Nauka » Biologia » Ssaki

Syreny

Syreny (Sirenia) to rząd dużych ssaków wodnych, który liczy dziś 4 gatunki w 2 rodzinach. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tego rzędu ssaków.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Filtry

Użyj poszczególnych filtrów, aby ustalić odpowiednią kolejność wyświetlania rodzin.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Diugonie
Dugongidae

Liczba gatunków: 1
Liczba gatunków w Polsce: nie występują
Manaty
Manatidae

Liczba gatunków: 3
Liczba gatunków w Polsce: nie występują

Żyją stadnie w płytkich, tropikalnych wodach. Całe życie spędzają w wodzie. Na lądzie są bezradne i szybko umierają.

Prowadzą stadne życie w lagunach, rzekach i zatokach tropikalnych mórz. To zwierzęta długowieczne i mają łagodne usposobienie.

Nie są w ogóle przystosowane do życia na lądzie. Wszystkie mają wrzecionowate ciało o długości nawet do 5 metrów. Szyja nie jest widoczna, kończyny przekształcone w płetwy. Płetwa ogonowa ustawiona poziomo. Mają małe oczy. Górna warga rozwinięta i ruchliwa, pomaga zwierzętom w wyrywaniu roślinności wodnej, która stanowi jedyny ich pokarm.

Brak małżowiny usznej. Otwory nosowe otwierają się tylko podczas oddechu. Oczy nie są wyposażone w powieki i rzęsy. Do rozdrabniania pokarmu służą rogowe płytki o grubości 1 cm. Przewód pokarmowy jest bardzo długi. Macica jest dwudrożna. Kości masywne, bez jamy szpikowej.

Przerwy między kolejnymi oddechami wynoszą od 2 do 8 minut. Maksymalny czas zanurzenia to 16 minut.

Ciąża trwa około roku. Samica rodzi zazwyczaj 1 młode co 3-5 lat. Matki są bardzo troskliwe. Samica jest zdolna do rozrodu po 5 latach.

Zjadają wyłącznie wodną roślinność. Syreny pasą się pod wodą analogicznie jak bydło na łące.

Wszystkie gatunki z tego rzędu są zagrożone wyginięciem. Mięso gatunków z tego rzędu jest bardzo smaczne i z tego powodu odławiano je.

Wykresy poniżej przedstawiają strukturę zagrożenia wymarcia gatunków z danego rzędu. Pierwszy diagram uwzględnia gatunki, których nie opisano w naszym serwisie (jeżeli taka sytuacja ma miejsce), drugi diagram uwzględnia wyłącznie gatunki, które opisano w portalu, trzeci diagram uwzględnia tylko gatunki rodzime.

(wszystkie wymienione gatunki rzędu)