia (Hybr.) to nazwa form mieszańcowych bergenii. To rośliny spotykane tylko w uprawach. Kwitną w okresie od kwietnia do maja. Osiąga wysokość 30-50 cm w zależności od odmiany.

Bluszcz pospolityBluszcz pospolity PL

(Hedera helix)

Bluszcz pospolity (Hedera helix) to wieloletnia roślina, pnącze płożące lub pnące się nawet na wysokość 20-30 m. To roślina trująca. Wiele ptaków zjada owoce bluszczu. Liście są zimozielone, lekko błyszczące, zmienne w budowie.

Brzoza karłowataBrzoza karłowata PL

(Betula nana)

Brzoza karłowata (Betula nana) to płożący się krzew z rodziny brzozowatych, rzadko spotykany w uprawach jako roślina ozdobna. To krzew charakterystyczny dla flory tundry.

Bukszpan zwyczajny, bukszpan wiecznozielonyBukszpan zwyczajny, bukszpan wiecznozielony

(Buxus sempervirens)

Bukszpan zwyczajny, bukszpan wiecznozielony (Buxus sempervirens) to zimozielony krzew z rodziny bukszpanowatych, uprawiany jako roślina ozdobna na żywopłoty Ma zwarty pokrój o jajowatym kształcie. To podstawowy gatunek ogrodów formalnych.

Bylica piołunBylica piołun PL

(Artemisia absinthium)

Bylica piołun (Artemisia absinthium) to gatunek rośliny wonnej z rodziny astrowatych, gorzkiej w smaku, trującej, o właściwościach leczniczych. Jest to bylina lub chamefit, pokryta szarym owłosieniem. Z rośliny tej wytwarza się absynt.

Bylica SchmidtaBylica Schmidta

(Artemisia schmidtiana)

Bylica Schmidta (Artemisia schmidtiana) to gatunek bardzo niskiego krzewu z rodziny złożonych o srebrzystej barwie. Zasiedla przydroża, zbocza gór. Preferuje glebę suchą, piaszczystą.

Choina kanadyjskaChoina kanadyjska

(Tsuga canadensis)

Choina kanadyjska (Tsuga canadensis) to drzewo z rodziny sosnowatych, jedyny gatunek rodzaju Tsuga uprawiany w Polsce. Drzewo to dostarcza balsamu kanadyjskiego oraz garbników. Wierzchołek drzewa zawsze wskazuje północny-wchód.

Ciemiernik białyCiemiernik biały PL

(Helleborus niger)

Ciemiernik biały (Helleborus niger) to gatunek górskiej rośliny z rodziny jaskrowatych o śnieżnobiałych kwiatach. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna.

Cis pospolityCis pospolity PL

(Taxus baccata)

Cis pospolity (Taxus baccata) to gatunek zimozielonego drzewa lub krzewu z rodziny cisowatych. To roślina o leczniczych właściwościach. Z igieł cisu wytwarza się półprodukt, który służy do produkcji leku na nowotwory.

Cyprysik groszkowyCyprysik groszkowy

(Chamaecyparis pisifera)

Cyprysik groszkowy (Chamaecyparis pisifera) to drzewo z rodziny cyprysowatych, bardzo często stosowane w nasadzeniach parkowych oraz jako drzewo ozdobne w dużych ogrodach. Ma pokrój stożka z luźnym ugałęzieniem. Sadzi się około 80 odmian, z czego u nas oko

Cyprysik LawsonaCyprysik Lawsona

(Chamaecyparis lawsoniana)

Cyprysik Lawsona (Chamaecyparis lawsoniana) to drzewo z rodziny cyprysowatych o wąskim pokroju i prostym pniu. Znanych jest około 240 odmian tego gatunku. Ten gatunek cyprysika jest największym i najszybciej rosnącym drzewem z tego rodzaju.

Cyprysik nutkajskiCyprysik nutkajski

(Chamaecyparis nootkaensis)

Cyprysik nutkajski (Chamaecyparis nootkaensis) to drzewo z rodziny cyprysowatych o wąskiej, stożkowatej koronie, wzniesionych lub prostopadłych do pnia gałęziach, z których zwisają pędy.

Cypryśnik błotnyCypryśnik błotny

(Taxodium distichum)

Cypryśnik błotny (Taxodium distichum) to drzewo z rodziny cyprysowatych, które wytwarza tak zwane korzenie oddechowe. Dzięki temu to niezwykłe drzewo świetnie sobie radzi z podtopieniami. Osiąga wysokość nawet 50 m, w Europie około 25.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna

(Nigella sativa)

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Czyściec wełnistyCzyściec wełnisty

(Stachys byzantina)

Czyściec wełnisty (Stachys byzantina C.Koch.) to wieloletnia roślina z rodziny wargowych o wełnistej fakturze liści i łodygi. Roślina ta jest uprawiana jako bylina ozdobna, dziczejąca.

Czyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowaCzyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowa

(Stachys grandiflora)

Czyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowa (Stachys grandiflora) to gatunek byliny z rodziny wargowych. Odmiana 'Alba' i 'Superba' noszą nazwę czyśćca wielkopłatkowego.

Dąb bezszypułkowyDąb bezszypułkowy PL

(Quercus petraea)

Dąb bezszypułkowy (Quercus petraea) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych podobne do dębu szypułkowego. Drzewo to jest rzadko sadzone w ogrodach jako roślina ozdobna. Sadzone są zwykle odmiany ozdobne.

Dąb szypułkowyDąb szypułkowy PL

(Quercus robur)

Dąb szypułkowy (Quercus robur L.) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych, jedno z najbardziej okazałych i najdłużej żyjących drzew liściastych w naszym kraju i całej Europie.

Dereń jadalnyDereń jadalny

(Cornus mas)

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Dereń kousaDereń kousa

(Cornus kousa)

Dereń kousa (Cornus kousa) to krzew lub drzewo z rodziny dereniowatych, jedno z najbardziej efektownych niemalże przez cały rok. To piękny krzew ozdobny, parkowy i do większych ogrodów. Owoce nadają się na kompot.

Dereń rozłogowyDereń rozłogowy

(Cornus sericea)

Dereń rozłogowy (Cornus sericea) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny dereniowatych, bardzo podobny do derenia białego. Kwiaty są małe, zebrane w baldachy, żółtobiałe. Owoc jest mały, biały i kulisty.

Disporum jednokwiatoweDisporum jednokwiatowe

(Disporum uniflorum)

Disporum jednokwiatowe (Disporum uniflorum) to gatunek byliny z rodziny Colchicaceae. Roślina ta rośnie w naturze w Azji (Chiny i Korea).

Długosz królewskiDługosz królewski PL

(Osmunda regalis)

Długosz królewski (Osmunda regalis) to okazała i wieloletni gatunek rodzimej paproci, jedynego przedstawiciela rodziny długoszowatych w naszym kraju. Należy do bardzo starej i szczątkowej już grupy paproci.

Dzwonek brzoskwiniolistnyDzwonek brzoskwiniolistny PL

(Campanula persicifolia)

Dzwonek brzoskwiniolistny (Campanula persicifolia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny dzwonkowatych, z długim, czołgającym się kłączem. Roślina ta ma jadalne liście. Kwiaty są dość duże, w kształcie dzwonka

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitnaFacelia wrotyczolistna, facelia błękitna

(Phacelia tanacetifolia)

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitna (Phacelia tanacetifolia) to roślina jednoroczna, uprawna i ozdobna z rodziny faceliowatych, czasem dziczejąca. U nas jest uprawiana na zielony nawóz. Charakterystyczne są bardzo długie pręciki.

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratekFiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek PL

(Viola ×wittrockiana)

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek to roślina dwuletnia ozdobna. Jest mieszańcem innych gatunków. Kwiaty są duże, jednobarwne i dwubarwne. Są tu także kwiaty o bardzo ciemnych odcieniach. W koronie pięć dużych płatków.

Floks szydlastyFloks szydlasty

(Phlox subulata)

Floks szydlasty, płomyk szydlasty (Phlox subulata) to roślina wieloletnia z rodziny wielosiłowatych o zimozielonych liściach, tworząca darnie ścielące się po ziemi. To także roślina uprawniana w naszych ogrodach jako roślina ozdobna.

Funkia 'Blue Umbrellas'Funkia 'Blue Umbrellas'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Blue Umbrellas' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Liście są ciemnozielone z niebieskawym odcieniem, pofałdowane, parasolowate z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Blue Vision'Funkia 'Blue Vision'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Blue Vision' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Osiąga wysokość 40-60 cm. Liście są zielonkawoniebieskie, lekko pofałdowane, długoogonkowe, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Earth Angel'Funkia 'Earth Angel'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Earth Angel' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnącą w kępach. Liście są zielonkawoniebieskie z jasnozielonymi, postrzepionymi plamami głownie na obrzeżach liści. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Fortunei Hyacinthina'Funkia 'Fortunei Hyacinthina'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Fortunei Hyacinthina' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnąca w kępach.Kwitnie w lipcu. Osiąga wysokość 100 cm. Liście są zielone, matowe, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Frosted Jade'Funkia 'Frosted Jade'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Frosted Jade' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, byliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do września. Liście są zielone z białymi obrzeżami. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Gloriosa'Funkia 'Gloriosa'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Gloriosa' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnącą w kępach. Osiąga wysokość 40 cm. Liście są zielone z wyraźną, cienką i białą obwódką.

Funkia 'Gold Regal'Funkia 'Gold Regal'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Gold Regal' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, rośliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do sierpnia. Liście są żółto-zielone, później złote, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Kwiaty jasnofioletowe w gronach.

Funkia 'June'Funkia 'June'

(Hosta hybr.)

Funkia 'June' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Liście są wyjątkowo kolorowe, od barwy jasnozielonej poprzez ciemnozieloną do niebieskawej, plamy przypominają pociągnięcia pędzlem. Powierzchnia matowa. Długość liści wynosi do 15 cm.

Funkia 'Jurassic Park'Funkia 'Jurassic Park'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Jurassic Park' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Kwitnie w lipcu. Liście są jasnozielone, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna. Lubi gleby dość wilgotne.

Funkia 'Pearl Lake'Funkia 'Pearl Lake'

(Hosta hybr.)

Funkia Pearl Lake (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. To roślina kępkowa. Jest uprawiana w wielu krajach świata jako roślina ozdobna ogrodowa. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna.

Funkia 'Winter Snow'Funkia 'Winter Snow'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Winter Snow' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Liście są osadzone na długich ogonkach, pofałdowane, jasnozielone z wyraźną białą obwódką.

Funkia powabnaFunkia powabna

(Hosta venusta)

Funkia powabna, funkia piękna (Hosta venusta) to gatunek funkii, byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Korei. Osiąga wysokość 25 cm. Kwiaty fioletowe.

Funkia SieboldaFunkia Siebolda

(Hosta sieboldii)

Funkia Siebolda (Hosta sieboldii) to gatunek byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Japonii. Kwitnie w lipcu i sierpniu. Osiąga wysokość 80 cm.

Głowienka wielkokwiatowaGłowienka wielkokwiatowa PL

(Prunella grandiflora)

Głowienka wielkokwiatowa (Prunella grandiflora) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Jest także uprawiana w wielu odmianach. Zasiedla lasy i łąki, wapienne wzgórza. W Polsce występuje na niżu, rzadko w górach.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Grab pospolity, grab zwyczajnyGrab pospolity, grab zwyczajny PL

(Carpinus betulus)

Grab pospolity, grab zwyczajny (Carpinus betulus L.) to drzewo z rodziny leszczynowatych, tworzący dolną warstwę drzewostanu w bardzo wielu naszych lasach. Owoc to płaski orzeszek posiadający trójklapowe skrzydełko.

Grążel żółtyGrążel żółty PL

(Nuphar lutea)

Grążel żółty (Nuphar lutea) to gatunek wieloletniej rośliny wodnej z rodziny grzybieniowatych, podobnej do grzybieńczyka wodnego i grążela drobnego. Tworzy czasem duże zbiorowiska, także z innymi gatunkami. Podlega ochronie ścisłej.

Grujecznik japońskiGrujecznik japoński

(Cercidiphyllum japonicum)

Grujecznik japoński (Cercidiphyllum japonicum) to drzewo z rodziny grujecznikowatych, jedno z najwyższych azjatyckich drzew. Jest to też jedno z cenniejszych drzew ozdobnych. Ma krzaczastą budowę i wytwarza kilka pni.

Grzybienie białe, nenufar, lilia wodnaGrzybienie białe, nenufar, lilia wodna PL

(Nymphaea alba)

Grzybienie białe, nenufar, lilia wodna (Nymphaea alba) to roślina wodna, bylina o grubym kłączu, pływających liściach i przepięknych białych kwiatach. Duża liczba grzybieni białych świadczy o wypłycaniu i zarastaniu zbiornika.

Hortensja bukietowaHortensja bukietowa

(Hydrangea paniculata)

Hortensja bukietowa (Hydrangea paniculata) to gatunek krzewu z rodziny hortensjowatych, znany również pod nazwą hortensja wiechowata. Jak sama nazwa wskazuje, kwiatostany nadają się świetnie na bukiety do wazonów.

Hortensja ogrodowa, hortensja wielkolistnaHortensja ogrodowa, hortensja wielkolistna

(Hydrangea macrophylla)

Hortensja ogrodowa (Hydrangea macrophylla) to krzew z rodziny hortensjowatych o pięknych kulistych kwiatostanach. To krzew mało odporny na mróz. Może być uprawiany wyłącznie w cieplejszych rejonach naszego kraju.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Irga poziomaIrga pozioma

(Cotoneaster horizontalis)

Irga pozioma (Cotoneaster horizontalis) to gatunek niskiego krzewu z rodziny różowatych, szeroko, pierzasto rozpościerających się gałęziach. Roślinę tę stosuje się w niewielkich ogrodach jako roślinę okrywową, na skalniakach, murkach.

Jałowiec płożącyJałowiec płożący

(Juniperus horizontalis)

Jałowiec płożący (Juniperus horizontalis) to krzew płożący się z rodziny cyprysowatych, spotykany w naszych ogrodach, w tym skalnych, alpinariach, jako roślina ozdobna, także pojemnikowa. Tworzy zwarte dywany. Znanych jest około 60 odmian.

Jałowiec pospolityJałowiec pospolity PL

(Juniperus communis)

Jałowiec pospolity (Juniperus communis) to krzew z rodziny cyprysowatych o zmiennym pokroju, czasem przyjmujący formę niewysokiego drzewa. To gatunek pionierski, rośnie na prawie każdym podłożu. To także roślina ozdobna sadzona w ogrodach.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL

(Sorbus intermedia)

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

(Ranunculus acris)

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Jastrun wspaniałyJastrun wspaniały

(Leucanthemum ×superbum)

Jastrun wspaniały to mieszaniec gatunków Leucanthemum vulgare i Leucanthemum lacustre. Kwitnie w czerwcu i lipcu. Języczki kwiatowe są białe lub żółtawe. W uprawach spotykamy wiele odmian.

Jaśminowiec wonnyJaśminowiec wonny PL

(Philadelphus coronarius)

Jaśminowiec wonny (Philadelphus coronarius) to krzew z rodziny hortensjowatych, uprawiany w przydomowych ogrodach. Liście są eliptyczne, zaostrzone, drobno ząbkowane. Kwiaty są białe lub kremowe, intensywnie pachną.

Jesion wyniosłyJesion wyniosły PL

(Fraxinus excelsior)

Jesion wyniosły (Fraxinus excelsior) to drzewo z rodziny oliwkowatych, podobne do gatunku o nazwie jesion pensylwański. Osiąga wysokość zwykle 15-30 m. To drzewo wiatropylne.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Języczka PrzewalskiegoJęzyczka Przewalskiego

(Ligularia przewalskii)

Języczka Przewalskiego (Ligularia przewalskii) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny złożonych. Liście są z wierzchu nagie, od spodu niebieskawe, również nagie. Dolne są ogonkowe, duże, nerkowate, sercowate, dłoniasto podzielone na 5-7 części.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijskaJodła jednobarwna, jodła kalifornijska

(Abies concolor)

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijska (Abies concolor) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych, szybko rosnący, o regularnym, stożkowatym lub walcowatym pokroju. To jedno z najpiękniejszych drzew iglastych na świecie.

Jodła kaukaskaJodła kaukaska

(Abies nordmanniana)

Jodła kaukaska (Abies nordmanniana) to gatunek drzewa iglastego, należący do rodziny sosnowatych, bardzo podobny do jodły pospolitej. Ma gęstą i regularną koronę o stożkowatym pokroju.

Jodła koreańskaJodła koreańska

(Abies koreana)

Jodła koreańska (Abies koreana) to azjatyckie drzewo z rodziny sosnowatych. Ma pokrój szerokiego stożka. To wolno rosnące drzewo, przyrasta zaledwie 15 cm rocznie. Osiąga wysokość 10 m. To jedna z najcenniejszych jodeł w uprawie.

Kalina koralowaKalina koralowa PL

(Viburnum opulus)

Kalina koralowa (Viburnum opulus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, czasem uprawiana w ogrodach. Ma charakterystyczne kwiatostany i lśniące, czerwone owoce. Jest to roślina trująca o właściwościach leczniczych.

Kalina wonnaKalina wonna

(Viburnum farreri)

Kalina wonna (Viburnum farreri) to krzew liściasty z rodziny przewiertniowatych o półkulistym pokroju. Najbardziej znane odmiany to Nana i December Dwarf. Kwiaty, zebrane w kwiatostany są białe z różowym zabarwieniem

Karagana syberyjskaKaragana syberyjska

(Caragana arborescens)

Karagana syberyjska (Caragana arborescens) to ciernisty krzew lub niskie drzewo z rodziny bobowatych, niegdyś często używana na żywopłoty. Najczęściej sadzi się odmiany o zwisających pędach szczepione na pniu.

Kasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec białyKasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec biały PL

(Aesculus hippocastanum)

Kasztanowiec zwyczajny jedno z lepiej rozpoznawalnych gatunków drzew. Kasztanowiec to jeden z najwcześniej wprowadzonych obcych gatunków drzew. Drewno kasztanowca wykorzystywane jest do produkcji beczek, mebli, elementów dekoracyjnych.

Klon japońskiKlon japoński

(Acer japonicum)

Klon japoński (Acer japonicum) to wysoki, dość gęsty krzew z rodziny klonowatych. W uprawach spotyka się najczęściej odmiany. W naturze występuje jedynie w Japonii, gdzie rośnie w lasach pod koronami innych drzew.

Klon palmowyKlon palmowy

(Acer palmatum)

Klon palmowy (Acer palmatum) to drzewo lub krzew z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne z uwagi na ozdobne liście. Liście są dłoniaste, zielone a także czerwonawe, głęboko wycięte, piłkowane.

Klon srebrzystyKlon srebrzysty

(Acer saccharinum)

Klon srebrzysty (Acer saccharinum) to drzewo z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne, szybko rosnące, o rozłożystej, odwrotnie stożkowatej koronie.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

(Polygonatum falcatum)

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

(Convallaria majalis)

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kopytnik pospolityKopytnik pospolity PL

(Asarum europaeum)

Kopytnik pospolity (Asarum europaeum) to ekspansywna roślina leśna, bylina z rodziny kokornakowców o leczniczych właściwościach. Jako jedna z nielicznych roślin rośnie w cienistych i bardzo wilgotnych miejscach.

Kosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówkaKosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówka PL

(Pinus mugo)

Kosodrzewina, sosna górska (Pinus mugo) to wysoki krzew lub małe drzewo, typowe dla krajobrazu wysokogórskiego, tworząc całe piętro. Piętro kosówki w naszych górach powstało zaledwie kilka tysięcy lat temu.

Kostrzewa sinaKostrzewa sina

(Festuca glauca)

Kostrzewa sina (Festuca glauca) to gatunek wieloletniej trawy darniowej lub kępkowej. To trawa ozdobna spotykana w naszych ogrodach. Występuje w Europie Zachodniej. Porasta suche murawy. W Polsce spotykana jedynie w uprawach ozdobnych.

Krokosz barwierskiKrokosz barwierski

(Carthamus tinctorius)

Krokosz barwierski, saflor (Carthamus tinctorius) to roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, u nas rzadko spotykana w uprawach. To roślina barwierska, oleista i ozdobna, czasem dziczejąca. Kwiaty rurkowe są zebrane w główkowate kwiatostany.

Kruszyna pospolitaKruszyna pospolita PL

(Frangula alnus)

Kruszyna pospolita (Frangula alnus) to krzew liściasty - jedyny w Polsce przedstawiciel rodziny szakłakowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także krzew ozdobny. Na drzewie zwykle występują i kwiaty i owoce w różnym stadium dojrzewan

Krwawnica pospolitaKrwawnica pospolita PL

(Lythrum salicaria)

Krwawnica pospolita (Lythrum salicaria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny krwawnicowatych. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. Krwawnica pospolita ma właściwości przeciwkrwotoczne i ściągające.

Lawenda wąskolistnaLawenda wąskolistna

(Lavandula angustifolia)

Lawenda wąskolistna (Lavandula angustifolia) to niewysoki, gęsty, zimozielony krzew z rodziny jasnotowatych, popularna roślina ogrodowa. Z lawendy wytwarza się olejki eteryczne, które mają zastosowanie w medycynie i jako środek zapachowy

Lebiodka pospolita, oreganoLebiodka pospolita, oregano PL

(Origanum vulgare)

Lebiodka pospolita (Origanum vulgare) to popularnie zwane oregano. Roślina ta jest także znana pod nazwą dziki majeranek. To doskonała przyprawa do potraw mięsnych i rybnych, makaronów, pizzy, serów oraz pomidorów.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Ligustr pospolityLigustr pospolity PL

(Ligustrum vulgare)

Ligustr pospolity (Ligustrum vulgare) to gęsty krzew z rodziny oliwkowatych, jedyny nasz krajowy przedstawiciel rodzaju Ligustrum. Niegdyś była to podstawowa roślina na żywopłoty. Owoc jest to granatowy lub czarny pestkowiec, kulisty, trujący dla ludzi.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

(Syringa vulgaris)

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

Lilia złotogłówLilia złotogłów PL

(Lilium martagon)

Lilia złotogłów (Lilium martagon) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych z charakterystyczną, złocistą cebulą, pokrytą łuskami i pięknymi kwiatami. To także roślina lecznicza, trująca oraz gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Liliowiec ogrodowyLiliowiec ogrodowy

(Hemerocallis ×hybrida)

Liliowiec ogrodowy (Hemerocallis ×hybrida) to bylina z rodziny liliowatych. To cenna roślina rabatowa. Znanych jest kilkadziesiąt tysięcy odmian hodowlanych. Kwitnie w okresie od maja do września, różnie w zależności od odmiany, najczęściej jednak w lipcu

Lipa drobnolistnaLipa drobnolistna PL

(Tilia cordata)

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) to drzewo liściaste z rodziny lipowatych o miododajnych kwiatach i leczniczych właściwościach. Z uwagi na miękkie drewno, lipa jest cennym surowcem rzeźbiarskim.

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistnaLipa szerokolistna, lipa wielkolistna PL

(Tilia platyphyllos)

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistna (Tilia platyphyllos) to gatunek drzewa liściastego z rodziny lipowatych, ceniony w pszczelarstwie. Ma dużą, szerokostożkową lub kopulastą koronę. To także roślina lecznicza.

Łubin żółtyŁubin żółty

(Lupinus luteus)

Łubin żółty (Lupinus luteus) to roślina jednoroczna z rodziny bobowatych, popularna roślina ozdobna, dziczejąca, mająca możliwość przyswajania azotu z powietrza. Kwiaty motylkowate tworzą grona, są pachnące, żółte.

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowataŁyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata PL

(Gypsophila paniculata)

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata (Gypsophila paniculata) to roślina wieloletnia z rodziny goździkowatych, uprawiana w wielu odmianach jako roślina ozdobna. Kwiaty są liczne, drobne, zebrane w wiechę.

Mahonia pospolitaMahonia pospolita

(Mahonia aquifolium)

Mahonia pospolita (Mahonia aquifolium) to zimozielony krzew z rodziny berberysowatych, często uprawiany. Liście wykorzystywane są w bukieciarstwie. Pręciki tej rośliny zaciskają się przy dotyku.

Mięta pieprzowaMięta pieprzowa

(Mentha ×piperita)

Mięta pieprzowa (Mentha ×piperita) to wieloletnia roślina aromatyczna z rodziny wargowych - krzyżówka mięty zielonej i mięty nadwodnej. To roślina przyprawowa i lecznicza.

Migdałek trójklapowyMigdałek trójklapowy

(Prunus triloba)

Migdałek trójklapowy (Prunus triloba) to krzew lub niskie drzewko z rodziny różowatych, często sadzony jako roślina ozdobna. To wprawdzie krótkowieczny krzew, ale wyjątkowo piękny.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL

(Adonis vernalis)

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Miłorząb dwuklapowy, miłorząb chińskiMiłorząb dwuklapowy, miłorząb chiński

(Ginko biloba)

Miłorząb dwuklapowy, miłorząb chiński (Ginko biloba) to endemit, drzewo wyjątkowe, długowieczne, stanowiące żywą skamielinę. Drzewo to jest ogniwem łączącym paprotniki z drzewami nagonasiennymi. Występowało na naszej planecie już 1250 milionów lat temu.

Miskant chińskiMiskant chiński

(Miscanthus sinensis)

Miskant chiński (Miscanthus sinensis) to gatunek trawy ozdobnej (rodzina wiechlinowate). Tworzy efektowne kępy. To obowiązkowy gość w ogrodzie, w którym trawy stanowią znaczący element dekoracyjny.

Miskant cukrowyMiskant cukrowy

(Miscanthus sacchariflorus)

Miskant cukrowy (Miscanthus sacchariflorus) to trawa należąca do rodziny wiechlinowatych. Osiąga wysokość 60-240 cm. Źdźbła są dość cienkie, nierozgałęzione, pełne. W Polsce bylina ta bywa uprawiana jako trawa ozdobna.

Miskant olbrzymiMiskant olbrzymi

(Miscanthus ×giganteus)

Miskant olbrzymi (Miscanthus ×giganteus) to wysoka trawa kępowa, mieszaniec innych gatunków. ie rozsiewa się sam, należy go rozmnażać przez podział. Osiąga wysokość 300 cm. Kwitnie bardzo rzadko w naszych warunkach późnym latem.

Modrzew europejski, modrzew pospolityModrzew europejski, modrzew pospolity PL

(Larix decidua)

Modrzew europejski (Larix decidua) to drzewo szpilkowe, które jako jedyne u nas zrzuca igły na zimę. To najbardziej światłolubne rodzime drzewo iglaste. Znane są w Polsce dwa podgatunki: modrzew europejski typowy oraz modrzew europejski polski.

Morwa białaMorwa biała PL

(Morus alba)

Morwa biała (Morus alba L.) to drzewo lub duży krzew z rodziny morwowatych, należący do rzędu pokrzywowców. To podstawowe drzewo służące do hodowli jedwabników. Morwę białą uprawia się także dla jadalnych owoców.

Nagietek lekarskiNagietek lekarski

(Calendula officinalis)

Nagietek lekarski (Calendula officinalis) to roślina z rodziny złożonych o charakterystycznym, żywicznym aromacie. To roślina jednoroczna, ozdobna i lecznicza o pięknych kwiatach. Nagietek lekarski świetnie się spisuje przy popękanej skórze i spierzchnięty

Narcyz trąbkowyNarcyz trąbkowy PL

(Narcissus pseudonarcissus)

Narcyz trąbkowy (Narcissus pseudonarcissus) to bylina z rodziny amarylkowatych, uprawiana w przydomowych ogrodach, a także na kwiaty cięte. Kolor kwiatów jednobarwny - żółty, czasem dwubarwny: kremowy i żółty.

Orlik pospolityOrlik pospolity PL

(Aquilegia vulgaris)

Orlik pospolity (Aquilegia vulgaris) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Aquilegia. Jest czasem uprawiany jako roślina ozdobna, także na kwiaty cięte, dziczejąca.

Orzech czarnyOrzech czarny

(Juglans nigra)

Orzech czarny (Juglans nigra) to drzewo z rodziny orzechowatych o szerokiej koronie o kulistym pokroju. W Europie to drzewo ozdobne, lokalnie dziczejące. Orzech czarny pochodzi z Ameryki Północnej.

Ostropest plamistyOstropest plamisty

(Silybum marianum)

Ostropest plamisty (Silybum marianum) to podobna do ostu roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Ostropest plamisty bywa stosowany jako roślina ozdobna w ogrodach naturalistycznych.

Ostróżka ogrodowaOstróżka ogrodowa

(Delphinium ×cultorum)

Ostróżka ogrodowa (Delphinium ×cultorum) to roślina z rodziny jaskrowatych, mieszaniec gatunków: ostróżka wyniosła, D. formosanum, D. cheilanthum oraz D. grandiflorum. Wszystkie odmiany są zebrane w 3 grupy.

Pałka szerokolistna, rogożaPałka szerokolistna, rogoża PL

(Typha latifolia)

Pałka szerokolistna, rogoża (Typha latifolia) to jeden z dwóch rodzimych gatunków roślin wodnych z rodziny pałkowatych. Pałka ta ma wpływ na wypłycanie stawów i jezior, kanałów i rowów. Wchodzi w skład szuwaru właściwego.

Paprotka zwyczajnaPaprotka zwyczajna PL

(Polypodium vulgare)

Paprotka zwyczajna (Polypodium vulgare) to roślina wieloletnia, paproć - przedstawiciel rodziny paprotkowatych. Liście są skórzaste, lancetowate, pojedynczo pierzaste, całobrzegie, długoogonkowe, wyróżniające gatunek spośród innych paproci.

Parzydło leśneParzydło leśne PL

(Aruncus dioicus)

Parzydło leśne (Aruncus dioicus) to trująca, wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To także roślina uprawiana w ogrodach, głównie odmiany. Parzydło leśne znajduje się pod ścisłą ochroną. To roślina dwupienna.

Perukowiec podolskiPerukowiec podolski

(Cotinus coggygria)

Perukowiec podolski (Cotinus coggygria Scop.) to krzew ozdobny z rodziny nanerczowatych, którego owocostany przypominają nieco perukę. Kwiaty są bardzo drobne, żółte, zebrane w bardzo luźne i puszyste kwiatostany..

Pęcherznica kalinolistnaPęcherznica kalinolistna

(Physocarpus opulifolius)

Pęcherznica kalinolistna (Physocarpus opulifolius) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, czasem spotykany w naszych ogrodach. To krzew o wyprostowanym pokroju na początku rozwoju, wraz z wiekiem gałęzie przewisają.

Pięciornik krzewiastyPięciornik krzewiasty

(Potentilla fruticosa)

Pięciornik krzewiasty (Potentilla fruticosa) to gatunek gęstego i dość niskiego krzewu z rodziny różowatych, jeden z najczęściej sadzonych krzewów w Europie. W ogrodach spotyka się wiele odmian.

Pigwowiec japońskiPigwowiec japoński

(Chaenomeles japonica)

Pigwowiec japoński (Chaenomeles japonica) to niski krzew z rodziny różowatych, mylnie nazywany czasem pigwą japońską. W uprawach sadzone różne odmiany. Roślina ta pochodzi z Japonii. U nas spotykany w uprawach, niegdyś najczęściej sadzony pigwowiec.

Pióropusznik strusiPióropusznik strusi PL

(Matteuccia struthiopteris)

Pióropusznik strusi (Matteuccia struthiopteris) to jedna z najbardziej dekoracyjnych paproci. Przypomina strusie pióra. To roślina wieloletnia i dużych rozmiarów. Najczęściej można ją spotkać w olszynie nadrzecznej i górskiej.

Piwonia chińskaPiwonia chińska

(Paeonia lactiflora)

Piwonia chińska (Paeonia lactiflora) to wieloletnia roślina z rodziny piwoniowatych o pięknych i dużych kwiatach, często uprawiana jako roślina ozdobna, także jako lecznicza. To roślina uprawiana w chinach od 2500 lat.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

(Aegopodium podagraria)

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL

(Clematis recta)

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik kłosowyPrzetacznik kłosowy PL

(Veronica spicata)

Przetacznik kłosowy (Veronica spicata) to bylina darniowa z rodziny trędownikowatych, uprawiana także jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w kłos szczytowy o długości zwykle 10 cm, zwykle korona ma niebieski kolor

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew

(Robinia pseudacacia)

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rokitnik zwyczajnyRokitnik zwyczajny PL

(Hippophae rhamnoides)

Rokitnik zwyczajny, rokitnik pospolity (Hippophae rhamnoides) to wysoki krzew liściasty lub niskie drzewko z rodziny oliwnikowatych o nieregularnym pokroju, znana roślina ozdobna ogrodowa, obficie owocująca. Owoce są jadalne.

Rozchodnik okazałyRozchodnik okazały

(Hylotelephium spectabile)

Rozchodnik okazały (Hylotelephium spectabile) to bylina z rodziny gruboszowatych, uprawiana u nas jako roślina ozdobna. W naturze występuje w północnej części Chin, Korei. Zasiedla tereny górskie.

Rozchodnik ostryRozchodnik ostry PL

(Sedum acre)

Rozchodnik ostry (Sedum acre) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny gruboszowatych, także uprawiana w ogrodach jako roślina okrywowa. Jest to roślina trująca. Kwiaty są miododajne.

Róża dzikaRóża dzika PL

(Rosa canina)

Róża dzika (Rosa canina) to gatunek krzewu o charakterystycznych pędach wygiętych w łuk i silnych, zagiętych, haczykowatych kolcach. Owoc róży dzikiej zawiera dużo witaminy C, karotenoidy, flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, ksantofile, cukry.

Róża pomarszczonaRóża pomarszczona

(Rosa rugosa)

Róża pomarszczona (Rosa rugosa) to gatunek krzewu z rodziny różowatych o gęsto owłosionych młodych pędach i wyprostowanym pokroju. Na pędach występują szydlaste kolce. To także roślina lecznicza i ogrodowa.

Rudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica nagaRudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica naga

(Rudbeckia laciniata)

Rudbekia naga, rotacznica naga (Rudbeckia laciniata) to bylina z rodziny astrowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. To gatunek u nas obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Zdziczała odmiana występuje głównie w południowej części kraju.

Runianka japońskaRunianka japońska

(Pachysandra terminalis)

Runianka japońska (Pachysandra terminalis) to zimozielona krzewinka, uprawiana u nas jako ozdobna roślina okrywowa. Runianka japońska rośnie chętnie w miejscach, w których nie chcą się rozwijać inne gatunki roślin.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Słonecznik zwyczajnySłonecznik zwyczajny PL

(Helianthus annuus)

Słonecznik zwyczajny (Helianthus annuus) to jednoroczna roślina zielna uprawna z rodziny astrowatych, bardzo wysoka z charakterystycznym koszyczkiem. Słonecznik uprawiano już 7 tysięcy lat temu. W Europie pojawił się w XVI wieku.

Smagliczka Arduina, smagliczka skalnaSmagliczka Arduina, smagliczka skalna PL

(Alyssum saxatile)

Smagliczka Arduina, smagliczka wapienna, smagliczka skalna (Alyssum saxatile) to gatunek rośliny wieloletniej ozdobnej z rodziny kapustowatych, spotykana w skalnych ogródkach. Występuje u nas tylko w Pieninach.

Sosna czarnaSosna czarna

(Pinus nigra)

Sosna czarna, sosna austriacka (Pinus nigra) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o szerokiej koronie, często sadzone w ogrodach. Młode osobniki mają szerokostożkowaty pokrój. Znanych jest około 50 odmian na świecie.

Suchodrzew FerdynandaSuchodrzew Ferdynanda

(Lonicera ferdinandii)

Suchodrzew Ferdynanda (Lonicera ferdinandii) to azjatycki krzew z rodziny przewietniowatych. Owoce to czerwone jagody zebrane w pary. Liście są jajowate i lancetowate, lekko owłosione.

Sumak octowiecSumak octowiec

(Rhus typhina)

Sumak octowiec (Rhus typhina) to niewysokie drzewo liściaste lub krzew z rodziny nanerczowatych, spotykane powszechnie w uprawach jako drzewo ozdobne. Owocostany żeńskie są największą ozdobą rośliny.

Surmia bignoniowa, surmia zwyczajnaSurmia bignoniowa, surmia zwyczajna

(Catalpa bignonioides)

Surmia bignoniowa, surmia zwyczajna (Catalpa bignonioides) to niewysokie drzewo o dużych liściach i egzotycznym wyglądzie. Do Europy drzewo to sprowadził w 1720 roku Mark Catesby. Liście po roztarciu wydają przykry zapach.

Szafran wiosenny, krokusSzafran wiosenny, krokus PL

(Crocus vernus)

Szafran wiosenny, krokus (Crocus vernus) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny kosaćcowatych - znany powszechnie zwiastun wiosny. Rośnie na łąkach i polanach w strefie regla dolnego na pogórzu.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Śliwa wiśniowa, ałycza, mirabelkaŚliwa wiśniowa, ałycza, mirabelka

(Prunus cerasifera)

Śliwa wiśniowa, ałycza (Prunus cerasifera) to niewielkie drzewo owocowe z rodziny różowatych. Od tysięcy lat jest uprawiane w Europie dla owoców - mirabelek. U nas spotykana w uprawach, a także w naturze jako gatunek obcy.

Śnieguliczka ChenaultaŚnieguliczka Chenaulta

(Symphoricarpos ×chenaultii)

Śnieguliczka Chenaulta (Symphoricarpos ×chenaultii) to mieszaniec śnieguliczki drobnolistnej i śnieguliczki koralowej, który powstał w 1910 we Francji. Owoc to drobna, czerwonawa kulka.

Śnieżyczka przebiśniegŚnieżyczka przebiśnieg PL

(Galanthus nivalis)

Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis) to bylina z rodziny amarylkowatych, zwiastun wiosny. Niestety poprzez utratę środowisk naturalnych oraz bezmyślne zrywanie przez człowieka kwiatów i wykopywanie cebulek jest gatunkiem ginącym.

Świdośliwa LamarckaŚwidośliwa Lamarcka

(Amelanchier lamarckii)

Świdośliwa Lamarcka (Amelanchier lamarckii) to wysoki krzew albo niskie drzewo z rodziny różowatych, krzew ozdobny i owocowy, przejściowo dziczejący. Ma wąski pokrój. Kiedyś suszone owoce świdośliwy używano jako zamiennik rodzynek.

Świerk białyŚwierk biały

(Picea glauca)

Świerk biały (Picea glauca) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o gęstej koronie o stożkowatym pokroju w młodości i jasnych, prawie białych pędach. Odmiany tego drzewa są sadzone jako roślina ozdobna w parkach i ogrodach.

Świerk kłujący, świerk srebrnyŚwierk kłujący, świerk srebrny

(Picea pungens)

Świerk kłujący (Picea pungens) to drzewo iglaste o stożkowatym pokroju z rodziny sosnowatych, znane powszechnie jako świerk srebrny, jedno z najczęściej stosowanych drzew na bożonarodzeniowe choinki. Gałęzie stosowane w bukieciarstwie.

Świerk serbskiŚwierk serbski

(Picea omorika)

Świerk serbski (Picea omorika) to szybko rosnące drzewo iglaste o kolumnowym pokroju o łukowato wygiętych gałęziach ku górze. Drzewo to występuje w około 30 odmianach.

Tawuła japońskaTawuła japońska

(Spiraea japonica)

Tawuła japońska (Spiraea japonica) to krzew z rodziny różowatych, najczęściej uprawiany gatunek tawuły w Polsce. Roślina nadaje się na niskie, nieformowane żywopłoty. est odporna na suszę.

Tawułka Arendsa, astilbe ArendsaTawułka Arendsa, astilbe Arendsa

(Astilbe ×arendsii)

Tawułka Arendsa, astilbe Arendsa, zatawułka Arendsa (Astilbe ×arendsii Arends) to w rzeczywistości odmiany ogrodowe, krzyżówka Astilbe chinensis oraz Astilbe thunbergii. Są to rośliny ogrodowe, nie występują w naturze.

Tojeść kropkowanaTojeść kropkowana

(Lysimachia punctata)

Tojeść kropkowana (Lysimachia punctata) to roślina z rodziny pierwiosnkowatych, obcy gatunek w naszym kraju. Rośnie w zaroślach, nad brzegami niewielkich cieków, łęgach.. To także ogrodowa roślina ozdobna.

Topola czarnaTopola czarna PL

(Populus nigra)

Topola czarna (Populus nigra) to wysokie drzewo z rodziny wierzbowatych o wzniesionej i wąskiej koronie. Odmiana Italica, czyli topola włoska jest stosowana powszechnie w parkach, na osiedlach, w dużych ogrodach.

Trojeść amerykańskaTrojeść amerykańska

(Asclepias syriaca)

Trojeść amerykańska (Asclepias syriaca) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny trojeściowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca, roślina trująca i lecznicza, kauczukodajna, miododajna.

Trzmielina Fortune'aTrzmielina Fortune'a

(Euonymus fortunei)

Trzmielina Fortune'a (Euonymus fortunei) to krzew płożący się lub pnący, zimozielony, bardzo popularna ozdobna roślina ogrodowa. Znanych jest wiele odmian. Polecana jako roślina okrywowa.

Trzykrotka AndersonaTrzykrotka Andersona

(Tradescantia ×andersoniana)

Trzykrotka Andersona (Tradescantia ×andersoniana) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny komelinowatych. Jest to mieszaniec gatunków T. ohiensis, T. subaspera i T. virginiana.

Tulipan ogrodowyTulipan ogrodowy PL

(Tulipa gesneriana)

Tulipan ogrodowy (Tulipa gesneriana L.) to pierwotnie gatunek byliny cebulowej z rodziny liliowatych. Obecnie pod nazwą tulipan ogrodowy rozumie się wszystkie mieszańce różnych gatunków botanicznych.

Turzyca Morrowa, turzyca japońskaTurzyca Morrowa, turzyca japońska

(Carex morrowii)

Turzyca Morrowa, turzyca japońska (Carex morrowii) to bardzo cenny gatunek turzycy. Osiąga wysokość 20-40 cm. Źdźbła są gładkie, liczne. Liście do 15 cm długości, zaostrzone.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca ptasie łapkiTurzyca ptasie łapki PL

(Carex ornithopoda)

Turzyca ptasie łapki (Carex ornithopoda) to gatunek niskiej, wieloletniej rośliny zielnej bez rozłogów, z rodziny turzycowatych. W Polsce występuje dość rzadko na nizinach, w Karpatach jest dość pospolita.

Turzyca włosistaTurzyca włosista

(Carex comans)

Turzyca włosista (Carex comans) to gatunek gęstokępkowej byliny z rodziny turzycowatych. To gatunek pochodzący z Nowej Zelandii. Uprawiany jako roślina ozdobna w co najmniej kilku odmianach.

Ubiorek wiecznie zielonyUbiorek wiecznie zielony

(Iberis sempervirens)

Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny kapustowatych, spotykany także w ogrodach jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w groniaste kwiatostany, są białe.

Wawrzynek wilczełykoWawrzynek wilczełyko PL

(Daphne mezereum)

Wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum) to gatunek krzewu z rodziny wawrzynkowatych. To roślina silnie trująca. Bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. W ogrodach spotyka się też odmianę o białych kwiatach i żółtych owocach.

Wiąz szypułkowy, limakWiąz szypułkowy, limak PL

(Ulmus laevis)

Wiąz szypułkowy, limak (Ulmus laevis) to drzewo liściaste z rodziny wiązowatych. Cechą charakterystyczną tego gatunku są długie szypułki kwiatów i owoców. To nasz najbardziej pospolity wiąz.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzba mandżurskaWierzba mandżurska

(Salix Erythroflexuosa)

Wierzba mandżurska (Salix Erythroflexuosa) to odmiana wierzby babilońskiej, mieszaniec Salix ×sepulcralis i Salix babylonica Tortuosa. Nie ma statusu odrębnego gatunku. To najpopularniejsza wierzba o poskręcanych pędach, niskie drzewo o kolumnowej koronie,

Wietlica samiczaWietlica samicza PL

(Athyrium filix-femina)

Wietlica samicza (Athyrium filix-femina) jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Uprawianych jest wiele odmian ozdobnych wietlicy samiczej.

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstryWilczomlecz pstry, ostromlecz pstry PL

(Euphorbia epithymoides)

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstry (Euphorbia epithymoides L.) to skrajnie rzadki u nas gatunek rośliny z rodziny wilczomleczowatych, wydzielający trujący, biały sok. To jedna z najrzadziej spotykanych w Polsce roślin.

Wiśnia japońska, wiśnia piłkowanaWiśnia japońska, wiśnia piłkowana

(Prunus serrulata)

Wiśnia piłkowana (Prunus serrulata) to niewielkie drzewo liściaste o gęstej koronie z rodziny różowatych. To najbardziej typowa wiśnia japońska. Znanych jest wiele odmian ozdobnych tego drzewa, sadzonych w parkach i ogrodach, na klombach.

Wrotycz maruna, złocień marunaWrotycz maruna, złocień maruna

(Tanacetum parthenium)

Wrotycz maruna, złocień maruna (Tanacetum parthenium) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny złożonych. Jest silnie aromatyczna, uprawiana w ogrodach także dla walorów estetycznych. W uprawie spotykane są różne odmiany.

Wyżlin większy, lwia paszczaWyżlin większy, lwia paszcza

(Antirrhinum majus)

Wyżlin większy, lwia paszcza (Antirrhinum majus) to gatunek rośliny jednorocznej (w naszych warunkach klimatycznych) lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To roślina uprawiana dla ozdobnych kwiatów, przejściowo dziczejąca.

Złotlin japońskiZłotlin japoński

(Kerria japonica)

Złotlin japoński (Kerria japonica) to krzew z rodziny różowatych, pochodzący z Chin. Kwiaty są żółte, wyjątkowo piękne, złożone z pięciu płatków, przypominające papierowe pompony.

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolityZłotokap zwyczajny, złotokap pospolity

(Laburnum anagyroides)

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity (Laburnum anagyroides) to gatunek drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny bobowatych. Pokrój drzwa jest nieregularny, płaczący. Owoce to strąki o długości nawet 8 cm.

Żurawka walcowataŻurawka walcowata

(Heuchera cylindrica)

Żurawka walcowata (Heuchera cylindrica) to gatunek rośliny wieloletniej, zimozielonej. W uprawach spotykana jest odmiana Greenfinch. Kwitnie od lipca do sierpnia.. Osiąga wysokość 80 cm.

Żylistek wysmukłyŻylistek wysmukły

(Deutzia gracilis)

Żylistek wysmukły (Deutzia gracilis) to gatunek rozłożystego krzewu liściastego z rodziny hortensjowatych. Roślina ta jest uprawiana ze względu na ozdobne kwiaty, czasem także z uwagi na ozdobne liście.

Żywotnik zachodniŻywotnik zachodni

(Thuja occidentalis)

Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) to najczęściej uprawiany żywotnik na świecie. Żywotnik zachodni ma kolumnowy lub stożkowaty pokrój. To bardzo dobry gatunek na żywopłoty oraz figury formowane. Osiąga wysokość 20 m.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 179