Antarktyda

Antarktyda to jeden z kontynentów o powierzchni 14 mln km2, usytuowany wokół bieguna południowego Ziemi. Aż 98% powierzchni pokrywa lód. Grubość warstwy lodu średnio wynosi 2,7 km, a maksymalnie nawet 4,8 km. Choć część państw rości sobie prawa do części ziem Antarktydy, nie należy ona do żadnego państwa. Średnia wysokość lądolodu to 2250 m, co oznacza, że Antarktyda jest najbardziej wyniesionym nad poziom morza kontynentem.

mapa Antarktydy
Mapa Antarktydy© vectorine - stock.adobe.com

Klimat na Antarktydzie

Klimat na Antarktydzie jest bardzo surowy, polarny, kontynentalny. Panują tu ekstremalnie niskie temperatury, osiągające wartość poniżej -90°C. Najwyższa zarejestrowana temperatura to +16,7°C na stacji Arctowski. Na prawie całej powierzchni przez cały rok panuje ujemna temperatura. Wieją tu bardzo silne wiatry. Opady są skąpe - od 35 mm w centralnej części kontynentu do 550 m na wybrzeżu.

Ludność Antarktydy

Nikt na stałe nie zamieszkuje Antarktydy. Okresowo przebywają tu naukowcy. Do 2007 roku na Antarktydzie działało około 41 stacji badawczych.

Dzień na Antarktydzie może trwać 184 doby.

Czy na Antarktydzie rosną rośliny?

Tak. Jedynie niewielka część kontynentu jest wolna od lodu i to tutaj rosną porosty, wątrobowce, mchy, a nawet dwie rośliny naczyniowe: kolobant (Colobanthus quitensis) zaliczany do rodziny goździkowatych i należący do traw śmiałek antarktyczny (Deschampsia antarctica).

Warto podkreślić, że oprócz roślin na Antarktydzie rosną także grzyby, glony. Są tu też obecne bakterie.

Czy na Antarktydzie żyją zwierzęta?

Tak. Są to foki, pingwiny, petrele, nawałniki, mewy, wydrzyki, albatrosy, fulmary. Są tu też owady, głównie ochotki. Można tu znaleźć roztocza, wszy, nicienie, niesporczaki, wrotki oraz pierwotniaki. Wymienione wyżej zwierzęta można spotkać na lądzie. W wodach wokół Antarktydy można spotkać tysiące gatunków zwierząt, w tym stawonogi, nicienie, mięczaki, ryby, walenie. Wiele gatunków to endemity.

Inne zagadnienia z tej lekcji