Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Największy ssak na świecie

Nasz ranking otwiera płetwal błękitny (Balaenoptera musculus). To ssak wodny - wieloryb z rodziny płetwalowatych. Jest to największe zwierzę, jakie kiedykolwiek żyło i żyje do dziś na Ziemi. Długość ciała tego wieloryba wynosi nawet 33 m, a ciężar ciała wynosi 135-150 ton. Samiec jest nieco mniejszy od samicy. Wieloryb ten ma niewielką płetwę grzbietową, przesuniętą ku tyłowi. Na spodniej stronie ciała widać mnóstwo bruzd. Ubarwienie niebieskoszare, czasami z jasnymi plamami.

płetwal błękitny - największy ssak świata
Płetwal błękitny © Richard Carey - stock.adobe.com

Płetwal błękitny występuje we wszystkich oceanach świata. Liczniej występuje na półkuli południowej. W okolicach równika nie jest spotykany. Kilka razy zanotowano obecność płetwala błękitnego w Bałtyku.

Potrafi rozwinąć prędkość 37 km/h. Wyrzuca wodę podczas wydechu na wysokość nawet 15 m w górę. Stale migruje. W wodach cieplejszych rozmnaża się, w chłodniejszych zdobywa duże ilości pokarmu.

Po ciąży trwającej około 1 roku rodzi się zwykle jedno młode o długości 7-8 metrów. Karmienie mlekiem trwa 6-7 miesięcy.

Płetwal zjada skorupiaki planktonowe (kryl), które licznie występują w wodach chłodnych.

Największy ssak lądowy

Na lądzie nasz ranking wygrywa słoń afrykański (Loxodonta africana). Długość jego ciała waha się od 6 do 7 m. Ciężar ciała wynosi od 5 do 7 ton.

słoń afrykański - największy ssak lądowy
Słoń afrykański © Lubo Ivanko - stock.adobe.com

Uszy słonia osiągają 150 cm długości. Najwyższy punkt ciała znajduje się na kłębie (w odróżnieniu od słonia indyjskiego, gdzie punkt ten przypada na głowę). Słoń afrykański ma długą i umięśnioną trąbę, która powstała z połączenia wydłużonego nosa i górnej wargi. Na jej zakończeniu znajdują się dwa chwytne wyrostki palczaste.

Inną cechą charakterystyczne są wystające do przodu i ostro zakończone siekacze (ciosy), które u samców osiągają wagę średnio 15-20 kg, a u samic do 7 kg. Największy zanotowany siekacz słonia afrykańskiego miał 350 cm długości i ważył 107 kg. Siekacze są zbudowane z zębiny, zwanej kością słoniową.

Słoń zjada owoce, liście, gałązki drzew, trawy. Jest mało wytrzymały na brak wody. W okresie suszy dokopuje się do wilgotnej gleby. Potrzebuje aż 100 litów wody dziennie. Najpierw wciąga około 4 litrów do trąby, a potem wtryskuje ją sobie do pyska. Pokarm też podaje do pyska przy pomocy trąby. Dzienna porcja pokarmu to 200 kg.

Zamieszkuje bezleśne tereny, porośnięte wysoką trawą, krzakami, a także dżunglę w Afryce.

Największy ssak lądowy w historii

Za największego ssaka lądowego na świecie w ogóle w historii uważa się dziś Paraceratherium. To niedawno odkryty gatunek prehistorycznego nosorożca olbrzymiego. Mierzył prawdopodobnie aż 7 m wysokości i ważył około 20 ton. Skamieliny tego ssaka znaleziono w Chinach.

Paraceratherium © Michael Rosskothen - stock.adobe.com

Największy ssak lądowy w Polsce

W Polsce rekordzistą pod względem wielkości jest żubr europejski (Bison bonasus). Samce osiągają rozmiary od 235 do 290 cm długości ciała i wysokość w kłębie od 160 do 200 cm. Samiec żubra może ważyć nawet tonę, podczas gdy samica waży od 500 do 600 kg. Żubr jest największym europejskim ssakiem żyjącym dziko.

żubr
Żubr europejski

Przed pierwszą wojną światową żubry żyły tylko w Puszczy Białowieskiej (wytępiono je poprzez polowania wcześniej na pozostałych obszarach) i na Kaukazie. W wyniku działań wojennych wytępiono wszystkie żubry z Puszczy Białowieskiej, na Kaukazie ostatnia sztuka padła w 1925 roku. Z okazów zachowanych w zwierzyńcach i zoo udało się odtworzyć gatunek i wprowadzić do środowiska naturalnego.

Najwięcej żubrów żyje w Puszczy Białowieskiej (niecałe 500 sztuk), w Bieszczadach żyje około 300 sztuk, w Puszczy Knyszyńskiej niecałe 100 sztuk, niewiele mniej w Puszczy Boreckiej, a w okolicach Mirosławca na Pomorzu Zachodnim żyje około 40 osobników. Razem w Polsce żyje około 1000 sztuk (2017 rok). Żubry żyjące w Polsce stanowią obecnie największą populację tego ssaka na świecie.

Sam język płetwala błękitnego waży tyle ile waży słoń, a serce tego wieloryba waży 600-700 kg.

Takie rozmiary, jakie osiąga płetwal błękitny mogą być osiągane na ziemi jedynie w wodzie. Na lądzie taki olbrzym zostałby zmiażdżony pod własnym ciężarem.

Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?
Piranie — mit czy rzeczywistość?
Piranie uchodzą za wyjątkowo krwiożercze ryby rodem z horrorów. Czy rzeczywiście piranie są na tyle niebezpieczne, by zagrozić człowiekowi?