Jak dokarmiać ptaki?

Gdy idzie zima i robi się coraz chłodniej, na pomoc człowieka coraz bardziej liczą żyjące w jego pobliżu ptaki. Czym i jak dokarmiać ptaki, aby im nie zaszkodzić?

Karmnik w ogrodzie, na balkonie, w dowolnie innym miejscu to nie tylko stołówka dla ptaków, ale także okazja do obserwacji różnych gatunków z bliska. Można pomagać i jednocześnie cieszyć się obecnością ptaków w naszym otoczeniu. Czasem jednak można zaszkodzić ptakom, mimo dobrych chęci. Warto przypomnieć kilka podstawowych informacji o dokarmianiu ptaków, szczególnie zimą.

Dokarmianie ptaków

Dokarmianie ptaków jest jednym z najważniejszych zabiegów wpływających na ochronę tych zwierząt. Pamiętajmy, że to dzikie zwierzęta i same powinny znajdować pożywienie. Wzbudzenie nadmiernej ufności do człowieka może się okazać zgubne dla ptaków.

Kiedy dokarmiać ptaki?

Ptaki dokarmiamy od późnej jesieni do wczesnej wiosny. Sens ma dokarmianie ptaków zimą z chwilą nastania śniegów. Bardzo ważna zasada, aby przyzwyczajone do dokarmiani ptaki nagle nie pozostawić bez pożywienia w środku zimy i ujemnych temperatur. Powinniśmy być konsekwentni po podjęciu decyzji umieszczania pożywienia w karmnikach.

Czym dokarmiać ptaki?

Ptaki podczas mrozów potrzebują pokarmu wysokoenergetycznego, a więc bogatego w tłuszcz.

Oto co podajemy różnym gatunkom ptaków:

Ptaki Rodzaj pokarmu
sikory, kowaliki, dzięcioły, wróble, inne owadożerne nasiona z dużą ilością tłuszczu (słonecznik, proso, pszenica), larwy i poczwarki owadów, świeża słonina, suszone owoce jarzębiny, czarnego bzu, łój bydlęcy, gotowane warzywa (marchew, buraki, kapusta, ziemniaki)
łuszczaki (ziarnojady) nasiona, najlepiej słonecznika, kukurydzy, proso, pszenica, jęczmień, czarnuszka, orzechy, płatki owsiane i ryżowe
bażanty, kuropatwy poślady z plewami i sieczką
łabędzie, krukowate gołębie, kaczki nasiona zbóż
drozdy, kosy, kwiczoły owoce i gotowane warzywa

Zimą ptaki cierpią z niedostatku wody. Ptak nie potrafi skorzystać ze śniegu lub lodu aby się napić. Warto więc zadbać o obecność poidełka w pobliżu karmnika.

Warunki dokarmiania

Obowiązują następujące zasady:

1. Pokarm musi być dostępny każdego dnia i o stałej porze, a ptaki muszą być przyzwyczajone do karmienia.
  2. Pokarm musi być dobrej jakości.
  3. Karmnik powinien być zabezpieczony przed drapieżnikami (głównie kotami).
  4. Karma nie może być słona ani nawet lekko osolona.
  5. Karmnik należy utrzymywać w czystości, a resztki pokarmu usuwać na bieżąco.
  6. Nie dokarmiaj ptaków chlebem, ani ciastkami.
  7. Nie wrzucaj pokarmu do wody.

Gdzie umieścić karmnik?

Karmnik należy umieścić w miejscu widocznym tak, aby ptak bez problemu mógł wzbić się do lotu, z dala od zwierząt domowych i okien budynków, najlepiej na krzewie lub drzewie.

Czy przepisy prawne regulują dokarmianie ptaków?

Nie. Możemy bez obaw dokarmiać ptaki. Należy przy tym pamiętać, aby zachować przy tym czystość i nie robić tego na złość sąsiadom. Możemy się narazić wtedy na karę grzywny na podstawie art. 145 Kodeksu Wykroczeń tj. za zanieczyszczanie czy zaśmiecanie miejsca dostępnego dla publiczności.

Jak długo może wisieć słonina jako karma dla ptaków?

Maksymalnie 2 tygodnie.

Jakie krzewy sadzić w ogrodzie w celu dokarmiania ptaków?

Ptaki chętnie będą przylatywać do jarzębiny, dzikiej róży, derenia, czarnego bzu, kaliny, tarniny, głogu. Sadzenie gatunków drzew i krzewów dające ptakom pokarm zimą jest najlepszym dla nich rozwiązaniem.

Co to jest pyza?

To specjalny rodzaj gotowej mieszanki tłuszczowo-nasiennej, mającej kształt kuli.

Kiedy kończymy dokarmiać ptaki?

Ptaki należy przestać dokarmiać, gdy ustąpią śniegi i mrozy, czyli na przedwiośniu.

Czy ptaki jedzą surowy ryż?

Tak, ptaki zjedzą ryż, ale może im on zaszkodzić. Ryż pęcznieje w wilgotnym środowisku. Lepiej więc wcześniej ugotować ryż w nieosolonej wodzie.

Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?
Piranie — mit czy rzeczywistość?
Piranie uchodzą za wyjątkowo krwiożercze ryby rodem z horrorów. Czy rzeczywiście piranie są na tyle niebezpieczne, by zagrozić człowiekowi?