PL

Norka amerykańska

Norka amerykańska, norka kanadyjska (Mustela vison) to ssak z rodziny łasicowatych, bardzo podobny do norki europejskiej. Jest od niej większy i ma ciemniejsze futro. Ma smukłą budowę ciała, krótkie kończyny. Futro brązowe, ciemniejsze na ogonie i łapach, jaśniejsze na stronie brzusznej. Ze względu na cenne futro norka ta jest hodowana na całym świecie, także w Polsce. W dziko występujących populacjach przeważa kolor ciemnokasztanowy. Są też osobniki czarne i brązowe. Na podbródku i piersi występują białe plamy, które u każdego osobnika mają inny układ i kształt. Norka jest mylona z wydrą i tchórzem.

Norka amerykańska (Mustela vison)
© Michael Robbins - Fotolia.com

W Polsce pojawia się zdziczała forma norki amerykańskiej hodowlanej. Pojawił się u nas niedawno. Jest gatunkiem inwazyjnym, który dziś jest obecny na terenie całego już kraju. W naturze występuje prawie w całej Ameryce Północnej. Zwierzę to jest związane z wodnym środowiskiem. Występuje zwykle w pobliżu wodnych zbiorników.

Aktywna o zmierzchu i w nocy. Bardzo dobrze pływa i nurkuje. Pod wodą może przebywać nawet 1 minutę. Poluje zarówno w wodzie jak i na lądzie. Norka amerykańska nie jest płochliwa wobec człowieka i można ją nierzadko obserwować w dzień.

Samce są prawie dwa razy większe od samic.

Drobne gryzonie, ptaki, jaja, ryby, raki, ślimaki, owady, także w niewielkim stopniu pokarm roślinny.

Gody odbywają się wiosną, głównie w marcu. Zwierzęta gonią się i wielokrotnie kopulują. Kopulacja może trwać kilka godzin. Ciąża trwa 42-46 dni. Samica w kwietniu rodzi 3-10 młodych. Oczy młodych otwierają się po miesiącu. Dopiero wówczas małe norki zaczynają jeść mięso. Matka jednak przez kolejny miesiąc karmi jeszcze młode mlekiem.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek łowny przez cały rok.

Futro z norki amerykańskiej należy do najcenniejszych w branży.