Narodziny w ZOO

Narodziny przedstawiciela rzadkiego, rodzimego gatunku, to okazja, aby sprawdzić jego bieżącą sytuację w środowisku naturalnym.

Cztery miesiące temu przyszła na świat samiczka rysia. Była mała i słaba, więc z troską czekaliśmy, aż będziemy mieć pewność, że rozwija się prawidłowo i nic jej nie grozi. Teraz możemy Wam ją przedstawić.

Ryś

Rysie to gatunek o statusie najmniejszej troski w Czerwonej Księdze Zagrożonych Gatunków. Jednak to nie powinno nas uspakajać, bo w Polsce rysie uznaje się za gatunek krytycznie zagrożony. Podobnie jak 45 innych, m.in. wilk, niedźwiedź. Już straciliśmy susła moręgowanego, norkę europejską, tarpany, tury, nura czarnoszyjego, sępa płowego, pustułeczkę, kobczyka, pardwa, karliczka, derkacza, dropa, strepeta, siewkę złotą, krzyżodzioba sosnowego, jaszczurkę zieloną i jesiotra zachodniego, które uznano za wymarłe w środowisku naturalnym. Większość gatunków odchodzi po cichu, niezauważalnie, bez udziału mediów.

Najczęściej nie myślimy o dziko żyjących zwierzętach, póki nie stoją na granicy wymarcia. Tak było na przykład z wilkami. Opowieści o „złym wilku” oraz ubarwiane opowieści o atakach watah na gospodarstwa, zwierzęta, a nawet ludzi spowodowały, że niemal je wybito. Objęto je ścisłą ochroną dopiero w 1998 roku. Dzięki temu zaczęło ich przybywać i dziś w Polsce żyje około 1.400 wilków. Teraz czas pomóc rysiom.

Źródło informacji: ZOO Wrocław, 2018-09-18, W-28

ZOO Wrocław i Afrykarium

Ogród zoologiczny we Wrocławiu to najstarsze ZOO w Polsce. Zajmuje powierzchnię około 33 ha. Jest jednym z najbardziej znanych ogrodów zoologicznych w Europie.