Pytajnik - Biologia

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Czy mleko krowy, która zjadła trujące rośliny jest zdrowe?

Na łące można znaleźć wiele trujących roślin. Czy zwierzęta, które je zjadły mogą się zatruć? Czy mleko od krów, które jedzą takie rośliny jest bezpieczne? Okazuje się, że nie zawsze.

Jak mrówki nawigują i co mają z tym wspólnego wektory?

Istnieje pewien rodzaj mrówek, który posługuje się specyficznym sposobem orientowania się w przestrzeni. Czy ma to coś wspólnego z wektorami? Otóż okazuje się, że tak!

Gdzie jest więcej białka w jajku?

Czy białko ma więcej białka w jajku niż żółtko? Sprawdzimy to, licząc zawartość białka w jajku oraz w 100 gramach białka i żółtka.

Czy istnieją jadowite ssaki?

Każdy wie o jadowitych wężach, skorpionach, pająkach, żabach, rybach, owadach. A co z ssakami? Czy ssaki bywają jadowite i czy ich jad jest niebezpieczny dla człowieka?

Ile oczu ma pająk?

Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?

Dlaczego koty spadają na cztery łapy?

Nauka stwierdza wysoką przeżywalność kotów podczas upadków z dużych wysokości i rzeczywiście koty instynktownie podczas upadku obracają się w powietrzu tak, aby spaść na cztery łapy.

Jak dzięcioły wytrzymują uderzenia dziobem w drzewo?

Dlaczego dzięcioł nie dostaje wstrząsu mózgu podczas uderzeń w konar drzewa? Jak to się dzieje?