Największa mucha świata

Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?

Na świecie żyją muchy o imponujących rozmiarach. Najwięcej dużych much zalicza się do rodziny Mydidae, która liczy sobie 461 gatunków. Rodzina ta ma swoich przedstawicieli na całym świecie (poza Antarktydą). Większość z tych much preferuje suche środowisko. Osiągają rozmiary kilku centymetrów.

Rekordzistą jest gatunek Gauromydas heros, który osiąga długość ciała ponad 6 cm! Mucha taka na dłoni człowieka zajmuje połowę jej długości. Gatunek ten nie jest groźny dla człowieka. Rozwija się w gniazdach mrówek. Występuje w lasach deszczowych Ameryki Południowej.

Jak wygląda? Ma ciemne ubarwienie z jaskrawymi, pomarańczowymi buławkami i pomarańczowe skrzydła.

Gauromydas herosGauromydas heros

Gauromydas heros

To gatunek muchówki z rodziny Mydidae i podrodziny Mydinae. Jest największą muchą świata.

Jaka mucha jest największa w Polsce?

W Polsce największym gatunkiem muchówki jest koziułka wielka (Tipula vittata) i choć nie przypomina muchy (przypomina bardziej ogromnego komara), należy do tego właśnie rzędu. Ma długie i cienkie, delikatne odnóża i czułki. Ubarwienie brązowoszare. Długość ciała tej muchówki wynosi do 6 cm. Ma więc niewiele mniejsze rozmiary od światowego rekordzisty.

Zasiedla wilgotne łąki, zwykle w pobliżu strumieni. Larwa rozwija się w płytkich wodach, zwykle płynących.

Koziułka wielkaKoziułka wielka

Tipula maxima

To gatunek muchówki z rodziny koziułkowatych, największa krajowa komarnica.

Czy ptaki się kąpią?
Zimą często dokarmiamy nasze ptaki. Czy jednak równie dobrze pamiętamy o nich latem? Wówczas również można im pomóc przetrwać trudne okresy suszy i wysokich temperatur.
Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?