Kanibalizm

Kanibalizm jest to zjadanie osobników własnego gatunku. Słowo to pochodzi z hiszpańskiego słowa canibal, oznaczającego ludożercę.

Kanibalizm jest zjawiskiem powszechnym w świecie zwierząt, szczególnie u zwierząt niższych - owadów i pajęczaków, a także u drapieżników.

Kanibalizm nasila się w okresie głodu, a także w przypadku bardzo dużego zagęszczenia osobników własnego gatunku.

Kanibalizm zdarza się także u ludzi. To tak zwana antropofagia. Kanibalizm był częstszy w dawnych czasach i wśród prymitywnych ludów, które stosowały te praktykę w celach rytualnych. Przypadki kanibalizmu zdarzały się jeszcze sporadycznie pod koniec XX wieku. Wierzono przy tym, że zjedzenie mięsa ludzkiego prowadzi do przejęcia cech zjadanej ofiary. Zjadanie ludzkiego mięsa nie jest obojętne dla ludzkiego organizmu i stwarza zagrożenie dla zdrowia. Kanibale spotykani byli w Indonezji, Afryce i Ameryce Środkowej i Południowej.

Przykłady kanibalizmu

Chyba najbardziej znane są przypadki kanibalizmu wśród modliszek. Samice tych owadów zaraz po stosunku lub jeszcze w trakcie nierzadko zjadają swojego partnera.

Kanibalami są często pająki, które aktywnie polują na osobniki własnego gatunku. Pajęcze matki nierzadko są zjadane przez swoje młode. Wśród owadów takich przypadków jest wiele. Do kanibali należy wiele chrząszczy, błonkówek (w tym pszczoła miodna). Kanibalizm przejawiają niektóre ryby, na przykład stynka, dorsz, sandacz, rekiny, szczupak, gupik, skalar. Wśród gadów i płazów można podać następujące przykłady: gniewosz plamisty, anolis olbrzymi, traszka, toke. Wśród ptaków drapieżnych zdarza się wiele przypadków kanibalizmu. Znane są także przypadki kanibalizmu wśród szympansów.

Ofiarami kanibalizmu padają często osobniki słabe lub młode.