Jajorodność

Jajorodność jest rodzajem reprodukcji zwierząt tkankowych, która polega na rozwoju zapłodnionej komórki jajowej w organizm poza ciałem samicy.

Jajorodność jest najbardziej rozpowszechnioną formą rozrodu płciowego w świecie zwierząt.

Jakie zwierzęta są jajorodne? Jajorodne są wszystkie ptaki. Wśród zwierząt jajorodnych są także owady i inne bezkręgowce, płazy, gady, ryby i wyjątkowo niektóre ssaki (kolczatka, dziobak).

Pyton diamentowy wykluwający się z jaja © Ken Griffiths - stock.adobe.com

Zapłodnienie odbywa się zwykle poza organizmem samicy po wydaleniu jaja do środowiska zewnętrznego lub wydalenie jaja ma miejsce zaraz po zapłodnieniu wewnętrznym (ptaki, gady).

Żyworodność

Żyworodność jest rodzajem reprodukcji zwierząt tkankowych, która polega na rozwoju zapłodnionej komórki jajowej wewnątrz organizmu samicy.

Jajożyworodność

Jajożyworodność jest rodzajem reprodukcji zwierząt tkankowych, która polega na przedłużonym czasie przebywania zapłodnionej komórki jajowej w organizmie samicy do momentu pełnego uformowania się zarodka.