Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki w rodzimej faunie i florze należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary, a przy tym wyparł rodzime gatunki.

Niemalże na każdym kroku spotykamy się z gatunkami obcymi. Czasem są to sytuacje pożądane (rośliny uprawne jak ziemniak i pomidor). Gdy jednak obcy gatunek zadamawia się w nowych warunkach, a następnie zaczyna się intensywnie rozprzestrzeniać, wypierając przy tym gatunki rodzime, to takie gatunki nazywamy obcymi gatunkami inwazyjnymi.

Wśród roślin można tu wymienić takie gatunki występujące u nas jak: czeremcha amerykańska (Prunus serotina) , niecierpek drobnokwiatowy (Impatiens parviflora), sumak octowiec (Rhus typhina), róża pomarszczona (Rosa rugosa),czy słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus).

W świecie zwierząt również można wskazać takie przypadki. Jeden z najbardziej znanych jest przypadek sprowadzenia do Australii królika. Szybko stał się tam szkodnikiem oraz gatunkiem inwazyjnym. Z uwagi na ciepłą zimę i brak naturalnych drapieżników szybko się rozmnożył, zagrażając rodzimym gatunkom.

We Włoszech na wielu obszarach wiewiórka amerykańska wypiera wiewiórkę pospolitą.

W Polsce takimi gatunkami są żółw ozdobny (Trachemys scripta) z podgatunkami:

żółw czerwonolicy

Inne przykłady ze świata zwierząt to:

Warto wspomnieć o piżmaku amerykańskim (piżmak, szczur piżmowy, piżmoszczur) (Ondatra zibethicus). To do niego należy rekord w prędkości rozprzestrzeniania się.

piżmak