Norka europejska (Mustela lutreola)
© Stephan Morris - Fotolia.com

Norka europejska

Norka europejska (Mustela lutreola) to ssak z rodziny łasicowatych. Ma smukłą budowę ciała. Między palcami występuje owłosiona błona. Futro ma kolor rudo-brązowy z nieco jaśniejszą stroną brzuszną. Kończyny i ogon są ciemniejsze. Potrafi wystrzyknąć śmierdzącą substancję z gruczołów zapachowych. Futro z norki jest cenione w futrzarstwie.

Francja, wschodnia Europa, północno-zachodnia Azja. Bagniste tereny, obszary w pobliżu zbiorników wodnych. Niegdyś liczna w Polsce. Wytępiono ją i prawdopodobnie nie występuje już na terenie naszego kraju w stanie dzikim.

Aktywna o zmierzchu i w nocy. Bardzo dobrze pływa i nurkuje. Jest też szybka w biegu. Latem prowadzi osiadły tryb życia, od jesieni wędruje. Czasem gromadzi zapasy pożywienia. To zwierzę ziemnowodne.

Drobne gryzonie, ptaki, jaja, ryby, raki,, ślimaki, owady, także w niewielkim stopniu pokarm roślinny. Czasem robi małe zapasy żywności.

Ruja trwa o lutego do kwietnia. Ciąża trwa 42-46 dni. Samica w kwietniu rodzi 3-7 młodych, które są ślepe, a oczy otwierają dopiero po miesiącu. Samica karmi młode przez 10 tygodni.

Ochrona i zagrożenia CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Norka może nurkować przez 2 minuty.

Norka europejska może krzyżować się z tchórzem.