Czy wirusy to istoty żywe?

Mnożą się, są zbudowane z białek, mają własny kod genetyczny, wywołują groźne choroby, często niebezpieczne dla życia. Czym są wirusy i czy to w ogóle istoty żywe?

Gąsienica
© dottedyeti - stock.adobe.com

Wirus to istota, która jest pozbawiona budowy komórkowej, przejawiająca funkcje życiowe jedynie w organizmach żywych, w których się namnażają.

Są niezwykle małe. Osiągają rozmiary zaledwie od 15 do 300 nanometrów (przypomnieć warto, że 1 nm= 0,000000001 m = 0,000001 mm).

W budowie wirusa można wyróżnić materiał genetyczny (DNA lub RNA) i otoczkę białkową.

Wirusy wywołują wiele groźnych chorób wśród roślin i zwierząt w tym ludzi. Należą do nich odra, ospa wietrzna, świnka, różyczka, grupa, COVID-19, nieżyt nosa, czyli katar, opryszczka, polio, WZW, AIDS, SARS, gorączka krwotoczna Ebola.

U zwierząt przykładowe choroby to nosówka, wścieklizna, pryszczyca, ptasia grypa.

Cechą każdego organizmu żywego jest przebieganie procesów życiowych, które umożliwiają mu samodzielne życie.

Wirusy nie mogą samodzielnie żyć, nie oddychają, nie rosną, nie odżywiają się, nie wydalają, nie mają własnego metabolizmu. Potrafią jedynie mnożyć się w komórkach żywych organizmów.

Z powyższego powodu wirusy nie są zaliczane do żadnego królestwa organizmów żywych.

Czym zatem są wirusy? Można je nazwać cząstkami zakaźnymi. Nazwa świetnie oddaje charakter ich egzystencji.

Co ciekawe dla wirusów stosuje się klasyfikację podobną jak w przypadku świata istot żywych.

Warto przypomnieć, że nauka zajmująca się badaniem wirusów to wirusologia.